23. Emre Can

Skjønner ikke hvorfor free transfer fordelen skal tilfalle spilleren I form a høy lønn. Sign on fee er greit, men høy lønn er jo ikke en bra løsning mtp videresalg og de man allerede har ansatt i klubben og kanskje er bedre.

I teorien, ja. Men er spilleren ettertraktet overbyr klubbene.

Er greit det men gi de det som form av sign on fee akkurat som du ville gitt til klubb. Lønnsstrukturen blir jo rasert og spillere som flopper brenner du jo inne med.

Ja, det er jo ikke lurt. Jfr Joe Cole.

Likevel vil ikke klubber slutte med å kjøpe feil spillere…

Ny kontrakt til Can bør være førsteprioritet nå i januar. Var enorm i dag mot City!

Få Can på blokka ASAP. Se hvordan det rakner fullstendig når han blir byttet ut. Milner ikke i nærheten. Can har en “presens” ingen annen har på den midtbanen.

Enig. Han hadde en sterk kamp i dag. Særlig førsteomgangen.

Det er ikke mange spillere som frustrerer og provoserer meg mer enn Emre Can.

Fra det geniale til det absurd dårlige.

Bunnivået gjør at jeg ikke vil savne han i det hele tatt om han drar.
Toppnivået gjør at jeg er glad om han blir - fornuften tilsier jo at de neste 5-6 årene vil være hans beste på fotballbanen.

Ambivalent.

Med tanke på stegene Can har tatt under Klopp og spesielt denne sesongen så ville det vært et enormt tap for Liverpool om han forlater klubben. 24 år gammel, stor, sterk, tysk landslagspiller med enormt potensiale. Han er profilen av en spiller Liverpool og Klopp hadde vært ute etter om han ikke spilte i Liverpool allerede.

Tviler på han blir, men håper virkelig han signerer en ny langtidskontrakt uten klausul.

Enig. Men jeg blir likevel veldig glad om han mot formodning blir hos oss.

Han sliter til tider voldsomt med at han tror han er alene på banen. Det er jo ikke måte på hvor god tid han tar seg med ballen, uten tanke på at motstander jakter bak han. Og så slår han disse horrible pasningene på egen banehalvdel.

Men så har han også evnen til å ta tak i kamper. Evnen til å ta med seg ballen gjennom midtbanen til motstander. Temposkifter hvor han vinner 15-20 meter på få sekunder. Denne egenskapen har ikke Henderson. En viktig egenskap som kan skape en sjanse ut av en fastlåst situasjon.

Det hadde vært godt om han signerte for oss. Og at man på sikt får Henderson skadefri og ut av tvangstrøya som “holding midfielder”. Jeg liker Henderson mye mer som løpegutt og arbeidsjern lenger opp i banen. Henderson trenger å få utfolde seg, føle seg fri. Med ny kontrakt for Can, håper jeg også Henderson kan brukes annerledes i fremtiden.

Er vel lite som tyder på at rollen til Henderson vil være spesielt annerledes om Can blir. Henderson blir jo tross alt foretrukket i den posisjonen når han er tilgjengelig.

Om Can blir kan det jo hende vi får se mer rotasjon mellom han og Can i den rollen, i det minste.

Da kan vi tenke
Hendo-Can
Keita- Wijnaldum
Ox-Lallana.

Kvalitet!

Forøvrig, disse temposkiftene hvor han vinner 15-20 meter kan Keita gjøre også. Dersom vi skulle kjøpe Goretzka i tillegg er han også en slik type.

Tja, er ikke helt enig med deg der. Synes ikke han har utviklet seg noe særlig. Han har hele tiden hatt egenskapene til å dominere kamper, men akkurat som før, så viser han de egenskapene alt for sjeldent. I mange kamper virker det tvert om som han ikke engang møter opp, og det frustrerer meg ekstemt til tider.

Da er vi nok uenig i hva man mener “å sette tempoet” betyr.
For meg er det en som kontrollerer tempoet i kampen. En som sier “nu kjør vi” eller "nå roer vi det ned og kontrollerer i 5-10 min.
Når Can setter fart og drar av 1-2 mann i mellomleddet så sier han “nu kjør vi”. Den egenskapen har jeg tilgode å se at Henderson har. Hendo har 2 gir. Legge seg på 35m og spille pasninger sidelengs. Eller så legger han seg mellom stopperne, slå 4-5 enkle pasninger med stopperne før han slår en laaang høy pasning ut til en av sidene. Han slår dem ikke som Alonso eller Gerrard, hardt lavt og gjerne i mellomrom, men lange høye pasninger som ikke setter noe fart i spillet og ikke setter motstanderen i ubalanse.
Can gjør heller ikke dette, men han kan sitte bak, slå enkle pasninger roe tempoet, så kan han “eksplodere” (selv om han ikke er så rask så er ham en svært unit som er vanskelig å stoppe) fremover gjennom et ledd og sette fart på spillet.

Kvalitetene Henderson har som Carra nevnte over her besitter også VVD. Han kan slå de langt pasningene Henderson gjør med like god presisjon og i kamper der motstanderen ligger lavt trenger ikke 6eren vår å legge seg mellom stopperne for å slå de lange diagonalene for VVD kan gjøre det for ham.

Foreligger det noe statistikk som bygger opp under dette eller er en klokkeklar subjektiv vurdering? Ikke for å være vanskelig, men jeg er bare nysgjerrig. Selv synes jeg at Can er like “kjedelig” som han alltid har vært. Han er treg, spiller på det enkle og bidrar forholdsvis lite fremover. Han har et høyt toppnivå, men er sjelden der oppe. Veldig variabel i prestasjonene, men spiller som regel på det jevne. Jeg skulle gjerne sett en oppgradert utgave av ham. En som var litt raskere, scoret flere mål og som tok mer tak. Jeg drømmer enda om “The best midfield in the world” (med unntak av Sissoko da).

Ok, la meg spørre, for å avklare hvorfor vi er uenig. Jeg synes Can var den dominerende spilleren, by far, i oppgjøret Swansea-Liverpool. Synes du det? Hvis ikke, så er forskjellen på hvordan vi ser balanserollen i Liverpool ganske stor. Og det er fair.

Hva mener du er arbeidsoppgavene til balansespilleren i Liverpool? Jeg tror vår uenighet skyldes mer hvordan vi ser på den rollen, som i selve synet på Can.

Ellers er det jo ikke noen egen statistikk på dette med dominans. Det måtte i tilfelle ha vært antall pasninger og hvor mange muligheter motstander får i åpent spill. For meg så har Can blitt langt mer voksen, mindre valpete på banen, og ja, det er en klokkeklar subjektiv mening. Se hvordan han opptrådde mot City for eksempel. At han ikke ble kåret til banens beste på Liverpool.no etter den kampen må jo har vært en glipp. Den dominansen han viste der så jeg ikke i 20-år gamle Can.

Som sagt; det går litt for ofte litt for treigt med Can. En ballsentral dypest på midten har som en av hovedoppgavene å holde flyten i spillet best mulig, og derav høyest mulig tempo på ballen. En Hendo i form, som i fjorårssesongen, er uten tvil bedre enn Can på dette. Tyskeren er mer en typemessig som bør spille ved siden av ballsentralen fremfor å være den selv.

I Swansea kampen syntes jeg Can hadde for mange feilpasninger, og i det store og hele syntes jeg han gjorde en dårlig jobb i den kampen.
Vil påstå han var langt mer dominerende i City kampen der han hadde flyt.
Nå skal det være sagt at i Swansea kampen var det ikke mange som på noen som helst måte fremsto som dominerende.

Synes Hendo er langt flinkere til å ligge der bak å dirigere kampene selv om han kanskje mangler det samme topp nivået til Can.

Jeg synes også at Hendo foreløpig er hakket bedre enn Can, men jeg mener likevel at Can spilte en god kamp mot Swansea. Han hadde over 90% treffsikkerhet på pasninger, det er ikke lave tall. Han var litt langsom til tider, kall det gjerne tålmodig, men det var lite som skjedde i de få rommene som var, så Can lå stort sett og strødde baller til spillerne rundt seg, noe som også ligger i rollen.

Videre, Swansea kom ikke til en eneste sjanse i åpent spill, ikke en liten halvsjanse engang. Can lå disiplinert og sveipet rommet foran stopperne våre gjennom hele kampen, og bidro selvsagt til vår defensive trygghet.

For meg så var Can helt klart banens beste spiller fulgt av Mawson og Fer for Swansea. Så da er vi helt klart uenig om spilleren, og kanskje om den rollen han utfører som balansespiller i Liverpool?

Jeg tror Klopp vurderer Can som svært viktig for laget.