32. Joël Matip

TAA har kun spilt hel sesong, og snart halve denne sesongen. Han er ennå i en lærlingfase og gjennomgår en utviklingsprosess som.alle unge spillere må igjennom. TAA er drøyt 20 år, gi han et par sesonger til, slik at erfaring og utvikling går sin vante gang. Han har ennå mye å lære, og han lærer for hver dag av Klopp og Liverpools mer erfarne forsvarsspillere. Gi han tid.

Wow, det er av og til forunderlig hvor forskjellig vi rangerer spillerne våre. Arnold har selvfølgelig noe å gå på spesielt defensivt og i forhold til Gomez defensivt kan jeg være jeg til dels være enig med unntak av at jeg synes Gomez er dårlig på back men pur klasse som stopper. Derfor blir sammenligninga litt feil. Arnold er ikke spansk, han er ung scouser med erfaring som de fleste på hans alder bare kan drømme om! Potensialet er enormt og heldigvis er han VÅR! :facepunch:

Han har vel best flest kamper som tenåring i Liverpool, kun slått av Sterling, om jeg har lest riktig. Han har i tillegg kjempet seg til disse kampene mens Liverpool har vært et topplag.

Jeg så skjevt på terminlisten, men datoene stemmer og resonnementet står støtt.

Et nykjøp vil ikke være klar til å spille 3. januar. Men VVD og Lovren vil funke fint - med Brasils høyreback og Robertson sammen med seg.

Jepp og hvis ikke bør vel Clyne være fit for 90 min til akkurat city kampen. Aldri vært noe god fremover men solid defensivt så ville ikke overrasket om han blir valgt til denne.

Jeg tror heller ikke Gomez eller Matip er klar før sent i januar og det er nesten umulig å tenke seg at lovren går gjennom et så hardt kampprogram uten å pådra seg noe. Jeg er derfor desperat etter en ny spiller, frykter vi solgte gullsjansen vår med Klavan (for 2 mill og et klapp på skulderen).

Hvis Klavan fortsatt hadde vært i klubben i hvilken kampform ville han da ha vært i nå?

Betydelig bedre enn hva matip var i for noen uker siden og sannsynlig bedre enn Lovren er nå, Klavan spiller tross alt på landslaget og holder seg stort sett skadefri

EDIT: Jeg er egentlig ikke helt sikker på om vi trenger 5 stoppere, men vi kan ikke ha 3 skadeplagede og 1 som stort sett er frisk. Jeg ville derfor la Matip dra i sommer.

Ja, Virgil og Lovren funker bra sammen. Fabinho kan åpenbart spille høyreback. Robertson er blant de beste vb i ligaen. Poenget er at vi er en albue eller kompistakling unna en skikkelig forsvarskrise. Selvsagt kunne dette ha skjedd med de fleste lag, og laget kan ikke ha trippel dekning på alle plasser. Men, når det som har skjedd faktisk har skjedd, kan man spørre seg om det er fornuftig å stå i denne situasjonen helt til slutten av januar. Min stemme går for å kjøpe en lovende, men allerede førstelagskapabel stopper i januar (kort shortlist her), gjerne en som er litt mindre skadeutsatt enn Matip (og Lovren). Så, ut med den som ikke passer til sommeren. Hører du, Klopp!!!???

Helt enig. Men jeg føler fortsatt du og andre snakker om potensialet og ikke hvor god han har vært denne høsten. Jeg håper han blir skikkelig klasse en dag, men mener han pr i dag er vår svakeste spiller av de som jevnlig starter kampene.

Han har hatt en formdupp denne høsten ja, noe en må regne med når en kjører på grensen til rovdrift på unge spillere. Vi har jo et ganske slagkraftig lag, noen må jo være “dårligst”, trenger ikke nødvendigvis bety at det er behov for forsterkning av den grunn. Bobby, Salah inntil nå nylig og Mane har skuffet mer i forhold til kapasitet og forventning spør du meg. Gini/hendo har vel heller ikke vært top notch denne høsten selv om de gjør enormt av den usynlige jobben.

Enig. Vi er godt besatt på høyrebacken. Vi har Clyne og Camacho. (+ TAA og Gomez, som er skadet)

Bredden vår på midtbanen gjør at vi i tillegg har mulighet til å flytte en midtbanespiller ned på høyreback. Som du skriver har vi Fabinho, som brukes på høyreback på et av verdens beste landslag. Milner kan også spille der.

Er helt enig i hovedpoenget ditt om at det er fullstendig unødvendig å signere en ny spiller bare fordi vi har mange ute med skader i noen uker, men synes det er greit å komme med en presisering her. Det er fullt mulig å gjøre alt av transferarbeid osv i god tid i forveien og ha den nye spilleren på plass 1. januar. For et år siden hadde vi alt klart med VVD og overgangen ble offisielt bekreftet 27. desember. Han spilte 90 minutter allerede 5. januar mot Everton. I praksis ville en nye spiller faktisk kunne spilt for oss i 3 eller 4 kamper innen Gomez og Matip er forventet tilbake i spill. (Man City 3. januar, Wolves 7. januar, Brighton 12. januar, og kanskje Palace 19. januar).

Men overgangen til VvD var spesiell. Klubben hadde arbeidet i håp om å fullføre overgangen i sommervinduet, og når en ikke klarte det ble fokus rettet mot januarvinduet.

Tror ikke noen i klubben eller oss supportere hadde sett for seg at en skulle få 2 beinbrudd på midtstoppere i løpet av en uke og slik vil jeg si at poengene til @carragher holder. Skjer det noe annet er det fordi klubben for en god stund siden startet arbeidet for å få en overgang til den spilleren som eventuelt kommer.

Hvis Allardyce hadde vært manager i LFC så kunne kanskje litt av hvert skjedd i januarvinduet, men mitt inntrykk er at ledelsen i klubben arbeider ut fra mer langsiktig planer med forvaltningen av troppen.

Han er bare verdsatt til over 100M£ så du har nok rett…
:joy::joy::joy::joy:

Jeg har vært veldig usikker mht. Matip, og jeg er det nok fortsatt. Men han var veldig, veldig god mot Bayern München.

Glem selvmålet. Slikt skjer for midtstoppere. Kampen hans og spillet hans var strålende. Han har tydeligvis hatt godt av en kamprekke.

Er det likevel slik at Matip er et sikkert kort for fremtiden?

Kansje, men man bør uansett velge bort enten Matip eller Lovren. Tre skadeplagede stoppere i samme tropp skaper for mye problemer, både i Forsvaret og på midtbanen som må dekke opp ved kriser.

Jeg syns jo Lovren er bedre, men samtidig er vi også nødt til å se på skadehistorikken til Lovren og Matip og vurdere utifra det også.

Om Klopp var helt overbevist ville han sannsynlig hatt en ny kontrakt han også, slik Lovren fikk?

Jeg tror egentlig ikke Klopp foretar seg noe som helst på midtstopperplass. Jeg tror han ser på både Matip og Lovren som habile utfordrere, mens Gomez vil satses på som førstevalg sammen med VvD.

Tipper Matip minimum vil gå ut kontrakten.

Yes, det med kontrakten antyder noe. Men ting kan snu seg. Nå har han ti kamper på rad og blir bedre og bedre.

Matip har kontrakt til juni 2020, Lovren til juni 2021. Ingen stor forskjell.