23. Emre Can

Ings har vel knapt spilt for Liverpool. Synes han hadde gode tendenser i den korte perioden han hadde før skaden. Når man har vært ute så lenge, tar det lang tid å spille seg i form igjen. Jeg har ikke gitt han opp

I fjor spilte Van Dijk for et lag som havnet godt inne på øvre halvdel av PL. I år spilte han strengt tatt svært lite for Soton.

Benteke, Adam, m.fl spilte også for svakere lag i PL. Det er som sagt ikke direkte representativt for å spille for Liverpool. Jeg er generelt langt mer gira på spillere som spiller i lag som blir nr 3, 4, 5 i Bundesliga, Ligue 1, La Liga fordi jeg mener slike lag vil spille en fotball som ligner mer på Liverpool gjør enn de aller svakeste lagene i PL.

I fjor havnet Southampton på 8. plass (2 poeng foran 13. plass).
Ellers er jeg enig i det du sier vedr. Bundesliga, Ligue 1 og La Liga - men kan du se for deg Henderson der?

Det jeg vet er at i 2013/14, 14/15 og 16/17 så Henderson mer enn god nok ut til å være fast for et lag som kjemper helt i toppen, og til og med om ligagull. Om han får en lang periode uten skader fremover, er det ingenting i veien for at han kan komme tilbake i den formen igjen.

Spørsmålet er vel mer hva man skal ta sjansen på neste sesong. Ny kontrakt for Can og Keita inn? Og satse på at Hendo kommer tilbake i sin livs form? Usikker på om det tar oss langt nok…

Er han ikke foran både Sturridge og Solanke nå? Rykker gradvis fremover i køen…

Emre Can har vært kaptein i de to siste kampene. Og i de samme kampene har vi vært uten Coutinho og Henderson samtidig.

Coutinho kunne påvirke spillet - tempo og “retning” - høyt i banen. Henderson har samme type innflytelse dypt i banen. Uten noen av dem på banen virker det som om ting blir for statisk.

Jeg tror Can må kobles med en dyp regissør for å lykkes. Han er god, men for begrenset, til å gjøre hele den jobben som behøves bakerst på midtbanen. I hvert fall når ingen foran ham kan overta.

Veldig godt innlegg. Spikerhodet.

Da Can først kom til klubben, trodde jeg han passet best som bakerste mann på midten, men etter å ha “blitt kjent med” han, har jeg endret mening. Han passer definitivt best som indreløper, bl.a. av grunnene du nevner.

Jeg ser det ikke som et stort tap om han forsvinner til sommeren, men de som gir han mye tyn virker å glemme at han ble kjøpt for 10 mill. Det beløpet tilsier i grunn stallspiller/rotasjonsspiller, og da holder han absolutt mål, selv om prestasjonene svinger en del

Han passer i hvertfall ikke som kaptein.

Dette blir vel feil vel? Ja jeg vet at du setter Henderson høyt, men at han har samme innflytelse som Coutinho bare lavere i banen er jeg uenig i.
Har så vært tilfelle hadde ryktene om mulig overgang florert! Det er derimot stille og det tror jeg skyldes at Liverpool-supportere verdsetter Henderson høyere enn andre.

Ikke samme innflytelse, men samme type innflytelse: Altså evnen til å holde spillet igang ved hjelp av korte/lange pasninger, vite når tempoet skal opp og når det må ned. Taktisk intelligens og fotballhode kombinert med evnen til å “fjernstyre” andre spillere gjennom hvordan pasningene kommer (Hendo faktisk i enda større grad enn Coutinho, på grunn av plasseringen i banen).

Poenget her er: Når Coutinho var ute, kunne Henderson fortsatt styre bakfra på denne måten. Når Henderson var ute, kunne Coutinho være playmakeren. Når begge er ute, stopper det litt opp. Can har ikke det samme blikket og de samme evnene til dette, som Hendo. Can har andre kvaliteter, men ikke akkurat dette - og det synes når Coutinho er borte.

Da koker det ned til hvordan spillerne på midten settes sammen. Både kombinasjoner av spillere og oppgaver de kombinerte spillerne får. Wijnaldum er faktisk en kreativ spiller, som kunne ha bidratt noe. Men etter den berørmte Spurs-kampen ble Klopp tvunget til å bruke Wijnaldum på en ny måte - dypere i banen. Den jobber gjør Wijnaldum godt, men det har fratatt ham den rollen der han i større grad kunne bidra i det kreative.

Jo fortere vi får Henderson tilbake, jo bedre. Det vi gi en helt annen flyt og bevegelse og anner helst vil jeg at Can nå får jobben som reserve for Henderson - og dermed benkes.

Klopp bruker kapteinsbindet for å smigre spillere til å bli. Han lot Coutinho være kaptein mens han håpet at han ville takke nei til Barcelona. Nå har Can fått være kaptein i to kamper etter hverandre, i håp om at han skal bli værende i Liverpool. Jeg synes vel egentlig at vi ikke skal bruke kapteinsbindet i Liverpool på denne måten.

Helt enig. Det sender ut helt feil signaler til resten av spillergruppen.

Jeg tror du har rett. Ansiennitetsprinsippet hans ble jo brutt nå sist mot WBA. Og jeg er helt enig med deg. Jeg liker ikke denne måten å behandle spillere på jeg heller. Spilleren får for mye oppmerksomhet - klubben bør gå foran. Hvis Can skal være kaptein, skal det ikke være fordi at det kan gjøre at han blir, for jeg tror den strategien er feilslått, det gjør bare spillerne enda mer høy på seg selv.

I morgen er sikkert Henderson tilbake fra start, og da bør kaptein vikaren Can være trygt plassert på benken. Hans to kamper som kaptein bør være nok. Nå trenger vi en kaptein som kan snu motgangen.

Har du fakta som backer opp det? (Jeg vet at enkelte journalister har hevdet det ang Coutinho)

Jeg vet ikke om ansiennitetsprinsippet er så bra heller.

For å si det sånn, jeg liker mer at Can var kaptein enn at Mignolet eller Moreno var det på lørdag.

Du skriver som om du refererte til matematisk bevis.

Jeg deler ikke din oppfatning av Henderson. Jeg sliter seriøst med å se at han “dikterer tempo” i kampene og at han “fjernstyrer” sine medspillere. For meg er Henderson en typisk engelsk midtbanespiller. Han er oppoffrende i spillestilen og taktisk tilstedeværende. Noen god playmaker er han absolutt ikke, selv om han får slike oppgaver som DM i Liverpool.

Sjekk statistikk-nettstedene, som også viser bevegelser, detaljert pasningsoversikt etc. Det er et hav av forskjell på Hendo og Can når det gjelder ballberøringer, antall pasninger - og dermed innflytelse på spillet.