32. Joël Matip

Har sett på disse raidene framover. De er ekstremt farlige når Matip spiller sammen med tvillingbroren sin Fabinho. Heldigvis spiller resten av folket vårt ballen ut i bredden for å strekke motstanderen. Det blir ekstremt farlig når Fabinho av en eller annen grunn unnlater å tette hullet Matip etterlater seg. Henderson, Milner og Gini er mye flinkere til å ta sikringsjobben.

Når det er sagt bryter Matip med spillemønsteret og skaper minst like mye forrvirring hos motstander som i eget lag når han går gjennom ledd.

100% enig. Det skal ikke mye til for å få dette til heller. Fabinho lærer fortsatt i rollen som enslig DM - dette er en av de tingene det garantert vil jobbes med.

Det eneste som får meg til å stusse med det er at det er en så enkel jobb at selv den mest begrensede DM bør lære dette av å få beskjed om det én gang fra treneren. Holder døren ørlite åpent for at det er en kalkulert risiko Klopp ønsker å ta - selv om jeg ikke tror det basert på jobben Hendo, Milner og Wijnaldum gjør (ettersom det ville vært like enkelt for de å la være). Blir interessant å følge med på videre, for det skaper jo helt klart ubalanse når Matip gjør det.

Det å forsere ledd kan være en meget viktig egenskap i kamper som “låser” seg. Utfordringen til Matip er at han ikke stopper før han går seg fast. I tillegg virker det ikke som om laget for øvrig er med på hva han gjør, slik at det ikke skapes noen spennende bevegelser på denne “overraskelsen” heller.
Jeg synes jo ikke det er dumt at en spiller har egenskapene til å forsere slik Matip har, jeg henger meg opp i at det skaper mer farligheter for motstander enn for oss.

At Fabinho i tillegg ikke er den disiplinerte DM’en som faller ned og dekker Matip er ikke med på å løfte dette, nei.

Prøvde du å diskutere noe her?

Nei, var bare enig i at alt kan gjøres bedre, og kom med et eksempel som var ment humoristisk.

Tipper at forsering av ledd blir det neste Klopp øver inn. Det var morsomt å sitte ringside og se hvordan forskjellige pasninger i forsvar startet ulike bevegelser i front.

Jeg gjetter at forsering av ledd kommer med Lallana sin inntreden i laget. Jeg har aldri, og da mener jeg aldri, sett en spiller som etterlater seg så lite rom når han presser. Det er grunn til å tro at han også vil bidra enormt til å åpne og dekke rom rom når andre har ballen. Han var også enormt flink til å være spillbar og nærteknikken tillater spill på små flater. Håper han er skadefri resten av sesongen. Sier ikke dermed at han alltid skal spille, men dærsken for et alternativ å kaste inn siste 30. Det er vel den mannen som kan forandre laget mest siden han er utrolig disiplinert samtidig som han er relativt allsidig som angrepsspiller.

:+1:

Skål vi telle alle feilpasninger så er de mange som ville få mye dårligere karakter i den kampen. Milner traff nesten ikke i første omgang, Hendo greide også og slå en grusom pasning bakover de få minuttene han spilte. For ikke å snakke om Firmino og Fabinho… eller Trent. Salah mistet jo ballen mange ganger…og flere giddet han ikke prøve jobbe den inn igjen.

Så ja, den eneste “feil” jeg kunne se av betydning var å gi vekk en billig corner.

I Matip sitt forsvar så skal det sies at han ikke får mye hjelp med løp rundt seg når han forserer ledd… Fikk jo frispark ikke langt fra motstander sin 16 en av de forseeingene. Problemet er vel heller at de som bruker spille på midten (fabinho, Milner, hendo og winjaldum) ikke dekker opp… for sant skal sies at de skaper ikke mye fremover…

Beklager å måtte si dette. Men du har virkelig ikke peiling. God helg.

Nei…se der… der var eksperten på å ikke ha peiling tilbake og kommenterte… helga ville ikke vært det samme uten di meningsløse innleggene… god helg ja.

Selvsagt må en telle feilpasninger … på alle!

I min “analyse” etter kampen trakk jeg frem TAA, Matip, Milner, Fabinho og Firmino som første omgangs svakeste, pga de nevnte feil: pasninger, tempo og nonsjalanse.

Fabinho får heller ikke pluss for at han ikke dekker rommet Matip etterlater seg, men det gjør ikke at Matips to ballmist får mindre kritikk for seg selv. Det er viktig å påpeke at det er ikke feilpasningen i seg selv som kritiseres, det er hvordan han tråkler seg inn i forsvarssekken og roter vekk ballen slik at motstander får en overgangsmulighet.

Det er interessant å se hvordan Gini dekker opp for TAA for eksempel i gårsdagens kamp (det samme skjer på venstresiden). Samtidig er han en av de som oftest er i motstanderens 16-meter. Det er krevende både løpsmessig og taktisk å utføre en slik rolle godt, og det tror jeg mange supportere ikke får med seg.

Forventer mye mindre spilletid fremover fra vår nummer 32 nå som Lovren og Gomez er friske.

Matip har vært fantastisk.

Regelrett elendig idag. Lager unødvendige frispark, ball watching ved flere anledninger (blant annet på 1-1 målet), og stadig feilposisjonert.

Se på sjansen til Sissoko. Den ene midtstopperen vår viser verdensklasse der han stenger av en 2v1 situasjon som om det var ingenting, stoler på keeper og presser Sissoko over på sin svake fot. Den andre midtstopperen vår er solgt, langt inne på Spurs’ banehalvdel fordi han velger å ruse på en feilvendt Kane.

Så én kamp skal ta bort alle de gode kampene han har hatt?

Det må være lov å være kritisk - selv etter seire.

Jeg har vel vært den jævelen som har pirket på Matip over en ganske lang periode nå uansett kamputfall. Han er heldig som har van Dijk ved siden av seg.

Faktumet er at vi slipper inn akkurat det samme per kamp i ligaen nå som når Gomez spilte.

Matip fortjener ny kontrakt enten i oppholdet før CL-finalen, eller rett etter. Har rett og slett vært knallgod i det siste.