23. Emre Can

Hei!
Etter flere år på sidelinjen gjør jeg comeback på KopForum. Nytt nick og alt måtte til, men her er jeg altså.
Kom over en spekulativ artikkel om Can som jeg sier ikke har vært opp til diskusjon. Tror dere det er noe hold i dette? Han har jo faktisk vært en skygge av seg selv i år, men bedre når Hendo har vært på sidelinjen, men ikke vet jeg.

Dette med Henderson tror jeg vi skal ta med en STOR klype salt! Emre Can som kaptein på Liverpool på bekostning av Henderson?? Tror jeg aldri kommer til å skje! Skal han vise seg kapteinsbindet verdig så må han bidra med mer enn et sjeldent mål og spill på det jevne… Jeg tror heller han forlater Liverpool i sommer på bekostning av at stallen styrkes på midtbanen og at lønnskrav velter en ny kontrakt! Ellers; velkommen tilbake på forumet hvem du enn var før :wink:

Hmm, dette var en interessant twist! Det er ikke utenkelig at det kan være noe i det, men det blir selvfølgelig ganske spekulativt. Denne kilden som de refererer til i artikkelen er umulig for oss å vite noe om. Men dersom det er sannhet i dette, og forsoning ikke er et alternativ, er valget ganske enkelt for min del. Da må vi bare kvitte oss med Can. Henderson er en bedre spiller, med større stabilitet, og større betydning for laget(i alle fall i år). Synd om vi må kvitte oss med Can, for jeg er en av de som faktisk virkelig har tro på han når han får orden på litt av de tingene som har gjort han så ustabil. Spesielt skader, ettersom han er en spiller som må være i form for å fungere. Siden han er ganske tung i kroppen, blir han fort veldig seig når han ikke er i toppform. Når han i tillegg til dette får litt mer modenhet på banen, i forhold til å gjøre de riktige valgene til riktig tid(noe som kommer mye med erfaring), slik at det blir færre feil på han, tror jeg han kan bli meget god!

Jeg vet heller ikke hvor troverdig “en kilde nær spilleren” er, men tenkte det var spennende å dele! Det er tydelig at Can ikke er den samme spilleren i år, dessverre. Han har et skyhøyt potensial, men ser ikke ut til å få det ut. For meg er også Henderson selvskreven foran Can om vi må kvitte oss med en av de.

Ingen katastrofe å miste Can. Jeg vil helst ha ham, men det går greit dersom han forsvinner. Vi må nødvendigvis heve oss på midtbanen. Det betyr at Henderson/Can/Wijnaldum må opp et hakk, eller at vi løfter oss ved å bytte ut én av dem. Et greit bud på Can gjør at vi hever oss ved å kjøpe nytt, og det kan være like greit som å vente på en utvikling. Jeg regner med at Can vil få en flott karriere, men her må vi være pragmatiske.

I dag ligger Emre Can på det nivået som tidligere fikk meg til å tenke på han som et større kapteinsemne enn Henderson. Går foran i duellene, tar sine raid når anledningen tilsier det, og er tett oppi motspillerne. Til og med pasningene sitter bedre.

Dersom han kunne satt dette som en standard ville jeg hatt få skrupler med å gi han en langtidskontrakt med nærmere 100K i uka. 23 år og har etter all sannsynlighet sin beste fotball i seg de neste 5 årene. Han må bli mye, mye mer stabil og heve bunnivået sitt.

Can har hatt en sesong som har skuffet mange. Men vær klar over at han gikk skadet i høst, og han bruker alltid tid til å spille seg i form. Så var han sterkt delaktig i vår svake periode på nyåret. Han fikk ekstremt med pepper. Alt for mye. Han spilte 7 kamper på 26 dager - det var ikke mange av oss som fokuserte en del på dette poenget. Så kommer Klopp og forteller oss at gutten har vært skadet i ukevis i tillegg. Glem heller ikke at unge spillere generelt varierer en del.

Jeg liker Can.

Spot on! I dag ser man toppnivået, men bunnen kommer før man aner det, og den ligger lavt…

Den siste uttalelsen til Klopp indikerer ganske tydelig at Can kommer til å signere ny kontrakt.

Can var fantastisk idag! Det at han har vært så ustabil denne sesongen har nok også hatt en sammenheng med at han har hatt det problemet med leggen. Alle som har spillt litt fotball før vet hvor mye man blir påvirket av å kun kunne spille på 80%, så man skal ikke undervurdere betydningen av dette. Dette i tillegg til ung alder, og som vi har vært inne på før, at han er en litt tung spiller som bruker litt tid på å komme i form er nok store årsaker. Det at han er litt stor og tung gjør også at han ser veldig seig ut når beina ikke er på 100%. Dette fører videre til at han hele tiden havnet litt på etterskudd, og dermed gjorde dårligere valg, med dårligere utførelse. Jeg har aldri spillt fotball på toppnivå, men har spillt relativt høyt oppe i divisjonssystemet i Norge(og gjør det til en viss grad enda), og har en litt lik type fysikk som Can(i form av å være høy og litt tung), så kjenner meg veldig godt igjen i hvordan man fungerer på banen når fysikken ikke er der den skal være.

Slik jeg ser det, har aldri størsteparten av kritikken av Can vært usaklig. Den har vært bygd av en rekke håpløse og forferdelige opptredener, i kamper som gjør at vi idag er glade for en 4.plass. Det var ikke i én kamp. Jeg glemmer ikke slikt kun på grunn av gode øyeblikk som idag. Can var også god mot United borte, og hans fysiske tilstedeværelse i toppoppgjør har vært god. Sannheten er alltid et sted imellom. Han er ikke en håpløs fotballspiller som bare skal selges uten omtanke, men denne sesongen har ikke vært bra. At vi ikke skal glemme at han spiller med skade, really? Enten er man istand til å spille en fotballkamp, eller ikke. Hvis manager og helsestab tenker at “ok, la han spille”, da må man tåle å høre det når ting er dårlig sportslig også. Hvis ikke kan beslutningene til manager og klubblege kritiseres. Jeg har heller ikke glemt at Can var meget god i deler av forrige sesong, og det er liten tvil om at talentet er stort. Jeg reagerer dog på disse humørsyke kritiseringene av kritikk bygd av etterpåklokskap mot en fotballspiller basert på én god fotballkamp, det er sant at fotball er ferskvare, men det skal være lov å kritisere en fotballspiller for å ha spilt direkte dårlig i en rekke med kamper også. La oss håpe at vi ser en bedre side av han fremover, på en jevnlig basis! Ingenting gleder mer.

Er for så vidt enig i at enten er du frisk nok, eller så spiller noen andre.
Man dette kan jo bunne ut i at klubben er litt tynt bekledd med DMC spillere? Henderson har jo vært borte en stund, og Can tar hans plass automatisk, men Klopp ville sikkert likt å hatt en frisk kar til kamp i stedet for 90% Can?
Nå har jo i tillegg Lucas spilt stopper og ikke vært tilgjengelig i en defensiv midtbane, men jeg ser poenget ditt. Noen U23 kamper hadde vært bedre opptreningssted enn mot lag i PL.

Jeg så i fjor på Can som den nye kapteinen vår. Spesielt i EL viste han hvor enorm han kan være… jeg så ikke på Hendo som en leder, men det har han motbevist i år. Can har et enormt potensiale, men han må først vise at han er kanongod hver helg før han skal begynne å kreve masse penger osv… jeg mener dog at han må få seg en ny kontrakt! Det er viktig å beholde gode spillere, og Can er fortsatt relativt ung

Du verden, du verden! Han har steppet så til de grader opp. Kanskje skaden hans var mer påvirkelig enn de fleste ville tro? Uansett, jeg håper han signerer ny kontrakt og blir med videre! I går var han en absolutt maskin

Vi må få signert kontrakt med Can. Helt håpløst å ikke få han med videre og vi må i hvert fall ikke la han gå gratis til sommeren. Vi mister også kontrollen på hvor han ender opp.
Ville vært særdeles uheldig om han ble konge på City, Chelsea, Arsenal eller, gud forby, United.

Tror vi skal la Klopp & Co. bruke tiden godt her. Husk at da sesongen startet ble vi alle overrasket over at Can var ute av laget,. Vi hadde tatt som en selvfølge at han var bankers, og dette må ha kommet som en bombe også på Can. Henderson var den ene dype på midten, mens nykjøpte Wijnaldum og omplasserte Lallana tok resten av plassene. Can var på benken. Heftig! Og Can så landslagsplassen bli mindre sikker.

Imens har vi hørt snakk om at Can mener at han er bedre enn Henderson i den dype rollen, og at Can mener han er en bedre kaptein enn Henderson. Vil tro en del av dette er sinne, såret stolthet etc. etter å ha blitt vraket. Et dårlig utgangspunkt for forhandlinger, og jeg ser det kraftige lønnskravet til Can som en reaksjon på alt dette. Oppreisning, reparasjon av såret stolthet og anerkjennelse av ham som spiller.

Siden da har Cans spill vært opp og ned. Det styrker jo ikke lønnskravet, og i en periode var det lite velvilje her på forumet. Can fikk en del kritikk for svake kamper.

Samtidig har mye endret seg. Lallana har vært skadet og Henderson har vært skadet. Det har betydd mange kamper for Can. Nå spiller han hele tiden, og bedre og bedre.

Jeg tror alt dette henger sammen. Anerkjennelse, fast spill, selvtillit, lønnskrav, landslaget, kontraktsenighet… Can lærer også noe. Han lærer at de som starter en sesong ikke trenger å bli de mest brukte, eller viktigste spillerne den sesongen. Han lærer at alt endrer seg hele tiden og at noen må sitte mens andre spiller, for ellers går det ikke.

Jeg tror dette løser seg. Men å komme til CL er viktig, også her. Can har nok dét også i hodet.

Kandidat til årets mål? Det er tidenes mål i hele fucking Englands historie, og jeg har sett dem alle! ALLE!
Fra Lallana sin lekne hæl-finte på siden til Lucas sitt skudd (som ble til en pasning;) og til Can sin formidable og historiske avslutning!
Ingen over - ingen ved siden, for dette er tidenes mål!

Han fortjener vel kanskje det lønnshoppet til £100000 i uka som han ønsker seg nå.
Han har vært god etter nyttår.

Nei det synes jeg virkelig ikke. Skal mer til enn et knippe gode kamper og årets mål for å fortjene 100k i uka. Er ikke Harry Kane Tottenhams best betalte med 100k i uka? Ser ingen grunn tilat vi skal dra av gårde med lønnsbudjsetter sånn helt uten videre. Spill fast og godt minimum en hel sesong.

Hvor viktig er egentlig disse pengene, om det er det det står på.
Forskjellen på en ny 5 års kontrakt med £70.000 og en på £110.000 i uken er £2 mill i året eller £10 mill over en 5års kontrakt. Snakker vi £80.000 vs. £100.000 så er det halvparten.

Emre Can er en av de mest spennende og talentfulle midtbanespillere i verden i dag. Alternativkostnaden ved å slippe han gratis er tap på mange millioner pund - og at vi mister en mulig fremtidig kaptein og gigant. Å selge han i sommer er et bedre alternativ og vi kan kanskje vente oss £30mill på kontoen. Kanskje mindre på grunn av kort kontraktstid igjen.

Jeg har registrert at Klopp går ut og sier at de ikke vil stille et ultimatum til Can om å signere eller bli solgt. Sant eller ikke, så er kanskje ikke det en spesielt dum uttalelse. Ser vi at vi ikke får landet han og at det handler om langt mer enn penger, så kan det styrke våre forhandlingskort. Vi er tilsynelatende ikke interessert i å selge og vil kreve normal overgangssum. Så enkelt blir det aldri, men bedre alternativer finnes trolig ikke.

For oss er det i hvert fall en stor fordel at Can leverer varene på slutten av sesongen; Han bidrar positivt i kappløpet om CL-plass, verdien til spilleren øker og interessen for å forlenge blir sterkere.

Jeg tror det ordner seg og at han blir (med ny langtidskontrakt).