32. Joël Matip

Glad vi har Matip og ikke middelmådigheter som f.eks Hummels i forsvaret vårt.

Ha ha ha, gull :joy: Er forøvrig meget imponert av Matip for tiden. Og som flere har vært inne på, det er veldig gledelig å se at på tross av at skadehyppigheten er høy blant midtstopperne, så er alltid noen klare for å steppe inn til Englands beste forsvar. Og Gomez…jeg har ikke glemt han.

Vet ikke helt om det der var ironi joda, men Hummels er en av flere falmende stjerner i Bayern. En stopper med et utsøkt pasningsbein og blikk for spillet, men som aldri helt har tiltalt meg da.

For meg er det merkelig at Matip ikke får større respekt av oss her inne. Når Matip over tid får spille sammen med en god midtstopper, så fremstår han selv som meget god. Han har dessuten offensive bidrag man sjelden ser av en midtstopper.

Men han kan se klønete ut. Han er 195 cm høy, og ser litt “forfjamset” ut i ansiktet. Han er ikke den kule og tøffe midtstopperen mange kjøper draktene til.

Lovren, eller tabbenes mester som jeg liker å kalle han, ser derimot steintøff ut. Men hvor god er han egentlig? Han har ingen ro med ball ,og åpner opp for ett enormt bakrom pga manglende hurtighet og svake evne til å lese spillet. Dette er likevel en spiller mange setter over Matip.

Kan umulig være sportslige prestasjoner som bidrar til dette. Det virker på meg som om Lovren er en spiller som får mer respekt, desto mindre han spiller. Kanskje forståelig med tanke på hvor mye han koster oss når han er på banen.

Jeg syntes det samme. Matip var enorm, og Jamie Carragher skrøt uhemmet av ham gjennom kampen. Tror Matip rammes av det vanlige “børsviruset”: Når tvilen først har klistret seg til en spiller, tas det tid før gode prestasjoner anerkjennes fullt ut."

Joda, van Dijk scoret og var god. Men den stopperen som dominerte og sto frem i München var Matip.

Mange supportere bestemmer seg for et inntrykk og det henger ved. Det er ingen tvil.om at VVD har styrket forsvaret vårt, men det er like åpenbart at Klopp styrket forsvaret gjennom taktiske endringer etter den håpløse Tottenhamkampen. Folk fortsetter å bedømme “de gamle” stopperen etter resultatene og arbeidsvilkårene de hadde før de taktiske endringene.

Korrekt. Resultatene våre endret seg før van Dijk kom. Vi ble tryggere defensivt på grunn av justert spillestil. Ankomsten til van Dijk styrket effekten, men forårsaket den ikke.

Høstsesongen var fæl, på grunn av Klopp. Han så det, og så gjorde han taktiske endringer. Senere kom enda bedre spillere.

90 % av diskusjonen omkring Matip går vel uansett på hans skadehistorikk og det synes jeg er fair, uavhengig av hva han presterer på banen. Selv Maldini og Nesta ville tilført laget vårt lite fra en sentral plass på tribunen.

Og hvor ble den etterlyste respekten for Matip av i beskrivelsen din av Lovren?

Spesielt det jeg har uthevet mener jeg er en enorm skivebom. At Lovren er en av verdens beste midtstoppere til å bryte foran er et bevis på dette.

Jeg har også tidligere tatt til orde for at jeg setter mye mer pris på tabbene Lovren gjør, enn de Matip gjør. Lovren sine er ærlige, og stygge. Bare å rekke opp hånda og innrømme feil med en gang.

Matip sine er av og til slik også - men i mye større grad av den typen som handler om å sluntre unna/ikke være oppmerksom nok. Og så slipper han unna kritikken (iallfall tidligere og sammenlignet med kritikken Lovren får), selv om det fører til minst like mange mål.

Jeg beskrev de slik for en tid tilbake (høsten 2017):

“Begge gjør helt grunnleggende feil som leder til mål og farlige sjanser, og begge gjør heldigvis aller mest av det som ikke fører til mål. De er bedre sammen enn hver for seg, og håpet er jo at vi får inn en dominerende midtstopper med tydelige lederegenskaper som vil fungere med begge to.”

Må vel kunne si at dette gikk etter planen :slight_smile:

Smaken er som baken. Jeg er mye mer positiv til Matip nå enn jeg har vært tidligere, og om Lovren fortsetter med en slik skadefrekvens så er det et enkelt valg om en av de bør ofres.

Samtidig tror jeg ikke Klopp foretar seg noe på midtstopperposisjonen i sommer, og registrerer at Lovren fikk ny kontrakt mens Matip bare har 1 år igjen. Vi får se hvordan det utvikler seg.

Hvordan var stopperkonstellasjonene mellom Spurs-kampen og VvDs debut?

Husker det slik at Lovren og Matip ikke spilte særlig mye sammen, og begge var en del skadet, og at Klavan spilte mest, sammen med en av de.

Tottenham: Matip - Lovren (tap)
Huddersfield: Klavan - Matip
Maribor: Klavan - Matip
West Ham: Klavan - Matip
Southampton: Klavan - Lovren
Sevilla: Klavan - Lovren (uavgjort)
Chelsea: Klavan - Matip (uavgjort)
Stoke: Matip - Lovren
Brighton: Lovren - Can
Spartak Moskva: Klavan - Lovren
Everton: Klavan - Lovren (uavgjort)
West Bromwich: Klavan - Lovren (uavgjort)
Bournemouth: Klavan - Lovren
Arsenal: Klavan - Lovren (uavgjort)
Swansea: Klavan - Matip
Leicester: Matip - Lovren
Burnley: Klavan - Lovren
Everton: Matip - VvD

Sevilla og Arsenal kampene er litt utenfor det vanlig siden begge endte 3-3

Matip har faktisk kvaliter som ingen andre hos oss har. Nemlig det å ta med seg ballen forbi pressledd. Han skaper mye ved å gjøre dette. Ingen tørr å støte når en stopper kommer opp slik. Da blir det i såfall mye rom.
Jeg liker stoppere som tørr dette. Lovren er stikk motsatt. Nærmer han seg midtbanen får han litt panikk.

Matip ser litt keitete ut men han har gjort en formidabel jobb. Jeg er mer trygg på Matip enn Lovren. Om det blir ett salg av en stopper så håper jeg virkelig det blir Lovren. Tror Lovren likevel kan gi oss litt mer gryn enn Matip

Se der, ja. Takk :slight_smile:

Det er lenge siden Matip - Lovren spilte regelmessig sammen, og det har vel gått bedre uten.

Jeg må si Matip har vært solid nå i det siste, og han har ikke blitt avslørt i egen boks. Med ball og i oppspillet, så synes jeg han tar store sjanser ved å tråkle seg gjennom flere ledd, for ubalansen er veldig synlig når vi allerede har to backer som er vinger foran. Om han kunne avansert og spilt en trygg ball, hadde det vært fint.
Jeg liker heller ikke at om han bruker lang tid med ball, sender den videre til feilvendt back. Det er unødvendig å ta slike sjanser, om motstander presser høyt.

Videre er jeg helt enig med @cylon om feilene hans kontra Lovrens.
Vi hadde vel flere diskusjoner under fjorårets høstsesong, der Lovren fikk skyld for å oppheve offside på ballside, der Matip og TAA lå foran linja på den andre siden, og at han var i ingenmannsland ved dueller foran mål, der Lovren fikk to mann og hanskes med. Feks.

Nå er du på villspor og bruker argumentene som det passer deg. Ingen av stopperduoene som spilte før Tottenhamkampen har samme gode statistikk som duoene etter Tottenhamkampen. Dette kommer av et taktisk grep. Du må gjerne argumentere for andre ting, men…

Matip er tydeligvis en spiller som trenger kampform og regelmessig spill for å holde sin høyeste standard. Han gjorde det jo meget bra da han begynte å spille for oss høsten 2016 og utover. Faktisk var han en åpenbaring. En stopper som var både elegant, ballsikker og tøff i duellene - for det var han faktisk. (Husker noen dueller han hadde mot Diego Costa, hvor den godeste Diego ble avkledd).

Partnerskapet med Lovren fungerte jo også på et vis. Men så kom skadene. Matip var liksom ikke den samme de første kampene etter skade. Men spilte seg opp - før nye skader kom. Nå har han vært skadefri over tid og spiller noe av sin beste fotball for tiden. La oss håpe det varer.

Ja, klar over det. Tror du bare misforstår mine hensikter.

Snakker egentlig ikke om noen statistikk, men ville bare ha frem at Klavan var mest brukt i den perioden, og Matip og Lovren mest brukt i perioden før Spurs-kampen.

Selvfølgelig taktiske årsaker, men sannsynlig at andre strategiske valg også ligger i potten.

Tja, jeg var ikke helt overbevist - og prøvde å se bak resultatene. Forumet var vel nokså samstemt på at Matip var Messias og Lovren forferdelig.

Det med skadene så jeg tidlig, og lanserte en teori om lav smerteterskel.

Så du regner ikke det at en midtstopper tar med seg ballen fremover, inn i midtbanesekken, og slår den til motstander (den ene gangen til en som lå til siden for ham, til og med) som feil?

Det skaper ubalanse i eget lag og med feilpasning, stor sjanse for kontring i tillegg. Denne “metodikken” har han benyttet mye, og jeg mener den ikke passer til Liverpools spillestil, spesielt når han ofte går seg fast.

Men du klarer vel å se forbi de som skriver det og heller argumenterer for sterke og svake sider?

Enig med @Trent at den beste tiden å diskutere forbedring er når det går bra.

Enig. Liker ikke at VvD ikke header ballen tilbake i mål, på cornere, frispark og innlegg. En dårligere keeper enn Neuer ville kanskje kastet seg til høyre og reddet onsdag :slight_smile: