4. Virgil van Dijk

Den der var helt vill!
Vel, det jeg skrev var egne analyser, og har sett han dunke til langt opp på tribunen tidligere, men det var kanskje bare umotivert Southampton spill…
Ingenting er bedre enn om han kan score slike mål for oss :+1:

Det gjelder maaange det da…
Før skrev han bare zlatan, det likte ikke pappa’n og det ble byttet til ibrahimovic.
Masse storys rundt navnevalg.
M. Salah? Personlig ville jeg kun ha hatt Salah men…

Det er i det minste en begynnelse på «reparasjonen». Så får vi se i fremtiden hva som eventuelt dukker opp av nye reperasjoner :blush: En god start er det!

Herregud som jeg håper han finner tilbake til gammel form, for vi trenger han. Mitt problem nå er at våre andre stoppere har vært såpass svake at de beste alternativene som partner for han er Gomez eller Klavan.
Matip var strålende for en sesong siden, men denne sesongen har han ikke mye positivt å vise til.

Med «oljeklubbene» mener du vel svindlemafiaklubbene?

Det går da ut på det samme…

Oljeklubb eller mafiaklubb… Spiller liten rolle hva de er når vi endelig kjemper om de beste spillerne!! Så er helt sikkert Liverpool FC å regne som en olje/mafia klubb i Southampton leiren…

Hvis vi glemmer prisdiskusjonen et øyeblikk, er VVD en spiller det blir ekstremt spennende å følge. Jeg har sett noen youtube-videoer nå og oppsummerer slik.

På plussiden - en aura som en stjerne og litt zlatansk, fysikk og kraft og hurtighet, evne til å bryte foran og mye offensiv vilje.

På minussiden - nokså ego, lite kollektiv tenkning, stikker av fra forsvarslinjen for å ordne opp selv, kan småjogge hjemover etter å ha vært med i angrep, ingen styrende sersjant som passer på de rundt seg.

Hvis Klopp får justert minusene vil dette kunne bli bra. Men jeg tror ikke vi har fått noen ny Carra.

Helt enig, jano1968. Det er en enorm forskjell å betale spillere med inntekter fra egen drift kontra blodpenger fra sjeiker som bygger sin rikdom på moderne slaveri eller fra en korrupt russisk oligark.

Det som er interessant er at FSG nå ser ut til å satse absolutt alt på Klopp. De har hele tiden hatt som prinsipp å kun bruke penger fra klubbens egne inntekter, men de hadde nok ikke den samme totale tilliten til Dalglish eller Rodgers som de nå har til Klopp. Klopp var vel den ideelle manageren og FSGs drømmekandidat helt fra starten av. Når man nå i tillegg har en mye større tiltrekningskraft på attraktive toppspillere, er det også mye lettere for FSG å stille slike enorme summer til rådighet.

Gode poeng, Carragher. Van Dijk fremstår ikke akkurat som en veldig sympatisk team player, men det kan jo bare være et førsteinntrykk som egentlig ikke stemmer? Jeg regner med at speidere, Klopp og hans trenerteam, samt styret i klubben har vært involvert i en grundig vurdering av van Dijks egnethet.

Din selvgode blei!

Ingen alvorlig utagerende festing på julebordene da, altså?

Jeg har ikke sagt at noen har gjort en grov feil her. Både Klopp og FSG gjør nok dette fordi de ønsker å tette igjen bak. De gjør det fordi de tror det er det beste for klubben. Jeg klandrer dem ikke for kjøpet. Jeg tror bare ikke VVD er løsningen på de enorme defensive problemene vi har. Jeg tror vi vil slippe inn nesten like mange mål til neste år selv med VVD i forsvarslinjen vår. Som Carragher også påpeker, er han ingen sjef der bak. Han er nok en glitrende individuell spiller, men jeg tenker vi trenger en “kapteinstype”. En som kan holde forsvaret sammen.

Når allt dette er sagt, syntes jeg Klopp har gjort en veldig god jobb etter tapet mot Tottenham. Da gjorde han noen justeringer. Og det savnet jeg lenge. Og legg til at kjøpene hans ofte treffer blink, så er sjansen stor for at VVD blir en stor spiller for oss.

Vi har ikke enorme defensive problem i 17/18.
Vi sliter med personlige feil. Menneskelig svikt, ikke system. Det var verre når det var systemet som var hovedproblemet.

Jeg regner det som en byggestein, på samme måte Mane ikke var svaret på alle våre offensive problemer for noen år siden.

Klopp kan ha tenkt at ‘det defensive tar vi senere’, for det er opplest og vedtatt at det tar lengre tid å få på plass offensivt spill enn å løse defensive problemer.

Hadde Milner fortsatt på vb, og vi hadde kjøpt inn erstatter for Clyne, så kan man si vi hadde hatt et defensivt fokus. Vi har fortsatt et par unge i full utvikling på hb, og Clyne i bakhånd.
Så tenker jeg en stopper til, ny venstreback, defensivt cover på midten og keeper, så er vi fullt på høyde med de beste - uten at vi trenger å bruke slike store summer igjen.

Forøvrig kan godt Gomez være i denne miksen som stopper.

Jeg synes ikke vi har “enorme defensive problemer”! Slipper inn nesten minst mål på hjemmebane. “Problemene” våre bunner og grunner i for mange personlige feil av enkeltspillere, ikke bare i forsvaret. Den dagen vi greier å ri inn en ledelse i nesten alle de uavgjorte kampene våre, vinner vi ligaen :wink: En ny keeper bør være det neste på handlelista. Gjerne en bauta, en leder bak der! Det har vi ikke i dag! En spiller løser selvfølgelig ikke alt, men “problemene” våre er ikke så omfattende og store som mange vil ha det til. Derfor tror jeg VvD vil være et positivt bidrag til at vi kanskje kan ri av små ledelser til trepoengere istedet for poengtap! Time will tell…

Det er jo godt for noe denne perioden med et mangelfullt forsvar. Gomez og TTA har fått sjansen og behovet for flere kjøp i forsvaret er ikke så prekært som før. Vi tjener inn mye penger på å utvikle egne spillere. Pengene vi sparer kan vi heller bruke på kjøp som VVD, Keita og andre spillere som kan bli verdensklasse.
Når det er sagt så er ikke forsvarsproblemene løst om ikke Klopp har enda ett ess i ermet som vi ikke ser. Ny målvakt foreksempel:)

Jeg sa når sommervinduet stengte at det eneste som kan rettferdiggjøre at vi ikke kjøpte stopper, var at VvD skulle inn i januar.

folk kan finne på å si at 75 millioner pund er i overkant av hans markedsverdi; noe jeg for så vidt kan kjøpe. Ingen spillere bør være verdt slike summer. Men etter den kraftige markedsinflasjonen, som gjenspeiles i neymar overgangen, ser man at markedet er blåst ut av alle proporsjoner.

Pogba-kortet mot United kan muligens kastes, og vår klaging ovenfor konkurrenters pengebruk er plutselig ikke like uskyldig. Dog, dette motbeviser alle anklager mot FSG og deres motvillghet til å satse. Dette reflekterer våre ambisjoner, og i skrivende stund virker de skyhøye. En ny storhetsæra venter de rødkledde fra Merseyside.

Se for deg en buet bro, av sorten romerne utviklet. Feilplasser en stein og hele bruas struktur kollapser. Dette gjenspeiles i Klopps tankegang og fremgangsmåte. Han har en visjon og et langtidsprosjekt han er villig til å gjennomføre. Før sommeren hadde han tre soleklare førstevalg; Salah, Keita og VvD. Salah ble kjøpt tidlig til sommeren og har vært en revolusjon for Liverpools angrepstrio. Ettersom keita ikke fikk ankomme merseyside i år, viste vi stahet og var føre var og ga han en prekontrakt for å sikre hans tjenester et år i fremtiden. Van dijk var hele tiden Klopps førstevalg til å dirigere midtforsvaret. Etter sommerens overgangsblemme, så alle mørkt på hans ankomst til klubben. Klopp valgte å ikke innbringe et andrevalg, som fikk hardt motbør fra flere plan.

Angående prisen syntes jeg vi burde berolige oss med at samtlige av Klopp sine signeringer har vært gode og relativt billige. Klopp har tidligere uttalt; det handler ikke om pengene, men om spillerne. Pengene er irrelevant, så lenge spilleren er ønsket og god nok.

Vi viser styrke og kan endelig begynne å måle muskler med de andre europeiske gigantene. The sleeping giant has risen. Vi går mot lysere tider folkens; YNWA!

Helt klart. Det er ganske enkle stats som motbeviser den påstanden. Vi har problemer defensivt men:

På hjemmebane har vi 19-3 i målforskjell på 10 kamper.
Man kan også påstå vi kun har vært elendig i forsvar i 4 kamper. Watford, Spurs, city og Arsenal. I de kampene slapp vi inn 15 mål. Det vil si vi har sluppet inn 8 mål i de resterende 16 kampene. Med andre ord så er det noen få enkeltkamper som har vært problemet. Ikke at vi har alvorlige forsvarsproblemer hele tiden