32. Joël Matip

Bare å ta kamp for kamp. Ingen tvil om stopperduoen til helgen i hvert fall.

Men uansett betyr dette at Klopp må tenke på hvem som bør være “den tredje stopperen”. Vi vet at Lovren ikke tåler harde kampprogram, og nå går vi inn i det verste. Attpåtil avslutter vi med toppkampen mot Manchester City.

Spennende å se hvem han velger. Er Fabinho det opplagte valget? Vil en av unggutta få prøve seg? Masterson, Johnston, Phillips?

Milli kan spille stopper, og får han krampe, så bytter han med Allie.

6 uker uten to av stopperne friske holder ikke.
Lovren har også vært ute i to omganger i høst.
Det vil være gambling med sesongen hvis ikke noen blir hentet inn i januar.
Noe jeg forventer at Klopp gjør.

Liker Matip som spiller, men usikker på om han har fremtid i Liverpool pga alle skadene.

Mulig vi faktisk bør kjøpe i januar. Matip og Lovren er ofte småskadet, og Gomez har slitt ekstremt med skader selv om han er ung. Slik det er nå må VVD spille absolutt alt, og da er sjansen veldig stor for at han og kan bli skadet. Om så skjer så er det nesten helt sikkert at vi ikke vinner noe. Bør kanskje se om det er mulig å få tak i en eldre stopper med masse rutine, som kan spille en del kamper for oss. Tror det er mulig å få tak i den type spiller.

Han er jo en kjeks! ALLTID skader når han først nærmer seg form…

Vi solgte vel han i sommer…

Fabbe og Gomme høres nesten ut som en liten pjokk som setter kallenavn på farmor og morfar.

Kan ikke for noe det, men syns denne rangeringen av 1, 2, 3, osv valg for en posisjon er lite fruktbar. En kan rangere spillerne på stats som hvem er raskest, har størst treffprosent på pasninger osv. Gitt midtstopperne som LFC har kan en selvsagt rangere 1, 2, og 3, men tviler sterkt på at Klopp har slike lister eller tenker så mye på det.

Han velger spillerne først og fremst spillerne som han tror vil gjøre den beste jobben. Men før han kommer så langt er mange andre vurderinger som spiller inn. Hvilke anbefalinger har det medisinske apparatet gitt han? Hvis de gir han beskjed om at for eksempel VvD kan brukes, men tvilsomt om at han vil holde 90 minutter så kan det aktuelt å bruke en annen og ha VvD på benken.

Hvordan er formen til spilleren og hvordan har utviklingen av den vært? Hvordan innsatsen på treningene har vært. Kan være noen som har utmerket seg positivt eller negativt.

Et annet forhold er de taktiske vurderingene etter hvordan terminlisten er og hvordan Klopp forventer at motstanders kampplan og den totale belastningen for troppen.

Klopp har 11 slike vurderinger som må gjøres foran hver kamp, og selv om supporterne sperrer opp øynene av å se Origi på benken og komme utpå så ligger det en plan bakom det hele.

Typisk at denne mannen skulle bli skadet når det endelig var hans tur igjen å overta stopperposisjonen i forbindelse med skaden til Gomez. I tillegg hadde han klart å vinne tilbake hjertene til alle skeptikerne i den siste tiden hvor han har fått lov og kunne spille. Det er både trist og irriterende på en og samme gang, selv om Matip selvfølgelig ikke kan noe for det.
Tro om Fabinho egner seg som stopper? :thinking:

Noen ungdommer da?

Er helt enig i dette, så litt usikker på hvorfor du svarer meg og virker som om du er uenig i noe? :relaxed:

Så lenge noen kaller Gini for Winnie, kan jo jeg velge meg mine kallenavn :sunglasses:

Eller Milner. Han tar sikkert jobben og utfører den glimrende, og takker sikkert ikke nei til en ny utfordring :grin:

Phillips var bra i treningskampene. Og det mot bra motstandere
Men treningskamper blir noe helt annet.

Det er mulig at Fabinho kan spille i en slik rolle. God med ballen, sterk takler, sterk fysisk og god i lufta

Manu er vel som en treningskamp :joy:

Vi trenger vel ikke ta helt av… :nerd_face: Jeg liker Matip minst av våre 4 alternativer - men her og nå ville jeg valgt Matip foran Lovren pga. kamptrening og god form i de kampene han har spilt. På sikt håper jeg på salg - men dette er ikke hastverk. Hastverket ligger heller i å ha nok tilgjengelige spillere. En skade på VvD nå kan ødelegge sesongen. Sånn kan det ikke være.

Med 3 alternativer som alle kan være ute i 4-6 uker to ganger i løpet av en sesong så hadde det vært forsvarlig med 5 midtstoppere, syns jeg. 4 hadde vært nok om alle viste en viss form for stabilt fravær av skade. Sånn er det ikke, og derfor må noe gjøres. Et midtstopperkjøp i januar vil ikke være for mye, og dersom midtstopperen er så god at han tar plassen til Gomez er jo dette luksusproblem - ikke problem. Vil fortsatt være plenty av spilletid for Gomez og større muligheter for rotasjon.

Koulibaly-VvD ville vært helt enormt… Med Gomez hakk i hæl. Da kan til og med VvD få hvile.

Tror likevel det er urealistisk at vi bruker mye på forsvaret nå. Tror venstreving/spiss har høyere prioritet.

Neida tar ikke av. Men Matip har overbevist, og skeptikere har akseptert at han nå er en del av 11’eren i enkelte kamper. Bare det er forbedring! :wink: Matip har vist seg å være en god backup på stopperplass i dagens Liverpool.
Som du sier, heller han enn “verdens beste” Lovren for øyeblikket. En skade på van Dijk er krise selv om vi skulle ha hatt Koulibaly som backup på benken.
Helt enig at vi er sårbar på midtstopperplass, det er faktisk kritisk. Ikke for at dem ikke er god nok, men fordi flere av dem sliter gjentakende med skader. Men kan faktisk tenke meg at Fabinho kan være en brukbar backup mens vi venter på Gomez, hvis Lovren ikke skal være tilbake eller at han gjør ting kun Lovren kan i løpet av sin spilletid.

Jeg tror også at midtstopperplass er nedprioritert. Men er flere gode på utgående kontrakt nå som kan være kandidat til sommeren, selv om det ikke akkurat hjelper oss per nå.