32. Joël Matip

Matip har virkelig imponert meg de siste kampene. Når han vinner dueller slik som nå, mener jeg har er bedre skikket til å spille i Liverpool enn Lovren. Hovedårskane er at Matip er langt bedre med ballen i bena.

Han står definitivt fremst i køen nå. Unngår han skader, (som er et STORT HVIS), så kan han godt forlenge. Kun 27 år gammel.

For meg har og vil alltid matip være fremfor Lovren i køen. Matip haar mer å spille på. Han er en god spillende stopper som ikke er redd for å ta med seg ballen fremover på tur. L

Matip hadde en forferdelig 1.omgang. Med litt hell og mer presisjon ville Bayern vært gjennom 3-4 ganger i midten på hans side. Han spilte en god 2.omgang, men i sum er jeg ikke imponert over ham. Gomez var på et helt annet nivå før han ble skadet.

Synes han var bra, jeg. Det jeg reagerte mest på i første omgang var to katastrofale Fabinho-pasninger som ble snappet av Bayern og som endte veldig farlig.

Du reagerte ikke på pasningen til Firmino? Men enig, synes ikke Fabinho spilte med den sikkerheten jeg ønsker bakerst på midtbanen.

Jo, husker Firminos nå. Men den festet sdg tydeligvis ikke på samme måte.

Hva? Den eneste “feil” han hadde var å gi en billig corner.

Og med bedre presisjon og litt hell? Dummeste jeg har hørt.
Med bedre presisjon og hell hadde vi ikke avgitt poeng i det hele tatt i år…

Tenk å basere alle prestasjonene i går på presisjon og hell… Salah ville skåret 5 mål. Milner 4 assist. …

Hvis vi skal spille kamp mot fysiske motstandere velger jeg Lovren, men skal vi ha høyt ballinnehav så velger jeg Matip hver gang. Mye bedre med ballen i beina. De er sikkert like i pasningssikkerhet, men jeg synes Matip er mye mer kreativ med ball.

Ps Matip var glimrende i går. BM var ikke på vei i gjennom 3-4 ganger pga han.

Jeg synes ikke Matip er en god nok midtstopper for et lag som kjemper i toppen av både PL og CL. Synes heller ikke at han har vært så god i det siste som flere av dere antyder. Han har vært helt ok ved siden av en van Dijk i verdensklasse.

Se på hvordan han ruser inn i en feilvendt Lewandowski helt unødvendig og lager frispark. Han gjør mange rare valg med ball, og går på hodeløse raid oppover i banen. Duellspillet er så som så, og han har dårlig bodyshape i eget felt.

Når han i tillegg er skadeplaget så er det ikke noe tvil for min del. Lovren er stabilt god, men med hjerneblødning hver femtende kamp. Matip gjør mye bra og mye elendig hver eneste kamp. Slik inkosistens kan vi ikke ha bak i forsvaret.

Husker når vi stjal Matip gratis, der han var en savnet åpenbaring første halvdel av fjorårssesongen. For et varp det var, tenkte vi alle. Ble dessverre skadeplaget, men synes han har kommet seg veldig og har spilt ganske solid siste tiden. Når Gomez er fit igjen, så er nok Matip på benken. Gomez og van Dijk er vel en av verdens beste stopperpar så det er ikke rart i det heletatt.

Jeg mener at vi må gjøre et grep til sommeren angående midtstopperposisjon. Ønsket er et kjøp av en nytt ungt kjempetalent, som kan direkte gå inn å avlaste van Dijk og Gomez. Med Matip da som en 4. midtstopper, ala Klavan, som spiller cup og er klar hvis noe ekstra skulle skje. Lovren må da vike og selges. Matip har også en alder og en væremåte som gjør at han kan lett akseptere å få status midtstopper nr 4, det tror jeg ikke verdens beste Lovren ville godtatt.

Vi kjemper i toppen av PL of CL med Matip som midtstopper. Han er åpenbart god nok.

Selvfølgelig skal han rett i rygg på Lewandowski i den situasjonen. Alt annet ville vært feil. Ja det ble frispark som ideelt sett skulle vært unngått.
Ang de hodeløse raidene så har vi sett flere ganger at motstanderne har nok med å markere andre og dekke rom slik at Matip får fri bane nesten til 16 meteren. Helt klart en del av kampplanen.
Jeg får dejavu til Rune Bratseth og det raidet han hadde i en landskamp som endte med mål.

Har han ikke bevist at han nettopp er det nå da?

Enig, og det er akkurat den typen feil jeg ikke kan fordra. Han skal ha kudos for å forsere fremover fra sin midtstopperplass, og dermed skape ubalanse, men samtidig så skjer det alt for ofte at han mister ballen eller sender avgårde en feilpasning på tvers, som gir brudd i mot.
Dessuten sleiver han litt for ofte i forbindelse med klareringer eller i passningsspill hvor han blir satt under press. Hans første inngripen i gårsdagen er et eksempel.
Selvmålet i går betyr ingenting, det er sånt som skjer med midstoppere. Ballen ville vært utrolig vanskelig å klarere, og Levandowski hadde garantert puttet den i mål om Matip ikke rakk den.

Vi var i CL finalen med Karius som keeper, så det argumentet funker dårlig :joy:

Men ja, Matip har fremstått god i det siste, i alle fall god nok til å være cover for Gomez.
Spørsmålet er, hvem er cover for VvD?

Her må du begrunne hvorfor du mener dette.

Nei. Spiller ingen rolle om Matip avanserer forbi fem mann og avleverer en fin pasning til Salah når Salah mister ball, og motstander kan kontre på oss. Risikabelt og helt unødvendig. En ting er å avansere forbi første pressledd, men når du ender opp i motstanders sekstenmeter er det totalt hodemist.

Karius var kun elendig i en kamp i cl, og argumentet er også basert på hvordan han har spilt. Faktumet er at vi slipper inn lite mål uansett hvem som er makker til VVD. Matip er klart god nok slik han spiller nå

Elendig kun i en, men aldri god nok heller i mine øyne. Man ser hvor mye bedre og viktigere en keeper som Alisson er.
Men som sagt, er enig i at både Matip og Lovren er gode nok som backup for VvD. Men hva i alle dager gjør vi hvis VvD blir ute med skade en periode?