23. Emre Can

Det er mulig å søke og lese selv også…

Disse klausulene, hvordan skal man fastsette disse mtp på markedspris.

Det er kompliset med disse klausulene. Tenk hvis man gav coutinho dette i januar og klausalen da var 800mill, vi kunne blitt tvunget til å selge selv om vi kunne fått mye mer under vanlige forhandlinger nå i sommer. Skjønner godt spillerene som vil ha en åpning for exit om ting ikke går som ønsket og da ber om klausul
Og farlig for klubbene å gi alle en utkjøpsklausul som sikkert gjør forhandlinger umulige om det kommer et ubeleielig bud.

Heilt klart mulig, men eg har ikkje funne noko som er offisielt her.
Dei fleste som skriv, og skreiv om dette i Januar, nevner enten dei berømte “sources” eller så siterar avisene kvarandre. Eg lurte derfor på om dette var noko som var bekrefta …

Sjansane er sjølvsagt store for at Coutinho ville ha ein slik klausul og sidan han beviseleg ikkje har det er det vel sannsynleg at det er sant, men på grunnlag av kor ofte dette blir nevnt her inne tenkte eg kanskje at det var noko eg ikkje hadde fått med meg i denne saka. (noko som skjer oftare enn eg likar å innrømme.)

Takkar uansett for svar. :thumbsup:

Dersom ein ser på buda til Barcelona i sommar, som vel var på to Bugg og ei Cola no, og det resterande beløpet dersom Coutinho fekk vinger og vann 100 meteren i OL, er det slett ikkje sikkert at dei hadde vore så interesserte i å innfri ein klausul på nærare 100millionar Euro.

Kan det vere slik at Barcelona, på tross av Neymarsalget, ikkje har så mykje pengar som dei vil ha alle til å tru, eller er dette rett og slett eit forsøk på å karre til seg spelarar billigast mulig då pengar som kjent blir mindre og mindre verdt …
Dei har beviseleg ein massiv omsetning, men det kostar som kjent å vere kar.

Fann denne på nett som viser eit overskudd i 2015/16 på 29 millionar Euro, noko som vel ikkje er all verden.

Link til heile greia

Dersom det stemmer det Melissa Reddy skriver om kravene til Emre Can så mister jeg litt sansen for han…Har han mistet bakkekontakten?

Dessverre så sitter Can med de beste kortene her, i motsetning til Coutinho. Jeg skulle virkelig ønske at Can forlenget, og Klopp er uansett rett mann til å overtale ham. Men vi må bare akseptere at spillere ikke alltid har det samme forholdet til klubben vår som oss. Mye vil ha mer dessverre.

Men det finnes unntak også da. Husker dere Jason McAteer? Da han ikke fikk fornyet kontrakten sin med oss, begynte han å gråte og forslo å spille gratis for klubben framfor å spille for en ny klubb. Synd han bare var sånn passe god:)

Mye vil ha mer, men dette er bare å være grisk. Han får uansett ikke en slik lønn noe annet sted tror jeg. Liverpool betaler godt.

Akkurat nå tjener han jo langt under markedsverdi, men i det nye kontraktsforslaget vil nok kontoen legge kraftig på seg.

Can kan fort få et tilbud fra klubber som Juventus og Bayern, og de vil nok kunne matche Liverpools lønnspakke. Juventus og Bayern, ærverdige og attråverdige klubber det også.

Skuffet over Can. Det er urealistisk å krever å bli en av klubbens best betalte spillere når han ikke ER en av klubbens best betalte spillere!

Når han I TILLEGG skal ha utkjøpsklausul som tydeligvis er veldig lav, og sikkert en saftig Signerings-fee i tillegg… da har han dårlige rådgivere.

For min del kan han da i stedet råtne på reservelaget frem til sommeren og gå gratis. Synes det hele høres ut som om han ikke ønsker å skrive ny kontrakt, og i stedet haler ut tide .

Signalene det sender ved å gi etter for Can kan på sikt bli langt dyrere enn å la han gå gratis. Andre spillere vil da også ha nye kontrakter, og andre agenter ser at slik oppførsel lønner seg… og vil derfor forsøke å kjøre samme løpet.

Legger til en klausul om at informasjonen vi får er korrekt, men det virker troverdig nok,

Jeg bekymrer meg overhodet ikke over denne saken. Det er helt åpenbart at han vil ha mer penger i nuet og likevel være høyst salgbar til sommeren. Emre Ole Brum Can!
La han gå ut kontrakten, la han gå gratis og ikke kikk tilbake. Han er ikke så forbanna god jevnt over.

De Vrij og Lazio er i samme kontraktsituasjon som Can.
Også han og hans representanter ønsker en lav buy-out clause. Noe Lazio ikke ønsker å gi han.

Dette har da ingenting å si.

Nei, her er jeg uenig. Virker som om rådgiverne har vært veldig gode. Can har alle fordeler.

Skriver han ikke ny avtale er jeg tilbøyelig å være enig med deg, men det spørs hva vi gjør om vi får et par skadet i midtbaneleddet.

Dette tror jeg ikke på. Agenter oppfører seg slik, uansett. Det er ingen garantier noen veier. En viss efffekt kan det få, men klubben er tydelig på slike områder, så det kan fort stoppes.

Dersom han skal få en av klubbens høyeste lønninger, må han jo innse at utkjøpsklausulen også må samsvare med lønnen og markedsverdien.

Når han krever høy lønn, sier han indirekte at han er blant lagets beste, men når det gjelder utkjøpsklausulen sier han plutselig at han ikke er så god lenger…ett eller anna som skurrer her! Agentene er med på å ødelegge fotballen, med måten de hjernevasker spillerne med urealistiske krav!

Jeg skjønner hva du mener, men sannsynligvis skurrer ingenting i denne saken. Can har trolig en avtale om at han kan gå til Juventus til sommeren om han ikke skriver ny kontrakt. Han er dermed i posisjon til å kreve både høy lønn og lav klausul, da Liverpools alternativ er å la han gå gratis om kort tid. Signerer han for Juventus får han trolig meget høy lønn pga ingen overgangssum, samtidig som han kommer til ett av Europas beste lag. Can sitter med royal straight flush på hånda, da kaster man ikke kortene…

Jeg synes uansett vi skal bruke han denne sesongen så lenge han forsvarer en plass på laget. Han gjør ingenting ulovlig, og jeg synes ikke man skal straffe spillere som faktisk gjør sitt aller beste så lenge de er under kontrakt. Er såpass dritt lei spillere som sutrer og streiker fordi de skal komme seg bort når de er under langtidskontrakter. Dette bør de tenke på når de signerer kontraktene. Nøyaktig slik Can gjør nå.

Jeg har ingenting imot Can, men reagerer på måten de går fram på i kontraktsforhandlingene. Han later som han ønsker å skrive ny kontrakt, men kommer med helt urealistiske krav, som han vet at Liverpool ikke kan gå med på. Det hadde vært mye bedre å sagt rett ut hva ha vil, for det høres ikke ut som han ønsker å fortsette i Liverpool. Jeg har ingenting imot å bruke han denne sesongen, han kommer ikke til å klage da det er til hans eget beste å opptre profesjonelt de siste mnd av kontrakten. Det er verre med dem som har 3-4 år igjen av kontrakten, som så vil bort fra Liverpool.

Tipper det fremover kommer til å mer og mer vanlig med utkjøpsklausuller, også i England. Dersom noen klubber begynner å gi etter for dette, tar det ikke lang tid før de andre også må gjøre det. Det er lag som Liverpool, som er rett bak de beste lagene, som kommer til å tape mest på dette. Alle vil jo spille for dem som vinner tittler. Vi sliter med å holde på de beste spillerne slik det er nå, og det blir ikke noe enklere dersom klausuller blir vanlig.

Jo da, forsåvidt enig i at en klausul på 50M£ er for peanøtter å regne, men hvis vi ikke får signert Can kan han i hverstefall forsvinne gratis. Så hvis den eneste uenigheten er klausul eller ikke så må vi bare forhandle om størrelsen på klausulen tenker jeg.

Det dumme med å gi etter for klausul kravet er at det er en reell mulighet for at flere spillere vil forhandle inn klausuler ved neste korsvei.
På en annen side hva forhindrer de andre spillerne til å forlange klausuler PR.d.d?

Så fremst både klubb og spiller er enige om de andre betingelsene i kontrakten så heller jeg mot at Liverpool føyer seg, bedre med noe cash for spilleren en å la han gå på free transfer.

Emre Can gjør ingenting galt og han rammes ikke av kritikken som Coutinho er blitt rammet av.

Can har hatt sine krav mht. lønn (relativt høy) og utkjøpsklausul (relativt lav). Klubben har kjent til dette lenge og i god tid, og forhandlingene har strukket seg over mange måneder. Ingenting har vært overrumplende.

I sommer kjente Liverpool godt til Cans kontraktskrav. Det kom bud på ham, men Liverpool sa at de heller ville la Can gå gratis neste sommer enn å selge ham nå. Tanken var vel å prøve én gang til med forhandlinger.

Hvis man ikke kommer i mål, er det et utfall klubben har vært klar over muligheten av - og en helt fair konsekvens. Det er i hvert fall ikke noe å kritisere Can for.

Jeg skjønner egentlig vurderingen. Ja, Can har en verdi i dagens marked. Men opprinnelig var han ikke så dyr, og han er p.t. ikke bankers i startoppstillingen. Å selge ham i sommer, når Keita ikke kommer før neste sommer, ville betydd at vi måtte ha kjøpt en ny spiller nå - et kjøp man kanskje ikke trenger når Keita ankommer.

Vi mister uansett Can.
Vi får ikke penger for ham, men vi slipper kostnadene med å kjøpe en ny nå.
For Keita kommer til sommeren og da er vi uansett nok.

Hvilken informasjon sitter vi på her som vi kan stole på?