26. Andy Robertson

Jeg har veldig sans for historier som Robertsen, Lambert og Vardy. Historiene viser at det nytter og stå på. Historiene viser også at utvelgelsen av talenter har store mangler.

Klopp og Liverpool er dyktige til å få det beste ut av spillerne, Robertson har vokst enormt under Klopp. Det samme kan vi si om Gomez som slet med alvorlige skader. Gomez blir skadefri, og Klopp faser han inn på laget i en uvant posisjon, deretter flytter Klopp han inn i hans favorittposisjon, og nå slår han ut i full blomst, og fremstår som en rutinert stopper. Imponerende arbeid.

Må ha gjort vondt å debutere som captn med 0-4.

Ser ut som en utrolig naiv oppstilling.

For en utvikling Robertson har hatt de siste årene.

Utrolig! Tenk så lite som skal til i forhold til de som tar steget og blir en etablert toppspiller og de aldri når helt opp. Robertson ble satset på av en stor manager i en stor klubb og ble en stor spiller. Så mange andre forblir på lavere nivå.

Det handlar, som du sei, om dei som greier å ta steget. Eg lurar på om det har vore noko forskning på kva som gjer at nokon greier å realisere talentet sitt, mens andre stagnerar eller mistar det heilt.

For å bruke Tommy Svindal Larsen som eksempel, så var det vel ikkje før mot slutten av karriera si at han greidde å ta steget og bli den spelaren alle trudde han skulle bli. Det mangla ikkje på vilje og talent, men det var noko som ikkje fungerte heilt.

Det hadde vært interessant å se forskning på. Jeg husker folk som spilte døgnet rundt som barn og ungdom, og som var raskere, sterkere i kroppen og mer teknisk enn alle andre på vårt nivå, men som aldri maktet å prestere, selv nede i det norske ligasystemet.

Det må være en miks av talent, kropp som tåler kamp og treningsregime og riktig innstilling.

Fra å ha en generasjon med Rekdal, Flo, Berg, etc på 90 tallet i Norge og 6-7 lederskikkelser blant de 11 som startet, så hadde man en periode på 00-tallet der tilsynelatende ingen tok ansvar. Det er en sammensatt miks, som ikke nødvendigvis kan læres bort, vil jeg tro.

Heldigvis ser vi nå et Liverpool med stadig flere lederskikkelser over hele banen. Det gleder!

Det hadde vært en gullgruve. Det er gjort en del forskning på talentutvikling. Josimar hadde en podcast om dette i fjor.

Det som var sikkert er at vi er dårlig på å se potensial. Vi er derimot gode på å se hvor gode spillere er nå, og baserer ofte vår tanke om potensial på dette. Det blir selvsagt feil og et lite bevis på det er de store utskiftningene som er på ungdomslandslagene. Hvis vi virkelig var gode på å se potensialet til spillere så kan man tenke seg at spillerne bare vil flyttes videre oppover landslagsgradene. Utskiftingene kommer jo ofte på grunn av at noen har tatt et nytt steg og andre ikke har gjort dette. Så da kan man jo spørre seg om det er den beste måten å utvikle spillere på?

Dette har ofte ført til at de som er født tidlig på året er de som er på landslaget, siden de blir modne tidligere. Så vet vi også at trenere er mennesker og har sine spillere de liker, selv om andre kanskje burde få sjansen. Kombinasjonen av dette gjør det vanskelig hvis man utvikler seg senere og ikke kommer inn i “varmen”. Belgia har vel laget to landslag for hver aldersgruppe.

Norge har også forsøkt å gjøre noe med utviklingen til spillere. Den er hvis jeg ikke husker helt feil tredelt. Til kretslagene skal man ha med spillerne som vil mest på trening, som tør å utfordre og som viser at de ønsker mest. Det kan være at jeg ikke husker det helt riktig. Men legg merke til at hvor god du er skal ikke ha noe å si.

Dette er et spennende konsept synes jeg og det legger et stort press på trenerne. For man kan nå måtte velge mellom lagets beste, den alle tror skal få reise, og den som viser at han vil mest. Han må også forklare dette på en god måte til spillerne og ikke minst foreldrene.

På kretslaget vil de igjen kunne få dette problemet. Hvem sender man videre?

Er du ‘barnestjerne’ vil du være hauset opp fra tidlig av. Fra 12-års alderen vil det komme flere enn foreldra å se på, og stjernedyrkelsen vil vare opp i 16-års alderen.

Så er ungdomsskolen over, og du er klar for videregående, juniorlag og a-treninger. På mindre steder er det rett på a-laget.

Da er opphausinga over, og du må bli vant til helt andre krav og du må tåle kjeft. Daglig.

Mange faller av her.

En av de beste backene i PL nå ?
God både defensivt og offensivt. Og han er vel snart den med flest assist i laget denne sesongen ?
Med den i går så ble vel dette hans tredje eller fjerde allerede denne sesongen ?

Assisten han har til Sturridge er så god at den alene burde telle som minst 3 assist.

Andy Robertsons historie er som tatt ut av en velregissert Hollywood-film. Han ble avvist av Celtic, angivelig på grunn av noe så overfladisk som at han var for liten, og han slet med å livnære seg på fotballen. I Hull fikk han spille Premier League-fotball og tjente sikkert en god del penger, men nå har han altså gått fra å være en ganske ukjent skotte på et nedrykkslag til å bli en av de mest stabile og solide spillerne på dette Liverpool-laget. I tillegg virker han som en jordnær, hardtarbeidende og hyggelig fyr. Er det rart han er iferd med å bli en av de største heltene på The Kop? Jeg regner med å få se mye bra fra Robertson fremover. Det er gøy å være Liverpool-supporter for tiden!

Rpbertson (og Gomez) viser for meg at toppspillere kan komme fra overalt.

Var det 8 mill pund vi ga for han? Det er en vits.

Når var sist vi gjorde et dårlig kjøp, forresten? Da snakker jeg ikke om f.eks. Karius som kom for småpenger, men rett og slett dårlig valuta for pengene? Jeg har liksom vært vant til fra tidligere managere en ca 50/50 fordeling på kjøp som gir god/dårlig valuta for pengene i større eller mindre grad. Men man kan vel ikke si at Klopp har bommet på overgansmarkedet for oss ennå? Mulig jeg har glemt noen…?

En langsiktig manager som kjenner sin stil og vet hva han vil ha. Utrolig treffprosent på kjøpene.

Grujic har ikke svart helt til forventningene. En helt ekstrem treffprosent ja.

Klopp har truffet ekstremt godt, men Karius er og blir ett dårlig kjøp, uansett om han hadde kommet gratis.

Han kostet oss mye sportslig, og når alt kommer til alt, er det dette som betyr mest i fotball. Det hadde selvsagt vært enda verre om han hadde kostet 10 ganger så mye, men han ødela mye for oss med sitt usikre spill.

Og for å dra det litt langt: Han kostet oss faktisk en verdensrekordsum for en ny keeper…

Er han et kjøp om han kommer gratis? :thinking:

Du tar feil. Alisson skulle kjøpes uansett. Og tabben(e) er ikke Karius sin feil, utenom; hva var det han gjorde i den duellen der?