4. Virgil van Dijk

Etter 34 serierunder bør dette være greit. Hvis du gjør noe spesielt i innspurten bør det ha lite å si, sammenlignet med resten av sesongen.

Dessuten: Dette er spillernes pris, av og for spillerne. De vil ha det sånn. De er happy. Hvis ikke endrer de det sikkert.

Vel - det er en markant endring fra før Virgil kom inn i forsvaret og etterpå.

Fra Klopp signerte og fram til Virgil debuterte i PL mot Swansea slapp Liverpool inn 121 mål på 100 kamper. Med Virgil slapp Liverpool inn 9 mål på de siste 14 kamper i 17/18, og har i år kun 20 baklengs på 35 kamper. Det er 29 baklengsmål på 49 kamper det.

Før: 1,21 baklengs pr kamp i snitt.
Etter: 0,59 baklengs pr kamp i snitt. Det er under halvparten av snittet det. Virgil van Dijk.

Det er selvsagt sant, men nok et bevis på at statistikk kan lyve.

Vi hadde ikke hatt slike tall uten en mer disiplinert taktikk, eller etableringen av en “midtbane med arbeidshester, som mangler kreativitet”.

I tillegg fikk vi Becker.

Men van Dijks fart har gjort det mulig å stå høyere med forsvaret, og dermed ligge tettere med lagdelene.

Alt henger sammen. Men selvsagt var van Dijk viktig.

Som skrev jeg tidligere så er VvD en fantastisk spiller, men er ingen tilhenger av noen fjortis dyrkelse av han som spiller. Han er hentet for å gjøre en jobb og gjør den utmerket, men han er ikke den eneste årsaken eller hovedårsaken til at laget nå ligger på 0,59 baklengs i snitt pr kamp. Forvandlingen av laget syns jeg likevel Klopp fortjener mest kreditt for.

Hvis alt kan forklares med VvD så er det bare å sparke Klopp og hente Eirik Horneland som ny manager…

Interessant betraktning; (tallene gjelder alle turneringer)

Innslupne mål i snitt per kamp uten VVD etter Tottenham-kampen vi tapte 4-1 i oktober 2017;
0,73 (16 mål på 22 kamper totalt)

Innslupne mål i snitt per kamp med VVD siden debuten hans;
0,80 (53 mål på 66 kamper totalt)

Av dei 53 måla var 11% av dei kun mot Roma over to helt ville kamper i CL og det skyver jo statistikken littegrann. Kåringen er for spillere i England og Wales, så jeg tenkte at stats i PL er mest relevant.

Da har han fått prisen. Skulptur laget de også av han; her i duell med Peter Crouch.

Det her er faktisk helt sykt…

Hvem var den siste?

Tipper Shane Long :slight_smile:

Makan til eddik-innlegg!
Det er jo en lagsport dette, og det VEt vi alle her inne…

Forøvrig mener jeg at VvD er den enkeltspilleren som har betydd mest for LFC fremgang siste år.
Selv om han er i motsatt ende er han å sammenlikne med Suarez i viktighet.
Enn om vi hadde begge samtidig… :blush:

Til tider så virker det absolutt ikke som at alle vet at dette er en lagsport.

Når det gjelder hvem som har vært den viktigste signeringen under Klopp så er det mye som tyder på at folk vurderer det ulikt ref. Dette mener Carragher er Jürgen Klopps beste kjøp | liverpool.no | liverpool.no

Klopp gjorde taktiske grep etter Tottenham kampen som gjorde laget bedre, og i januar kom VvD og tilførte mer kvalitet.

Men du skjønner vel at for å ha et godt lag må man til en viss grad ha gode enkeltspillere. Og Virgil er den beste stopperen i ligaen, kanskje i verden akkurat nå.

Hvis du avslutter med “MYE mer kvalitet”, skal jeg være mer enig.
Han er i egen klasse som stopper i PL.

Carra sin vurdering av “viktigste kjøp” er jeg helt uenig i.
Angrepsstyrke hadde vi før Mane og Salah kom inn.
Forsvar derimot, det var vi mange som ropte om i åresvis.
Egentlig ikke forståelig at Carra ikke ser dette…

Jeg er neimen ikke sikker på om Carrra har sagt dette i det hele tatt.

Joda, .no skriver at han sier det. I overskrift og i direkte sitat legger de dette i hans munn. Men når jeg sjekker Skysports’ originalartikkel, klarer jeg ikke å se at Carra sier at Mané er Klopps viktigste kjøp, eller at han på noen annen måte plasserer ham foran van Dijk.

Carra rangerer (som meg) Mané foran Salah, dvs. han sier kun at hvis han hadde vært nødt til å gi slipp på noen i serieinnspurten hadde det vært Salah. Deretter skryter han mye av Mané, og bare påpeker at Mané kanskje har kommet i skyggen av Salah og van Dijk.

Les - kanskje jeg har oversett noe. Men hvis ikke har .no laget unødvendig konflikt.

Åpent spørsmål: Er det egentlig noen tvil om at VVD er verdens beste midtstopper?
Jeg følger ikke særlig med på andre ligaer, men det jeg ser han gjør er på et så latterlig høyt nivå at det kan i mitt sinn ikke finnes et nivå over? Eller er det mine røde briller som trenger en puss?

Det er i så fall bare Varane som kanskje er på tilsvarende nivå.

Sterling vant journalistenes kåring, og jeg er i lite tvil om hvorfor. Jeg har sett så mange journalister og pundits snakke om det Sterling har gjort utenfor banen når de har snakket om kåringen, som meg bekjent ikke er et av kriteriene for å vinne prisen. Jeg tror politikk har litt med at Sterling vant prisen. Han har selvfølgelig hatt en fantastisk sesong, men jeg tror de har tatt med andre kriterier litt for å vise at de er «progressive». Sterling har jo også, sikkert med god grunn, påpekt hvordan mediene omtaler fargede spillere denne sesongen.

Jeg skjønner ikke hvordan en spiller på 24 år betraktes som ung. Årets unge spiller skal jo være nettopp det, ikke en slags andre sjanse for spillere som ikke vinner årets spiller.

Nei, ikke i nærheten, har en samboer som er real Madrid fan, så jeg ser mange kamper. Uten tvil, uten diskusjon, ikke i nærheten.