4. Virgil van Dijk

Helt klart rett spiller, men prisen må han leve med altså. Mang en god mann kan bukke under av et slikt press. Stor fallhøyde. La oss håpe Dijk ikke er av dem. Men vit at fyren ikke er feilfri. Han vil gjøre feil, og da gjelder det å være hard som stål.

God jul ja…

Jeg poster den på firmino-tråden, men tror du vil like denne
https://www.youtube.com/watch?v=4Pwg8GpYtDo

For en komplett spiller! Gleder meg vilt til han kommer seg i form igjen - sjekk videoen og se hvilke dimensjoner han vil gi oss!

Starter med å si at han er “defender of the world”. Ikke rart han ble dyr!

"He wanted to join us and nobody else."

Til de som faktisk mener at fart ikke er viktig for en stopper i Klopp sitt system;

“Speed is a very important thing because we defend in a few situations quite high.”

Og likevel er det ikke fart som stopperne våre i stor grad har blitt “avslørt på” når de har gjort feil som har ført til baklengsmål. Dårlige markeringer/svak posisjonering og evnen til å holde hode kaldt er det som har vært de soleklart viktigste faktorene ved svakt stopperspill som har ført til baklengsmål.

Jeg gleder meg virkelig til å se denne gutten sammen med Matip. Tror Matip vil heve seg mye med en virkelig solid spiller ved siden av seg. Hadde vi bare fått inn en stabil keeper nå, så er hullene i stallen tettet.

£75 mill er mye penger, og Klopp sier han ikke har fått beskjed om at salg er nødvendig. Samtidig er nok ett salg av Coutinho en del av pakka her. Om vi henter inn £130 mill for Coutinho, er det ikke slik at vi da har alle disse pengene tilgjengelig, fordi vi hadde råd til van Dijk nå. Siden vi ikke har noen rike svindlere som eiere, har vi trolig nå brukt mer penger enn vi har det siste året. Vi går ikke konkurs om vi klarer å beholde Coutinho, men vi kan heller ikke holde på slik over tid, uten å få trøbbel med økonomien.

Det er mye som fungerer nå, og for min del må ikke Coutinho erstattes direkte. Det hadde vært spennende å satset mer på Woodburn, samtidig som vi hentet inn en angrepsving til for å avlaste Salah og Mané. Om denne Goretxka (som jeg garantert først lærer meg å skrive navnet på etter 3 sesonger hos oss) erstatter Can, så synes jeg sommervinduet ser enkelt ut:

• Ut : Coutinho, samt overflødige spillere deriblant Sturridge, Origi, en keeper eller to og muligens Lovren (kommer an på hva Lovren ønsker selv også). Beholder gjerne Klavan, da han ikke har noen salgsverdi, og trolig er fornøyd med roteringsrolle, og etter min mening fullt på høyde med Lovren. Can er selvsagt ferdig.

• Inn : Goretzczxa, keeper, angrepsving og muligens lovende midtstopper uten drøy pris.

Posisjonering og hurtighet henger tett sammen. Mer hurtighet hos en stopper vil gjøre utgangspunktet for posisjoneringsspillet enklere og vica versa.

Når til og med Klopp poengterer hvor viktig hurtighet er i sin høytstående taktikk mener jeg du bør ta det til etterretning.

Hm. Javel?

Ja vi har brukt mer penger på kjøp av spillere, men vi har også tjent mer penger i år gjennom deltagelse i CL, så strengt tatt mener jeg dette burde veie opp for litt ekstra utgifter.

På dødballer og innlegg? Jeg kjøper det ikke.

Og manglende ro i opphetede situasjoner har uansett vært den aller største svakheten til midtstopperne våre, både Klavan og i særdeleshet Lovren.

Inntil jeg ser at midtstopperne gang på gang blir avslørt pga manglende fart, så kommer jeg ikke til å mene at fart er like viktig som posisjonering, “composure” og duellstyrke. Et godt stykke unna også.

Til Olave:
La oss ikke diskutere dette mer, fart er minstekrav for å bli en god stopper i dagens fotball. Vi er ikke det eneste laget i verden med to turbo spillere i front. Mange lag har allerede sett hvor vanskelig Salah og Mané er å hanskes med.
Han ene stopperen til Arsenal startet 5-6 meter tidligere enn Salah for å Hansjan til å utligne farten til Salah.
Er du smart i tillegg til rask, så har du mye grunnleggende å bygge for å bli en god stopper.
Vi har vel sett mangelen på fart hos Lovren enkelte ganger, og faktisk hvor god Gomez har sett ut nettop pga farten.
Igjen, du må gjerne sitte å utbrodere dine egne teorier rundt dette. Men uansett vinner du ikke denne diskusjonen. Klopp ser for seg et lynraskt lag i alle faser av spillet. Akkurat det skal blinken plage for alle lag vi vil møte i fremtiden…

Gleder meg syyykt mye til å se Virgil på plass og utviklingen av samhandlingen mellom han og sine nye kompiser!

Nei, da ville ikke relativt trege Hummels eller Pique vært en fast brikke i et av verdens beste lag. Fart på høyt nivå er en fordel for en stopper, ingen nødvendighet. Taktisk forståelse og duellstyrke på høyt nivå er derimot en nødvendighet.

Uansett er det vel bare en fordel å ha en midtstopper som kan stå på midtbanen, la en rask spiller som Mané stikke avgårde i bakrom og se ut til å komme alene med keeper, for så å enkelt løpe ham opp og ta ballen fra ham med en strålende takling?

Selvfølgelig er det en fordel. Det er bare ikke like viktig som at han f.eks har posisjoneringsevne på topp nivå. Og det aller viktigste er i mine øyne at han klarer å beholde roen når det stormer rundt ham. Det var/er den store akilleshælen til både Skrtel og Lovren. Det er ikke slik at en stopper “må” trøkke til i duellene som om det står om livet. Det gjør f.eks Lovren altfor ofte, og i endel situasjoner setter han seg selv fullstendig ut av spill. Dette og evnen til å alltid være riktig posisjonert er det jeg mest av alt ønsker av Van Dijk, ved siden av at han skal gi oss en ny dimensjon på defensive dødballer.

Jeg ser ikke dette som bare manglende ro. Grunnteknikken til Klavlan og Lovren er knapt middelmådig. Under sterkt press så kommer dette tydelig til syne. Klareringene er også dårlige og de bruker lang tid på å få kontroll på ballen. God grunnteknikk er en forutsetning for å kunne beholde roen.

Ja, med ballen i beina stemmer dette. Men tenker også på at spesielt Lovren har en tendens til å gå inn i dueller med brask og bram og nærmest setter seg selv ut av spill fordi han bommer. Dette gjør ikke de beste stopperne i særlig grad. Det er ikke nødvendig å gå inn i en duell som det skulle stå liv på spill…

Men da er vel alle egentlig ganske enige? Fart er fint, men selvfølgelig bør en forsvarsspiller også helst være taktisk dyktig, rolig i stressede situasjoner, komfortabel med ballen, sterk i dueller og også klare å posisjonere seg hensiktsmessig. Klopp hevder at Van Dijk er god på alt dette. At fart ikke er alfa og omega tror jeg de fleste er enige i, men det er en flott styrke å ha i tillegg til de andre, spesielt hvis man ønsker å stå høyt med laget og dermed blottlegger et stort bakrom dersom ikke gegenpresset lykkes lenger frem på banen. Stort sett lykkes vi godt med det høye presset og nettopp derfor oppstår det ikke så mange farlige situasjoner hvor stopperne blir avslørt på fart. Men når det skjer vil det bli ganske viktig med en veldig rask midtstopper.

Det jeg delvis “trigger” på at farten har blitt nevnt som en av de viktigste punktene for å kjøpe Van Dijk, når det er andre egenskaper som jeg anser som viktigere. Og jeg vil gjerne se at Van Dijk faktisk er såpass god i posisjoneringsspillet og har den “composure” jeg ønsker av en stopper til £75m. Tviler ikke på farten eller duellegenskapene, men dette er kun endel av totalpakken for å være en topp stopper.

Jeg tror forøvrig Van Dijk er en god stopper, men er ikke solgt på at han er en fantastisk stopper. Hadde faktisk blitt like fornøyd om vi hentet f.eks Davinson Sanchez i sommer før Spurs gjorde det, eller at vi hentet Jonathan Tah nå i januar. Men så er jeg godt over gjennomsnittet tilhenger av å hente og utvikle unge spillere.

Jeg tror vi har bestemt oss for å kunne være en gang i blant på de virkelig store kjøpene, når vi ikke finner fullgode erstattere ellers. samtidig nærmer vi oss en meget konkurransedyktig tropp som kan fylle både banen og benken med kvalitet.

foruten keeperplassen er vi konkurransedyktige med de beste i alle lagdeler. Kanskje forsvinner Can og Coutinho, men de vil bli erstattet med andre spillere. Totalkvaliteten vil neppe falle særlig. Coutinho blir umulig å erstatte lik for lik, men kanskje finner vi en mulig oppgradering til Can i Goretzka. Keeperen vil bli byttet ut til noe bedre om ikke lenge, og Gomez, Robertson, Solanke, Ox og TA-A vil sannsynligvis bare bli bedre med tid og videre veiledning under Klopp.

Det er langt fra sikkert at vi vil ha behov for store utskiftninger i personell de neste årene. Ideelt sett henter vi unge talenter som utkonkurrerer og tar plassen til de etablerte over tid. Samtidig strør vi på med et eller annet storkjøp inne i mellom.

Jeg har klokketro på at det blir bra! Liverpool har ikke sett bedre rustet ut siden åtti-tallet.