4. Virgil van Dijk

Og svaret var at det ikke går an å sammenligne spillere fra ulike tider. Sannsynligvis er Clyne bedre enn Phil Neal i ganske så mye.

Ikke jeg som stilte, eller formulerte spørsmålet. Svaret er dog van Dijk slik som jeg forstår det, og Clyne i ditt eksempel.

Kan ikke sammenligne direkte. Det er flere spillere nå med mye bedre ferdigheter enn de beste gjennom alle tider. Må sammenligne opp mot epoken de spiller i. Hvis du skal sammenligne direkte så er sikkert halvparten av spillerne på laget de beste vi har hatt gjennom alle tider, men tror de færreste vil si at de er det pga det er en håpløs sammenligning pga fotballen er totalt forskjellig nå enn for 30 år siden. Skal vi sammenligne direkte så er Pelè mest trolig ikke blant de 100 beste spisser gjennom alle tider.
VVD har også spilt under 1 år for klubben. Han må bevise mer for i hvert fall jeg kaller han den beste gjennom alle tider.

Er de blant topp 5 i verden i sin posisjon, i sin tid?

Isåfall, hvor lenge? Hva vant de? Bidro de spesifikt?

Sannsynligvis er VvD den mest komplette midtstopperen vi noensinne har hatt, uansett tid. Nå mangler det en epoke med trofeer. Alderen tilsier at han ikke vil kunne konkurrere med Hansen på antall - men han kan likevel bli en av de virkelig store om han knytter seg til oss resten av karrieren.

En ting er sikkert, han er den mest komplette midtstopperen vi har hatt. Så vill tiden vise om vi vinner PL med VVD eller ikke. Kanskje han da også er den beste… Som handler litt om de store titler også.

Hansen var en av de desidert beste midtstopperne i verden for sin tid. I en årrekke. For sin tid var han ganske komplett. God i lufta, veldig god med ballen, plasseringsdyktig, en enestående leder, en som styrte forsvaret med en jernhånd. Eneste ankepunktet var at han spilte for et ikke alt for godt landslag slik han ikke fikk anerkjennelsen som mange midtstopperne for gode lag får. Selvfølgelig er vvd god i alle tidsepoker til nå. Det sier seg selv siden at fotballen har utviklet seg enormt. VVD har hatt et fantastisk år, men jeg for min del venter til han presterer slik som dette en årrekke før jeg setter han som tidenes beste lfc-stopper.

Jeg har sett begge spille en rekke ganger, begge live, og for meg så dominerte hansen slik som VVD gjør nå, men i en haug av år. Vvd har absolutt potensialet til å være den mest dominerende stopperen vi noen gang har hatt, men for meg er 1 år ikke nok til å slå fast noe slikt.

VvD er uten tvil en bedre midtstopper enn det Hansen var, men sammenligner en hvor dominerende og suksessfulle de var for sin tidsepoke, så er det tvilsomt at VvD noen sinne når helt opp dit…men det er uansett umulig å sammenligne disse 2, totalt ulike forutsetninger og vilkår for sammenligning…Hansen spilte 14 år for et etablert topplag, hadde 2 mesterskap på rad når han kom…VvD er en av de siste brikkene i et kommende topplag og potensiell ligamester…

Det jeg uansett savner fra VvD er at han går fremover oftere, og brukes på en annen måte på cornere…han burde ligge lenger ute og angripe ballen, med sin spenst og styrke er det få som matcher ham, og en trekker i tillegg sannsynligvis de beste forsvarerne ut fra «sonemarkeringen» langs 5 - meteren…

Amen. Salah er en bedre fotballspiller enn KK, fordi fotballen har forandret seg, og spillerne har bedre forutsetninger. Som jeg skrev over så har VVD absolutt forutsetningene til å være den mest dominerende midtstopperen vi har har hatt, men la han i det minste spille ett par år til

Nysgjerrig på hvem de fire i b-kategorien var/er.

Noen som kan lime inn teksten/viktigste sitater?

Edit: Ser det står på .no

Joyce skriver at det var sportsdirektør Michael Edwards og FSG-president Mike Gordon som ønsket å bruke 70 millioner pund på Southamptons midtstopper. Duoen var sterke i troen på at nederlenderen virkelig ville utgjøre en forskjell på Liverpools lag. Så langt har de virkelig fått valuta for den investeringen .

Joyce skriver at Jürgen Klopp ikke var i tvil om Van Dijk sine egenskaper som midtstopper, men tyskeren var likevel ukomfortabel med at en spiller skulle koste et slikt beløp, og manageren ønsket å forsikre seg om at Anfield-klubben ikke tøyde strikken for langt finansielt.

The Times-journalisten påstår at det var det faktum at Philippe Coutinho var på vei til Barcelona for 142 millioner pund som bidro til å overbevise Klopp om at transferlandskapet var under endring.

Joyce opplyser at Liverpool jaktet hele 34 forskjellige midtstoppere i løpet av halvannet år før de fikk fast fisk med Southamptons Van Dijk. Anfield-klubben gikk grundig til verks, og analyserte hver spillers styrker og svakheter i 15 kamper hver seg. Deretter ble listen med kandidater innskrenket fra 34 til fire A-transfermål og fire B-transfermål (unge spillere som kunne bli A-mål).

Van Dijk toppet listen. To av de andre A-målene var Athletic Bilbaos Aymeric Laporte og Napolis Kalidou Koulibaly. Den siste var trolig Bayern Münchens Jerome Boateng.

Liverpool speidet på Van Dijk allerede da han var hos Celtic, men valgte bevisst å ikke gå for ham da Southampton la 13 millioner pund på bordet i 2015 fordi de ønsket en mer moden spiller i sine rekker.

Da Liverpool omsider ønsket Van Dijk fikk de også konkurranse fra Chelsea og Manchester City. Men begge klubbene vegret seg for å betale overgangssummen Southampton forlangte. City gikk til slutt for Laporte, som hadde en utkjøpsklausul på 57 millioner pund. Han var Liverpools andrevalg, ifølge Joyce.

Tah (iallfall på dét tidspunktet?), de Ligt, Pavard oooog… Upamecano kanskje?

Spørst hvilken alder som inkluderes i en B-kategori.
Süle, Skriniar, Lenglet og Kimpembe muligens?

Fikk lest original artikkelen mens den var gratis å lese, stod mer der enn hva som kom med i Liverpool.no sin artikkel. Noe av essensen i det som mangler var at en spiller som Varane var tilgjengelig før han gikk til Real Madrid og neppe blir tilgjengelig igjen.

Spillere en anser for å ha så stort potensiale at når de blir snappet opp så er de “umulige” å hente, altså.

Varane ble hentet i 2011. Noe som i sommer vil omtrent tilsvare å hente de Ligt for 2 sesonger siden, vel? Ikke bare-bare å hente 18-åringer som helt åpenbart er verdt det. Mbappé var en slik.

Bra det ikke ble Boateng iallfall. Han har tapt seg kraftig etter skadene de siste årene.

Tror ikke De Ligt ville stått på en slik liste ennå. For ung. Skriniar virker mer sannsynlig. Har sett det bli hevdet at han har vært helt outstanding i serie A det siste året.

I og med at vi jaktet Van Dijk allerede sommeren 17, tror jeg også flere av de andre unge du nevner, neppe ville vært blant de 4 på “B-lista” på det tidspunktet. Flere fikk ikke sitt gjennombrudd før i 17/18-sesongen.

Kan godt hende. Men om det er som @Novashe sa, så ble jo tydeligvis Varane brukt som et eksempel i artikkelen også. Det ville jo isåfall medført noen kjøp før de var veldig åpenbare signeringer også.

(Jeg tror også, basert på hva Klopp har gjort i Liverpool hittil, at kjøp som Skriniar ville gitt mer mening)

Vi var i utgangspunktet etter en forsvarssjef. Derfor Van Dijk, Koulibaly, Boateng og Laporte på A-lista. Da tror jeg B-lista mest sannsynlig bestod av unge spillere som allerede hadde vist en god del, og hvor man regnet det som sannsynlig at de kunne tatt steget opp i løpet av ett år eller to. Tah, Süle og Skriniar er da navn som høres logiske ut.

Ville som du sier vært interessant å se hvem som stod på B-lista. Slikt sier litt om hvor dyktige speiderapparatet vårt er.

Om antakelsen om unge spillere er rett får vi neppe vite det før om 10 år eller når spillerne eventuelt signeres:)

Jepp - samtidig som det ville vært skandale om den lista glapp ut. Det er slikt som bør holdes hemmelig - og det virker det som en har gjort. Bra!

Han har spilt 16 kamper på Anfield i PL og har 12 clean sheets. En enorm spiller.