26. Andy Robertson

Både Karius og Grujic kom for 5 mill pund og har relativt lav lønn begge to. Om noen mener dette var dårlige kjøp skal jeg ikke argumentere sterkt i mot. Men det blir likevel noe annet enn å bruke større summer på Carroll og Benteke.

Vil faktisk si at 5 mill ikke er noen dårlig pris for en keeper som Karius. Man kan argumentere for at det var dumt å ikke gå for et Alisson-type kjøp med en gang, ettersom keeperplassen var et svakt ledd. Men argumentet om at Karius-kjøpet kostet oss CL-seieren og en dyr keeper etterpå blir litt søkt synes jeg. Det får i hvert fall være grenser for hvor mye etterpåklokskapen skal brukes til å kritisere tidligere handlinger.

Øh. Alisson skulle kjøpes uavhengig av finalen i mai. Altså om vi heller hadde kjøpt en annen keeper enn Karius, og han hadde lyktes, så ville jo ikke Alisson blitt hentet.

Det er jo det jeg skriver at Alisson skulle kjøpes uansett.

Nå sier du noe annet enn du selv sa i samme innlegg…?:face_with_monocle:

Alisson ble hentet fordi Karius ikke leverte, mao. han “kostet oss en verdensrekordsum”. Er jo ikke feil det vifo skriver.

Neida, men man kan også snu det fullstendig på hodet: Takket være Karius har vi Alisson nå

Hvordan det, når Karius leverte meget godt hele andre halvdel av sesongen, men gjorde et par blemmer som følge av en hjernerystelse i CL-finalen? Mignolet var nok tenkt å bli solgt, og erstattet av Alisson. Men så ble Karius solgt i stedet, pga CL-finalen.

Fordi hvis vi hadde kjøpt en bedre keeper enn Karius da vi kjøpte Karius hadde vi antakelig brukt han nå og ikke kjøpt Alisson

Men nå beveger vi oss veldig langt bort fra Robertson…

Her blir utgangspunktet så forskjellig at dere aldri kan bli enige.
Når ditt utgangspunkt er at han “leverte meget godt hele andre halvdel av sesongen” så sier det seg selv at du aldri kan bli enig med de som selv i hans beste periode så betydelige svakheter, feil og under pari-spill som tilsa at han var for svak førstekeeper for oss. For min del framstår det helt latterlig å oppsummere denne perioden hans slik - sikkert omtrent like latterlig det er for deg å lese om disse svakhetene etc. Da blir vi jo ikke enige uansett.

Forøvrig de samme svakheter og feil som Klopp også så, jfr. det planlagte kjøpet av Alisson (uavhengig av CL).

Du slenger forresten ut en drøy påstand om at Karius ble solgt istedenfor Mignolet, pga CL-finalen.

Her er det all grunn til å konkludere med at du tar helt feil. Hvilket grunnlag har du for den? Indirekte anklager du altså Klopp for å se bort fra hjernerystelse-dokumentasjonen, og å selge han pga. tabbene i finalen. Ser du ikke at det er litt drøyt? Det er også veldokumentert at Mignolet fikk muligheten til å dra før det ble aktuelt at Karius heller skulle dra.

Slik jeg ser det er det to ting som da kan ha endret seg i sommer:
a) Én av Mignolet/Karius skulle bort. Da vi ikke fikk solgt Mignolet fordi han takket nei til Fulham(pluss at vi ikke ville låne han ut) så gjenstod Karius. Der valgte vi en annen løsning.
b) (spekulativ): At de eventuelt så at Karius var så preget av presset at de vurderte det slik at han ikke taklet motgangen, og derfor heller ville beholde en misfornøyd Mignolet.

Keeper-utfordringen

Hadde Klopp hatt tillit til Karius, ville ikke to blemmer i en finale betydd noe. Klopp tenker aldri så kortsiktig.

Karius gjorde samme feil i semifinalen mot Roma, som han gjorde i finalen. Glapp ett langskudd gjennom hanskene. Men mot Roma endte ballen i tverrligger.

Planen til Klopp var at Karius skulle være Liverpools førstekeeper i mange år, da han ble hentet. Karius var svært ustabil, men våren 2018 klarte han å spille seg inn i diskusjonen om å få en fortsatt karriere på Anfield.

Hva vet jeg, men jeg tror Karius sin usikre opptreden i pre-season, gjør at Klopp forstår at han må agere. Når Fekir-dealen har gått i vasken, tipper jeg pengene sitter enda mer løst for å hente inn ny keeper.

I dag er jeg uansett glad for at det gikk som det gikk. Alisson virker som ett råskinn mentalt, og har allerede reddet 2-4 poeng for oss denne sesongen.

Karius ble kjøpt fordi Mignolet ble betraktet som for dårlig. Når Karius også blir vurdert for dårlig, har «feilkjøpet» kostet oss to år med for dårlig keeper. To sesonger der vi burde vunnet flere poeng med riktig keeper.

Førstelagsspillere koster ikke bare overgangssummen, de opptar også en plass på laget på bekostning av bedre alternativer.

Hvorfor fortsetter man å diskutere Karius i tråden til Robertson?

Fordi Robertson, akkurat som Karius, ikke lenger opplever HULL etter overgangen til Liverpool! :sunglasses:
Høhøhø. Jadda…

Den var jaggu tørr…

Skulle den kommentaren vært i Amarone-tråden? :thinking:

Heiheihei… er det slik forumet skal verdsette et ordspill som fant en kobling mellom Karius og Robertson???

Det finnes faktisk en som heter det:

https://prezi.com/user/-eczo5oy5jlr/

Robertson og Gomez er toppspillere og bedre kommer de til å bli, men synes godt du kan inkludere TAA som også er lokal. For en spiller TAA er pr.d.d og den yngste av denne trioen. I disse tre har vi kvalitet så det holder og alle tre kan bli best i sine posisjoner. Forhåpentligvis har vi en trio her som kan herje for oss i over et tiår.

Selvsagt enig. Men jeg tenkte her på andre klubber. Gode spillere finnes også i småklubber.

Smiler om munnen over det Mourinho sier om Robertson etter kampen. Så kampen i reprise igår og i den andre omgangen igår var Robertson ett lokomotiv! Jøye meg for noen løp.