4. Virgil van Dijk

Ny her og til dels enig med Olav E, men fordelen med fart/sterke 1v1 egenskaper som ikke er diskutert her er:

1. Gir laget som helhet andre taktiske muligheter i forhold til hvordan man ønsker å posisjonere hele laget og risikoen man kan tillate

2. Fart vil også sørge for at man slipper klassiske Lovren situasjoner (liv og død hver eneste gang). PL går for fort for han. Han er for treig både i hue og beina og kombinasjonen er selvfølgelig en katastrofe.

Når det gjelder Hummels så er han en fantastisk midstopper med begrenset fart men så har han en fotballforståelse som går langt utenpå alle andre midtstoppere der ute. I tillegg har han et pasningsreportoar som tillater han å bruke forståelsen fullt ut. Han vil alltid spille iom at han er så god til å bryte ned motstandere som er viktig for dominerende lag og da setter man også opp laget slik at han får protection i forhold til det han er svak på defensivt. Man ønsker ikke masse raske kombinasjoner i mellomrom og trusler i bakrom mot han og da må man sette opp laget for å beskytte de svake sidene.

Alle (førstelags)spillerne må og skal være forberedt på å rotere - det er vel nærmest vedtatt av Klopp til å være hans filosofi (rotere 3 til 5 spillere uten at laget skal bli videre svekket). Derfor tror jeg at Lovren (med sin såre rygg) vil være tilfreds med å spille 20-25 kamper per sesong uten at han går sur av den grunn. Det vil også være positivt ovenfor hans fysiske tilstand.

Man har jo sett mange stoppere som ikke var raskere (eller til og med tregere) enn Lovren i kroppen gjør det langt bedre i slike situasjoner. Er vel like mye at Lovren er for svak (treg i hodet) på den taktiske biten, som at han er for treg i bevegelsene.

Dette er forsåvidt riktig, men håper ikke at Klopp vil ta større sjanser med Van Dijk i laget. Synes vi spiller med høy nok risiko allerede. Van Dijk bør vel heller bidra til at vi i større grad kan være komfortable med den risikoen man tar med dagens spill.

Lovren er jo åpenbart for svak, men hurtighet defensivt gjør at med et så høyt press som Liverpool spiller med så er man avhengig av at alle spillere er raske nok, reduserer også tiden motstanderen får med ballen (det er også ekstremt viktig at de offensiv midtbanespillerne til Liverpool er raske for å close ned motstanderen). Se på milner, i utgangspunktet en relativt smart spiller (bevist gjennom evnen Tim å tilpasse seg mange forskjellige situasjoner) men på midten i dag så er han for treig i mine øyne. Han er aldri i forkant men litt lik Lovren bare på midten. Rekker akkurat frem.

Liverpool tar heller ikke så stor risk i spillet som folk skal ha det til. Leste stats for litt siden at de har sluppet til 58 skudd på mål og 23 av dem har endt opp med scoring i mot. Stopperne våre i dag (utenom Matip) er jo helt evneveike fremover og de klarer ikke bryte ned motstanderen alla van dijk, hummels. Og offensivt må stopperne ta enda større risk (men de må ha ferdighetene til det).

Og selv om posisjoneringsevner er det viktigste så er det sånn at skal man konkurrere på toppnivå så handler det om marginer og på marginen så er fart en fordel. Og på toppnivå så er det marginen man konkurrerer på.

Ja, det å vite når du skal gå inn i duell eller avvente er en kunst. Det handler om spilleforståelse, temperament, erfaring osv om du gjør det beste valget. Noen spillere vil aldri mestre det.

Jeg irriterer meg på klareringene våre. Virkelig gode stoppere klarerer med reine treff på ballen og de treffer overraskende ofte medspillere. Våre stoppere trenger mye rom for å kunne sende en funksjonell klarering/passning, Matip er unntaket i midtforsvaret. Han kan dempe en ball uten at han trenger 6 kvadratmeter. Jeg er veldig glad for at forsvaret vår sjelden blir satt under press, og det sier noe om vårt store potensiale.
Vi er avhengige av at våre midtstoppere kan være med å skape overtall når lagene legger seg i forsvar og blir der. Da må de kunne ta seg forbi en mann for så å sende en passning med rett fart og retning. Her tror jeg VvD kan være en åpenbaring.

Man behøver ikke å ha voldsomt stor intelligens, eller være noen Nostredamus, for å tenke seg at Coutinho forsvinner innen 7 mnd, til enten Barca eller PSG. Jeg ser på det som sannsynlig at man tenker slik i klubben at pengene for Coutinho skal dekke flere spillere som f.eks:

1. Litt av van Dijk.

2. Kostbar keeper

3. Kostbar angrepsving

Keita skal også betales på noe vis. Jeg er overbevist om at salg av Coutinho er en del av alt vi holder på med nå. Om FSG da ikke har funnet olje ett eller annet sted.

Jeg ser stoppere(og andre) bli avslørt på fart hver uke jeg. Nå får inn en kjapp branne som i tillegg er stor og sterk. Akkurat det vi trenger.

Hvor rask er han egentlig?
Løpte opp Mane, har jeg sett skrevet, men det høres litt overdrevent ut vel??
Har han Bratseth-fart? (Elgen)

Olav E, poenget mitt med fart er ikke at det er kun det som er viktig, men la oss si farten hans redder 6 poeng i løpet av en sesong så kan det være forskjellen på seriegull/2 plass, komme innenfor eller utenfor topp 4. Det kan være forskjellen på avansement i CL eller ryke ut. Ikke sikkert farten kommer til å være det men poenget mitt er at på marginalen hjelpet det GITT at han har de andre egenskapene/ferdighetene som trengs for å levere uke inn og uke ut. Og når man konkurrerer mot de beste i verden og har ambisjoner om trofé i ny og ned så er det marginene som til syvende IG sist blir avgjørende.

Ja, om han også scorer høyt på posisjoneringsevne og ro i spillet, er han akkurat det vi trenger.

Finner ikke klippet jeg leter etter. men du ser tydelig hurtigheten hans på klippet nedenfor.
https://www.reddit.com/r/soccer/comments/5dt51y/great_tackle_from_virgil_van_dijk_keeps_mané_from/

Dette er vel ting som er lærbart også, i motsetning til fart i særlig grad?

Vi bruker £75m på en stopper som blir 27 til sommeren. Da skal alt dette være på plass allerede. Det kan være rom og tålmodighet for å lære en 21-åring dette, ikke en 27-åring. Jeg gir ham denne sesongen til tilpasning. Fra neste sesong, forutsatt at han er skadefri, forventer jeg spill på aller øverste nivå. Han bør være på linje eller bedre med det beste vi har sett av midtstoppere i Liverpool de siste 25 årene.

Du høres pessimistisk ut…
Han er vel ikke på topp før kanskje i en alder av 30, og da er det rom for å lære mer.
Dette er hans første opptreden hos en toppkandidat…

Jeg tenker slik at han ikke kan løse våre defensive problemer, men at han kan være en del av å løse disse. Med mer rutine på backplassene, hvilket kommer med de vi allerede har, en bedre keeper, Matip hever spillet sitt til nivået vi har sett tidligere, sammen med van Dijk. Det kan bli bra det.

Klopp tenkte ikke på pengene. Han tenkte hvilken spiller kan forsterke oss best mulig, Ikke se på van Dijk som en frelser. Se å han som en oppgradering.

En ting er selve filmklippet, men like interessant er jo chaten som foregår under. Forteller veldig godt hvordan VvD oppfattes blant motstanderes fans. Unitedfansen ligger langflate etter ham. :smiley:

Midtstoppere flest når da vitterlig sine beste år før de fyller 30. Vil heller si at midtstopperne går inn i sine beste år når de er 26-27, og kan holde dette nivået til de er kanskje 32-33. Da begynner det som oftest å gå litt nedover. Setter man v-rekord for en midtstopper som er snart 27 år, er det ganske naturlig å forvente topp spill allerede fra dag 1.

Jeg tror forøvrig Van Dijk er en god stopper. Men er ikke sikker på at han er en fantastisk stopper. Dersom Van Dijk har de egenskapene jeg ønsker ang posisjonering og ro i spillet, så vil han sannsynligvis bli et meget bra kjøp for Liverpool og en av PLs aller beste stoppere i flere år fremover. Om det skjer vil vise seg.

Klipp som viser hva VVD presterte i en kamp mot Liverpool i 2016/2017 sesongen. Legg merke til hans fantastiske grunnteknikk og evne til å passere en spiller. Hodestyrke hans kommer også godt frem her. Fart er bare en liten bit av VVD styrker. Ro har han i alle fall. Han er potensielt verdens beste midtstopper om han viser seg å ha god spillerforståelse. Jeg tror han kunne vært en strålende defensiv midtbane spiller også, om han blir brukt der. VVD er i en helt annen klasse enn de midtstopperene vi har fra før.

På dødball har vi vel stort sett 8-9-10 spillere i egen boks som skal forsvare målet. Klopp ønsker at flest mulig forsvarer soner. Det blir tynt å peke på stoppernes posisjoneringsevner for at vi slipper inn mye mål på dødballer. Det er mer komplekst enn som så.

Slipper vi inn mye mål på innlegg?

VVD slår meg som svært god til å beholde roen. Trygg med kula. Selvsikker uten. Rask. Sterk. Dominant. En type spiller du kan se på i 15 minutter for å tenke “han der kommer til å bli verdens beste stopper”.

Vi er nok alle enige i at fart ikke er den viktigste egenskapen til en stopper. Det har aldri vært diskusjonen. Du virker bare ikke å anerkjenne at Klopp muligens har behov for andre stoppertyper enn Mourinho og Conte. At det nærmest var tilfeldigheter som gjorde at klassestopperen Terry totalt feilet i et høytstående forsvar.

Klopp har akkurat påpekt at hurtighet er viktig i hans fotball. Jeg tipper at VVD med middels “stoppertempo” hadde vært verdt omlag halvparten av det vi betalte. Det er ikke mer som trenger å skille god og fantastisk. Den ekstreme styrken kombinert med hurtigheten gjør VVD unik.

Jeg er ganske sikker på at han ikke kan levere topp nivå for et Klopp-dirigert LFC før om ca 1 år.
Han trenger tid til å spille seg inn i dette systemet!
Kan være god før det, men ikke på topp.