23. Emre Can

Can hadde 90% treff på sine 79 pasninger mot Swansea, bommet på 8. Wijnaldum hadde 92% treff på sine 52, bommet på 4. Whoscored stats. Snittet på pasninger og treffsikkerhet var 88%, der de fremste fire spillerene drar ned snittet logisk nok siden samspillet satt dårlig i denne kampen.

Står fast på min mening at det var laget som tapte kampen, og ikke Can selv om han fikk ansvaret å være kaptein i denne kalddusjen i Swansea. Om spillerene hadde satt sjansene sine, som de pleier, hadde det vært et “ikke-tema” og vi hadde vunnet 3-1…

For all del, som jeg har sagt lengre opp i tråden så var hele laget dårlig i den kampen, og det var angriperne som gjorde at vi tapte kampen, ikke Can og de andre lengre bak som utførte jobben sin

Du mener Hendo er god på å flytte ball hurtig? Mannen har jo støttepasning bakover som sin eneste ferdighet. Mener vi må bytte kaptein asap!
Hendo spiller sjeldent og når snart ikke Can til kneet når det gjelder bryting av ballbane, styre spill og trøkke til på midten. Vil være et større tap for oss om han går til Juve eller noe annet sted.

Og med dette har vi allerede konkludert at du ikke kan tas seriøst.

Pissprat. Hendo i form, som i første halvdel av 2015/16, var bedre i denne rollen enn Can noengang har vært.

Da må du gå i deg selv og innse at ting forandrer seg i løpet av 1-2 sesonger.
Hendo er ikke der han var. Can har tatt store steg. Har troa på at Can vil bli langt bedre og bli fast på landslaget til Tyskland når han er 26-27.
Jon Flanagan var heller ikke så værst i 13 sesongen.

“Der han engang var”… Er jo snakk om kun ett år. Hendo kan fint komme tilbake på det nivået om han blir mindre skadet i tiden fremover.

Can er jo god på sitt beste, men jævlig ustabil. Var jo direkte svak i en god del kamper i høst. Han er heller ikke den som best dikterer/styrer spillet på en god måte. Som jeg har sagt flere ganger; Can er best når han får spille ved siden av en mer naturlig ballsentral.

Høres ut som mener at Henderson har bare hatt en god sesong ( i fjor?), i hvert fall med sammenligningen med Flanagan. Det var mange som mente at vi var et rødt kort unna som Henderson fikk mot Manchester City, fra et seriegull. Ikke at det nødvendigvis var sant, men viser jo at han vært god periodevis over en veldig lang periode. Skader har dog ødelagt en del

Can derimot har ikke tatt store steg føler jeg. Forsvinner i kamper og gjøre rare ting jevnlig. Har noen superkamper i blant, men er som regel veldig ustabil. Han har jo nevnt at han har hatt problemer med leggene og ikke kan løpe så mye som han ønsker alltid. Føler at det synes av og til

Ser mange reagerer litt på at Can var så god mot City, men dårlig mot Swansea. For meg har det en veldig naturlig forklaring. Hvis motstander lar lfc ha ballen hele tiden, og har mange bak ballen så er ikke Can en særlig kreativ spiller, da særlig ipasningsspillet.

Når man skal jage ball derimot, og bryte opp spillet kan han være helt enorm

Helt enig her. Wijnaldum og Can kommer mer til “sin rett” når de møter lag som Manchester City. De er viktige i slike kamper for å rive i stykker motstanderlaget, mens Coutinho er viktigere i kamper som mot Swansea. Det er vel noe av grunnen til at mange beskrev midtbanen vår som grå i Swansea kamptråden. Lite kreative spiller(e)
Derfor jeg var litt avventede etter City kampen. Føler det er ikke den kampen som sikrer oss topp 4, men slike kamper som mot Swansea. Så får vi se om det blir en vår der det er mye stang ut, som fører til en del frustrasjon.

Føler alikevel at Can var svak/middels (mot Swansea), selv mostander tatt i betrakning. Ikke at jeg forventer at han skal stå for det kreative.

Henderson i form er enorm som box til box spiller. I denne posisjonen pisser han på Can. Fy pokker som han løp, brøt, og taklet den sesongen.
Som def mid har det vært blandet kost. Skyld gjerne på skader, men det er ihvertfall status så langt.

Blir ikke overrasket om dette argumentet kommer opp neste sesong også, og da er vi i 2018/19!

De som kritiserer Hendo nevner da aldri skadeproblemene med et eneste ord, eller at han har et toppnivå som er svært høyt. Det er kun sutring om hvor middelmådig Hendo er, og at Can er SÅ mye bedre.

Problemet med Hendo er skadene og at det tar lang tid for han å komme tilbake til toppform. Han har hatt en god periode som bakerste mann på midten. De andre har vel vært som box til box. Håper på et mirakel med ny kontrakt til Can. Hendo kan være backup her og rotasjon lengre frem.

Bakerste mann på midten har alltid vært en litt “diffus” posisjon synes jeg, i den forstand at vi ikke har noen spiller som er tiltenkt den rollen og som passer best der. Lucas, kanskje, men han synes jeg ikke var god nok. Henderson har egentlig blitt omskolert, Can passer også bedre som indreløper. Vet Klopp ikke ønsker noen bulldoser der, men hvem skal vi bruke om Can forsvinner når Henderson er såpass mye skadet? Om Can forsvinner til sommeren bør han erstattes med en litt mer “typisk” DM/ballfordeler

Poenget er at det er flere spillere som har et godt toppnivå når de er skadefri og i form (f.eks. Sturridge).

Jeg forstår deg slik at man skal tilgodese at når Henderson spiller, så må man legge seg i mente at han har vært skadet, og derfor ikke vil spille opp mot sitt beste (eller slik han kan fremstå når han er skadefri og i form). Det at han ikke utgjør noe forskjell der han spiller skal komme Henderson tilgode siden han ville vært mye bedre hvis ikke det var for skadene osv.
Er det riktig oppfattet?

Sturridge har ikke hatt det nivået på 3-4 år bortsett fra i noen ytterst få glimt. Det er en viss forskjell…

Jeg mener at man bør prøve å være litt mer nyansert i stedet for å utelukkende stemple Hendo som middelmådig og Can som SÅ mye bedre enn Hendo. Slik som enkelte formulerer seg, får man det inntrykket av at det ikke skal være håp for Hendo, uansett om han blir skadefri og i god fysisk form igjen.

Kunne godt tatt Ings, for han var også god når han var skadefri og i form.

Jeg mener at fotballen går såpass fort fremover, at en spiller som Henderson fort kan bli hengende etter de aller beste (selv når han blir skadefri). Han ender opp i samme kategori som Drinkwater, Barkley, Albrighton, Delph (og Wijnaldum) - gode spillere på sitt beste, men ikke fremtiden for lag som skal vinne PL og kjempe mot Barcelona, BM, PGS og BM i Europa.

Hadde f.eks. Klopp kjøpt en spiller som Henderson hvis han ikke allerede var i laget? Jeg tror ikke det. Han blir for ordinær over tid og lar seg vanskelig formea ala Klopp. Hadde Henderson blitt lagt ut for salg, så tipper jeg at han hadde blitt plukket opp av Stoke, West Ham eller Crystal Palace (eller ett italiensk lag der spillet går noe saktere).

Henderson er rett og slett ikke lenger den feinschmeckeren han fremstod som i 2015/16.

Ings har aldri vært spesielt god i Liverpool, og før det spilte han i et bunnlag i PL, noe som i mindre grad er representativt for spill i Liverpool. Hendo var meget god i både 13/14 og 14/15 før 15/16-sesongen ble en nedtur, mye pga skader. I fjor nådde han imidlertid en forelølpig karrierepeak i første halvdel av sesongen, så man bør ikke ta det for gitt at han er “ferdig” på absolutt toppnivå allerede.

Ings er vel en av svært få spillere der du og jeg er helt uenig.
Jeg har fortsatt tro på at han ikke bare vil passe inn i klubben, men at han kan gjøre det bra for oss også hvis skadene ikke har satt utviklingen hans for mye tilbake.
Han har en smarthet i bevegelsene sine som jeg synes viser tegn på en god forståelse, så hvis det tekniske får utvikle seg, så kan han bli en god spiss.

Vel, Ings spilte for et bunnlag, men det gjorde også VvD, Wijnaldum og Robertson før de kom (hvis du vil dra de sammenligningene).
Representativt for spill i Liverpool?