23. Emre Can

Helt riktig, dette er et prinsipp vi sakte men sikkert har implementert, og mange klubber i England følger etter. På kontinentet er slike klausuler derimot ganske vanlig. I Spania har alle spillerne det. Så tradisjonene er jo ulike.

I Spania er det lovpålagt, men klubbene unngår stort sett problematikken ved å sette klausulene urealistisk høyt. Fungerte bare ikke på Neymar:)

Håper klubben ikke gir etter og at ingen spillere får utkjøpsklausuler i kontraktene sine.Da gir klubben fra seg all kontroll.Hadde Coutinho hatt en slik hadde klubben tapt flere hundre mill.Når man skriver under på en godt betalt kontrakt bør det være klubben som bestemmer pris og salg.Synes overhode ikke synd på Can fordi han har mindre betalt enn andre i klubben.Han kunne sikker reforhandlet kontrakten og fått langt bedre betalt for lenge siden viss det var det han ønsket.Men han vil tydeligvis bort å ønsker lønnsøkning og muligheten til å reise når det passer han.

Synes det er riktig av Liverpool å ikke gi etter for Can sitt krav om utkjøpsklausul. Hvis Liverpool gir etter for Can sitt krav vil andre spillere følge etter, og da kan det fort vekk bli en del spillere som har en utkjøpsklausuler i sine kontrakter, noe som ikke er bra for klubben. Flott å se at klubben står på sitt.

Dersom Can går til noen andre, må han kreve samme kontrakt som han vil ha i Liverpool (høy lønn, lav utkjøpsklausull). Alt annet blir bare for dumt.

Det kommer an på hva Can selv ønsker.Hvis han selv ikke ønsker å spille for Liverpool neste sesong så kan han bruke et krav om utkjøpsklausul for å komme seg bort fra klubben. Han behøver ikke nødvendigvis kreve det samme fra en annenklubb i PL om han velger den løsningen.

Da er det bedre å si at han vil bort, enn å komme med tulle krav som han vet at Liverpool ikke går med på.

La det være klinkende klart!:

Can sitter ved forhandlingsbordet fordi han VIL spille for oss, men er grådig i jakten på en svært forbedret kontrakt og er litt «høy» på seg selv med landslagsspill og mye mediadekning i flere land…

Jeg setter sjansen for videre kontrakt til 50/50 enn så lenge…

Can får ikke £160k i uka i Juventus. De fleste toppspillerne deres har rundt €70-80k (ca £62-71k) i uka, kun to har mer.

Jeg ser på Whoscored og Squawka og leser hvordan de nettstedene bedømmer Cans innsats mot Spartak Moskva.

Whoscored kårer Can til en av de tre svakeste utespillerne, sammen med Lovren og Moreno. Alle får over 7 i karakter, så noen stor krise er det ikke. Men Wijnaldum får altså 0,4 høyere poengsum enn Can. Squawkas performance-kurve sier at Can ble svakere etter hvert som kampen skred frem.

Squawka gir Can to (av fem mulige) stjerner. Ingen andre spillere får færre stjerner enn tre. Wijnaldum får fire.

Whoscored heatmap viser med all tydelighet at vi spilte med to defensive midtbanespillere. Wijnaldum og Can lå dypt, som en tett duo, gjennom kampen, og var nesten aldri over midtsirkelen. (Backene var også varsomme med å angripe, noe vi har begynt å se fra Klopps taktikk etter Spurs.) Begge to var mer stasjonære enn det vi så mot Brighton - da Henderson dekker store områder.

Can hadde 76 pasninger i løpet av kampen, til sammenligning hadde Henderson 108 i kampen mot Brighton. Can tacklet seks ganger, bare én av dem blir av Squawka karakterisert som vellykket. Han hadde ti langpasninger, seks av dem feilet, fire nådde frem. Ellers hadde pasningene høy treffsikkerhet (mer enn 90 prosent). Det var ingen skudd, assists eller crossere.

Dette forteller om en sentral midtbane som hadde til oppgave å sikre defensivt, å holde seg i ro og stabilisere, mens de fire offensive spillerne sto for kreativiteten og spilleopplegget. Jeg har nesten aldri sett en midtbane som er mindre passiv offensivt enn dette. Helt sikkert planlagt og bestemt - og det funket jo denne gangen.

Var vel Can som spilte igjennom Milner i bakrom ved ene scoringen ? Eller er jeg på bærtur

Takk.
Vil tro at en slik kamp vil bygge form, og ikke slite ut disse to.
Kan være taktisk veldig lurt, med dette programmet.

Hendo har også vist trøtthet på slutten av kampene forut Brighton.

Stemmer det. Blir vel kun registrert som langpasning?

Uansett ganske ‘key’, uten å få registrert det.

Statistikken “nøkkelpasning” teller kun pasninger som direkte fører til skudd på mål av mottaker av pasningen.

30 dager siden forrige innlegg selv om diverse nettsider annonserer han så godt som klar for Juve. Tyder på at savnet ikke vil bli det største.

Hadde mye av skylden for Evertons mål igår. Slipper islendingen på returløpet selv om han burde visst hvor farlig han er på skudd utenfor 16 meteren.

Det er ingen katastrofe å miste han. Coutinho kan være en katastrofe (innen fotball) å miste, jeg er redd vi faller i nivå når han er borte. Can er pr dags dato en god spiller, men ikke helt der oppe. Problemet er at han er ung og kan utvikle seg videre. Det største problemet anser jeg likevel er at han går gratis. Hadde vi sittet igjen med £40 mill, ville jeg ganske enkelt akseptert dette.

Keita er en oppgradering fra Can, og det gjør savnet av Can betydelig mindre.

Jeg kommer til å savne Can. En tysk landslagsspiller på kun 23 som bare vil bli bedre og bedre.

Enig, men samtidig har Can skuffet meg i de siste kampene. Mindre bekymret for at han forlater oss nå, men tror kan har et stort uløst potensiale.