23. Emre Can

Enig i mye av det andys skriver over her. Can er en veldig god spiller, men styrkene hans er ikke utpreget nok til at han er et klart førstevalg i noen av de tre midtbane-rollene. Han har spilt veldig mye for (40+ kamper hver sesong) uten å gjøre noen av midtbane-rollene til “sin”.

Dyptliggende midt - Henderson er bedre på løpsstyrke, dekking av rom, taklinger og ballgjenvinning. Can er bedre på styrke, offensive løp fra dypet, raske vendinger når han mottar ball feilvendt, og kanskje langskudd. Alt i alt tror jeg Hendersons egenskaper er viktigere i den dypeste rollen 8-9 av 10 ganger.

Toveis midt - Wijnaldum er bedre på hurtig vending av spillet, dekking av rom, toppfart og villighet til å løpe hjem når det trengs. Lallana er bedre på de fleste offensive egenskaper (skudd, løp, dribling, osv) i tillegg til løpsstyrke og ofte også villighet til å jobbe hjemover. Det lille jeg har sett av Keita i kamper - pluss det jeg har sett av statistikk - gjør at jeg tror Keita er like god eller bedre enn Can på det meste annet enn styrke og enkle støtte-/sideveis-pasninger. Jeg tror årsakene til at Can har spilt så mye her som han har gjort hittils er flere; 1. Med Henderson bak seg blir de defensive “svakhetene” hans mindre merkbare; 2. Han har i det hele tatt få svakheter og har noen ganger blitt valgt fremfor Wijnaldum av taktiske årsaker; 3. Andre sentrale midtbanespillere har ofte vært skadet eller brukt i andre roller (Milner + rokkering av Lallana & Coutinho); 4. Klopp ville gjøre ham til en bedre spiller og utvikle både styrker og svakheter i spillet hans. Med Keita her neste sesong tror jeg det ville vært Cans og Wijnaldums spilletid det hovedsaklig ville gått utover.

Offensivt midt - Lallana samme som over. Coutinho langt bedre på alt det offensive (som teller mer i denne rollen) selv om han mangler noe på det defensive. Ox har i sin tid i Arsenal også vist langt mer offensivt enn Can, det samme med Keita i Tyskland (og tidligere i Østerrike). Ved masse skader og en påtvunget treer av Henderson-Can-Wijnaldum vil nok det offensive ansvaret bli mer delt mellom dem enn i et scenario hvor Coutinho/Lallana/Ox spiller i denne rollen.
.

Det vil være kjipt å se en spiller vi har utviklet mye på vei inn i sine beste år forlate klubben gratis, men jeg tror noen overdriver viktigheten han har for laget og stallen. Han er første reserve i den dypeste rollen på midten, er en av 5 som kan brukes i toveis-rollen, og i beste fall nr 4 i køen i den mest offensive midtbane-rollen. Jeg tror vi vil kunne klare oss fint uten Can, men vi må signere en ny spiller som kan konkurrere med Henderson om den dypeste rollen dersom ikke Grujic er klar for oppgaven neste sommer.

Nja, er delvis enig. Men er to grunner til at jeg ikke tror at vi vil savne Can så mye. Den ene heter Naby Keita. Den andre er at jeg tror Can passer bedre i en annen rolle enn som en av tre i Klopps høyintensitetsfotball. Som en av to dype med en playmaker ved siden av seg, tror jeg han har verdensklassepotensial. For Liverpools midtbane tror jeg en trio med Hendo, Keita og Lallana vil være optimalt neste sesong med Wijnaldum, Grujic og evt. Oxlade og Milner som alternativer.

Can er en god spiller , men i mange kamper i PL ser det ut som om han sliter med tempoet.

Minuset er også at for ofte mister ballen når han er på vei fremover.
Laget blir derfor av og til tatt på kontringer ved ballmisten.
Og pasningskvaliteten hans er variabel.

Trist om vi mister han på free transfer. Han er ikke min favorittspiller. Likte han kanskje mest som en av tre bak. Han har noen sjuke gjennomspillinger og hatt noen pene avslutninger men de kommer for sjelden men de to tingene jeg liker minst er jævla mye ballwatching spesielt på def dødball og jeg liker ikke temperamentet hans. Flere ganger jeg tror han er nære å snakke på seg kort. Virker som det koker litt for lett i toppen på han. Krav på 160.000 i uka er krav om bosman og det vet han godt. Klubben skjønte det akkurat som Arsenal med sanzes. Det er en kost frem til erstatteren er klar. Hadde Keita kommet i sommer hadde han nok fått gå allerede i sommer.

Han kom vel for 10m så men han hadde vel gått for 20-30 så litt taper vi jo.

Han må gjerne fases ut men desverre tror jeg ikke alternativene ses som gode nok. Jeg hadde gjerne sett Serbern blitt brukt i steden

Can har eit kjempepotensiale i mine auge.
Han kan fort bli ein “gigantdødare”. Han er ein type spelar som me har alt for få av. Ein ryddegut som kan spenne ned ein par folk og som motstandarlaget kvir seg for å komme ein mot ein mot.
Han har ein tendens til å bli litt heit i toppen, men eg ser ikkje dette som berre ein svakheit. Det vitnar og om vilje til å lukkast og eit krav till seg sjølv om at han skal rette opp sine feil.

Dessutan er han god teknisk. Han har nokre pasningar av og til som vitnar om sjeldent bra kreativitet og meget bra kontroll. Han er stor og sterk i tillegg og det er enkelt å gløyme at karen ikkje er så gammal.
Han scorar og viktige mål for klubben. Han har fleire gonger vist seg fram ved å score mål når “dei vanlege verktøya våre ikkje virkar.” Slik sett har han gode kvalitetar over heile bana.
Slik eg ser det er han god mot antatt dårlegare lag, men ekstremt viktig mot topplaga, der han ofte er god til å ta ut “stjernespelarane”. På gode dagar tykkjer eg han minner mykje om Mascherano. Potensialet er i tillegg der til at han kan bli så mykje meir.

Det mest negative er at det kan virke som om konsentrasjonen has ikkje er på topp.
Av og til overser han opplagte pasningsmuligheitar og får ikkje med seg at folk er i ferd med å ta han igjen når han har ballen. Om dette er noko han kan kvitte seg med skal eg ikkje meine for mykje om, men det er ikkje berre han som slit med konsentrasjonen på dette laget …

For å spekulere litt på slutten trur eg og at Can er sin aller største fan. Det virkar som om han har veldig høge tankar om seg sjølv dersom rykta rundt ny kontrakt stemmer. Eit alt for høgt lønnskrav og krav om speletid vitnar om ein spelar som ikkje ser på seg sjølv som ein del av eit lag og ein som tykkjer han er bedre enn sine medspelarar. Dette er ikkje eigenskapar eg likar og heller ikkje noko eg trur passar inn i systemet til Klopp.
For å understreke; dette er berre spekulasjonar utifrå diverse rykter og kan meget mulig vere heilt feil.

Alt i alt vil eg sei at det vil vere eit stort tap dersom han forsvinn (les når). Eg trur at Can vil bli mykje bedre enn det han er no og potensialet er der til å komme heilt i toppen. Han kunne fort ha blitt ein av våre viktigaste spelarar. Det er alikevel ikkje riktig å rasere lønnssystemet for å behalde han.

100 % enig.

100% enig.

75 % enig.

Ikke enig. Jeg ser dette som en styrke, og fint at noen kan være løve når pusekattene rundt mjauer.

Vi har ikke nok fysikk i midtbanen vår om vi mister Can. Da blir midtbanen Keita, Henderson og Coutinho/Wijnaldum. Er ikke mye firepower der og i storkampene kommer den midtbanen til å få kjørt seg tror jeg. Vi må ha kraft i laget. Vi må ha spillere som kan vinne en duell på midtbanen. Can er fortsatt en uslepen diamant som jeg har tro på kan bli en virkelig toppspiller. Henderson har høyden til can men er ubrukelig i hodespill og til dels i mann mot mann situasjoner.

Laget skriker etter en type som Matic i midtbaneleddet. Det kan fort bli Can etterhvert.
Min største bekymring er at Can kan forsvinne til en annen klubb i Engand. Han kan være den perfekte spilleren for Arsenal/Chelsea.

Guardiola vurderer han, ser jeg.
Kan bli hentet neste sommer.

Er rimelig overbevist om at Hendo, Keita og Lallana er mer enn bra nok om alle er i god form. Og at disse bør være førstevalgene neste sesong.

Dog kan jeg være med på at kjøp av en mer typisk defensiv midtbanespiller enn Hendo, Keita, Wijnaldum kunne vært en god ide. En slik spiller kunne vært svært nyttig som rotasjonsspiller.

«Dette er en skikkelig test for klubbens strategi som har handlet om å kjøpe ungt talent og utvikle spillere. Planen er ikke å bruke fire år på å utvikle en spiller og ta bort svakhetene, bare for at spilleren forlater klubben gratis like før han når toppen», skriver Pearce.

Håper inderlig at Can går til Juventus fremfor en av konkurrentene i PL, for det vil ikke bli noe artig å møte denne spilleren om ett års tid når talentet har slått ut i full blomst.

Lønnskravet til Can er ikke helt urimelig. Han må sammenligne med hva han får andre steder - ikke hva andre i Liverpool får betalt.

Han går gratis til ny klubb, og vil derfor bli tilbudt mye høye lønninger fordi den totale kostnadspakken ved å signere Can er er veldig attraktiv. Vi vil ikke gi utkjøpsklausul på £50m? Så vi signaliserer klart at han er verdt mer. For en kjøpende klubb vil man da spare £10m i året på en normal kontraktslengde, hvilket alene er nesten £200k i uken, som man kan slenge på oppå hans vanlige lønnstilbud.

I tillegg er skatten i Italia veldig attraktiv. Mulig det er unntak for fotballspillere, men som forretningsmann har man nesten null skatt som ex pat hvis man betaler en utlendingavgift på €100-200k.

Emre har £55k i uken - det er mindre enn Danny Ings. Neste sommer er det fair å si at Emre i alle fall har spilt to år hvor han - som tysk landslagsspiller - har vært grovt underbetalt versus Sturridge/Lallana/Milner (alle £120k/w) med i alle fall £65k i uken. På en fireårskontrakt er dette tilsvarende en uplift på £32.5k i uken over et ellers fair tilbud. Skal vår tyske landslagsspiller tjene mindre enn Lallana? Såklart ikke. Med justering for at Can har vært underbetalt, er et fair like-for-like tilbud £152.5k i uken, hvilket er nære hva Can ber om.

Lykke til med å finne en bedre spiller elsewhere for samme kostnad: £160k x 52 x 4yr = £33.3m. Trekk ffra det Liverpool signaliserer er “normal lønn” på £75k så har man £15.6m i budsjett til å kjøpe en spiller. Med andre ord: nok til å kjøpe Jordan Ibe tilbake på normal lønn.

Liverpool need to step up or shut up.

Trur han går til byern

Idet en spiller er i ferd med å forlate Liverpool etter eget ønske, blir han fort vurdert som bedre enn han er. Da burde klubben strekke seg langt for å ikke miste en potensiell verdensklassespiller.

Dersom den samme spilleren likevel hadde blitt værende mot å signere en dyr kontrakt, ville spilleren raskt fått kritikk fordi han tjener for mye sammenlignet med hva han leverer på banen.

Tror dette er litt Sterling, at avgjørelsen allerede er tatt.

Tyskeren er fortsatt på den kontrakten han signerte da han kom til klubben i juli 2014, som skal være på beskjedne 35.000 pund i uka ifølge The Mirror.

Hvis dette er sannheten, så gjør det innlegget ditt enda mer fornuftig Bale.

Andre kilder sier 55.000.

Men begge parter er vel enige om at lønnen skal være høyere nå. Det som ødelegger er dette med utkjøpsklausul.

Can vil ha klausul, visstnok en ganske lav. Liverpool vil ikke gi slike klausuler og nektet visstnok Coutinho det - noe som stanset overgangen till Barcelona. Det blir dårlig stemning dersom Can nå skulle få noe Coutinho ikke fikk.

Liverpool fikk beholde Coutinho iom. han ikke hadde klausul i kontrakten sin (men det hindret ikke situasjonen fra å eskalere med ditto dårlig stemning) - dessuten vil Coutinho mest sannsynlig gå til et annet lag neste sesong.

Jeg kan ikke se at det vil skape en dårligere stemning hvis Can får en klausul (sett opp mot Coutinho vel og merke). Det eneste måtte være at det skaper presedens ovenfor kommende spillere og kontraktforlengelser, men det er da Liverpool som styrer dette i forkant av en signering(?) - som f.eks. når Klopp ikke ønsker spillere som kun vil signe hvis det medfører CL-spill, så kan han like gjerne fronte at han ikke ønsker en spiller som på død og liv skal ha retrettmulighet (klausul) så fort en “større” klubb eller en sjeik vil betale mer for ens tjenester.

Mener å ha lest at Liverpool ikke inngår kontrakter med utkjøpsklausuler. Det er vel ingen slike kontrakter i klubben i dag?

Har litt sans for det prinsipielle i tanken: Man skriver en kontrakt med Liverpool fordi man vil være i Liverpool, ikke for å forberede en fremtidig transfer til en annen klubb.