23. Emre Can

Keita baby, Keita. Cu @ later Emre Can! What Can can do, Keita Can too +++ !

Synes det merkeligste her er den såkalte grensen for “ikke stjernespillere” på £75k i uka. Om man skal tro på tallene som finnes på ulike nettsider, er det iallfall 11-12 mann i Liverpool som tjener mer enn dette, hvorav minst 8 har £100k+. Jeg lurer f.eks. virkelig på en lønn på £120k i uka til Oxlade-Chamberlain om man faktisk har en slik grense.

Derfor tror jeg ikke helt på at det er grensen. De fleste vi har kjøpt de siste årene har jo fått lønn over den
"grensen".

Enten er den oppgitte grensen i realiteten høyere, eller så er det mange spillere i klubben som har “stjernestatus”. Kan kjøpe Coutinho og Sturridge (han fikk ny kontrakt på et tidspunkt hvor han hadde prestert veldig bra), samt også Hendo og Lallana etter at de fikk nye kontrakter. Samt Mane og Salah ved innkjøp. Visse andre har jeg større problemer med å skjønne.

Uenigheten mellom partene går vel også på klausulen. Can er vel interessert å få en lav en.
Hadde Liverpool gjort det samme med Coutinho sin nye, så ville han blitt solgt i sommer til en pris godt under markedsprisen i dag.
Samtidig så synes jeg ikke Can er så viktig for laget. Noe ujevn i prestasjonene.
Greit nok at han drar for min del.
Goretzka er linket, ser jeg.
Er i samme kontraktsituasjon som Can.
Hadde vært én ideell erstatter for Can.

Her må man lese mye rart.

Can er komplett pakke. God defensivt, god offensivt og veldig allsidig med et allsidig sett av attributter.
Han er et så stort midtbanetalent, at det vil være bortimot krise om han går gratis. En av de som kommer til å dominere midtbaner i 10 år fremover. Da mister vi både en av de få vi har som gir litt juling, har høyde og duellstyrke, og alle andre klubber kan få han gratis.

I en slik sammenheng som dette er, og med slike omstendigheter, så tenker ikke jeg på pengene. Klart han er i posisjon til å ønske seg mye, og han er også i posisjon til å ønske seg en forholdsvis lav utkjøpsklausul.

Det må heller ikke stikkes under en stol at agenten sannsynligvis vet hva andre spillere får her og der, og kanskje i Liverpool også.

For meg er Keita en som skulle komplettere midtbanen, og ikke erstatte noen.

Enig i det meste, men synes også at han sliter med konsentrasjon og stabilitet. Han er nå i en alder hvor dette må bli bedre. Forhåpentligvis i Liverpool.

Man kan ikke tillate alt fordi man er et stort midtbanetalent. Det er nettopp det han er, et talent. Han har jo krav som tilsier han er den neste Ronaldo. Ikke holdbart.

Her må det handle om flere ting, og vi skal ikke se bortifra at Can har styrt mot en exit. Forhandlingene har pågått lenge og hadde han ønsket å fortsette ville man nok kommet til enighet.

Jeg er enig i at Can har et potensial, men etter fire sesonger og ca 150 kamper gjenstår det fortsatt å se stabilitet på høyt nivå - og vi diskuterer fremdeles hva som er hans beste posisjon.

I enkeltkamper kan Can se ut som potensiell verdensklasse. I enkeltkamper ser han tung, treg og dårlig ut. Jevnt over ligger han på middels+.

I sommer - da det ble klart at vi måtte vente et år på Keita - bestemte Liverpool seg for ikke å selge. Det var bedre å la Can gå gratis neste sommer (hvis han da ikke signerte innen da) ennå selge ham - og deretter bli nødt til å erstatte ham, midlertidig og kanskje utilfredsstillende. Og strengt tatt var han billig den gangen.

P.t. er Wijnaldum og Ox raskere og bedre teknisk. Milner er jevnere og mer løpssterk. Henderson har bedre blikk, pasningsfot og teknikk. Lallana er i en egen klasse - og til sommeren kommer Keita.

Hvor skal Can spille når Keita kommer? Kanskje Can også lurer på det.

Med alle skadefrie ville min midtbane vært Henderson, Keita og Lallana. Skulle én vært på benken, hadde det vært Wijnaldum. Og deretter er både Ox og Milner mer fleksible enn Can. Dessuten skal Woodburn bli fremtidens nr. 8.

Kjære Liverpool venner:

Enten er du en spiller som blir i Liverpool, eller så er du en som går der pengene på konto er høyest…

Emre Can er en spiller som man ikke må kalle middelmådig. Han er et stort talent. God nok for det tyske landslaget.
Han har også hatt mange spektakulære mål for oss fra sin midtbaneposisjon.

For meg er det synd at han ikke har et større Liverpool hjerte, skulle gjerne beholdt han. Men samtidig har midtbanen vår så mange andre kandidater at det er ikke så krise for oss.
Lallana, Milner, Grujic, Wijnaldum, Keita, Henderson, samt et par stykker fra U23 bør holde, samtidig som det kanskje kommer 1-2 i sommervinduet?

Vi skal ikke gråte over at han forsvinner, annet enn at vi burde kanskje solgt han i sommer for å få inn noen kroner på han. Men hvem vet, kanskje noen vil kjøpe han ut i vinter slik at man får litt allikevel?

Ønsker Can all hell og lykke i ny klubb, og takker for en del gode minner…

skal ikke se bort ifra at det skjer et eller annet utover våren, det er big bussiess dette her og agenter som tar seg av alt.
Kan ha mye å si hvordan vi gjør det utover sesongen, ser fremtidigen for liverpool lys ut så kan det være vel så bra å være i liverpool som juve, og får han bedre betingelser der?

Kan skjønne at han vil ha en utkjøpsklausal og skjønner også godt at klubben ikke vil gi det, for da må man gi det til alle de andre også som skal reforhandle sine kontrakter.

Komplett pakke er han langt ifra. Mangler hurtighet og en god pasningfot. Sammen med Loven og Mignolet har han det laveste bunnivået. Og det har han befinner seg alt for ofte til å skulle gjøre seg fortjent til 160000 i uka. Lykke til med å få det i Italia, forresten.

At han har potensiale er det ikke tvil om, men jeg gråter meg ikke i søvn om han går gratis neste sommer.

Hvis det stemmer at Emre Can vil forlate, eller tenker på å forlate klubben etter denne sesongen, er det bare å la han gå. Langt fra en komplett spiller god nok for Liverpool! En god kamp i ny og ne, eller et sjeldent mål, er ikke godt nok! Han gjør altfor mange feil og for dårlige prestasjoner. Ung, javel, men vi gidder vel ikke vente og se med en “unggutt som er så høy på seg” selv at han forventer det ene og det andre i en kontrakt? Synd egentlig, at vi ikke solgte han når vi fremdeles kunne cashe inn…Som @sensiblesoccer også sier over her; langt i fra en komplett pakke som en spiller må være med et lavt bunnivå!

Can må på blokka. Uansett. Vi kan ikke la han gå gratis. Jeg er redd for at han kan gå til en engelsk klubb om han går gratis. Da er det bedre med en lav klausul men at han ikke kan gå til andre engelske klubber! Can er en type som er unik i forhold til de andre vi har på midten. Skal vi stille med med en snitthøyde på 175 CM? Regner ikke med Henderson da han er ubrukelig i hodespillet.

Tror Can bevisst styrer mot en Bosman til sommeren. Han har nok bestemt seg for dette for en god stund siden. Er vel på tide å fase han ut av laget, og samtidig starte med å la Grujic ta over Cans rolle. Har god tro på han, og han erstatter fysikken laget mister med tyskeren.

Synes også han bør fases ut av laget når han ikke gir noen indikasjoner på at han ønsker å bli. Da er det bare å slippe nye krefter til. Personlig synes jeg det er lenge mellom hver gang Can er dritgod. Folk som setter seg på pidestall klarer vi oss uten.

Tror Can kan bli en hit i en liga med et litt lavere tempo. Tempo i teknikk/ballbehandling og avgjørelser med ball (om det går an å kalle det det) synes jeg er Cans største svakhet. Ut over det er han jo en kruttpakke med bra driv offensivt.

Eg meiner Can manglar alt for mykje defensivt til å bli DM (eller spele i forsvaret) Han har sine sterke sider (styrke, guts og langskudd f.eks) som vi har lite av hos dei andre på midten, men når Keita kjem, og Ox blir varm i trøya i Kloppsystemet, tvilar eg på at eg vil sakne han.

Han er knallgod i enkelte kampar som indreløpar, men er for ujamn og har for mange hjerneblødningar til å vere ein stabil nøkkelspelar. Det er dog synd at vi mistar ein tysk landslagspelar på Bosman, men eg trur, som nevnt av andre her, at det har ein samanheng med at Keita ikkje kjem før neste år.

Om disse tallene som oppgis er reelle, så tenker jeg Liverpool FC mener han prestrere på et nivå som er verd rundt £75 k i uka. Etter mitt syn så er det en fair lønn. Kommer ikke til å savne han om han går, men jeg tror han kan bli svært god i en klubb som spiller på hans styrker. Slik vi spiller, selg han i førstkommende vindu.

Ser poenget ditt med hensyn til Oxlade-Chamberlain.

Jeg tror mange undervurder Can sitt potensial. Jeg er ganske sikker på at vi har en spiller som vil vise seg fullt i stand til å etablere seg hos Juventus, Bayern, Real Madrid eller en av de andre få klubbene som allment anses som større enn våres egen.

Han er fremdeles bare 23år og vil med mer erfaring kunne dominere mange midtbaner fremover. Han er neste “unplayable” når han har dagen. Synes faktisk det er meget synd om vi mister han.

Dersom vi allerede nå skjønner at vil vil miste han, så håper jeg egentlig at vi setter en strek og ikke satser på han resten av sesongen. Vi trenger jo også å få Grujic i gang. Mulig at kvalitetsforskjellen er for stor mellom de, men vil heller at vi satser på fremtiden enn en spiller som er på lånt tid. Det kan også kunne koste Can ett VM og det synes jeg ikke er så dumt (om han velger å forlate oss).