59. Harry Wilson

Det du sier var det han ble kritisert for tidligere. Dette siste året har gitt ham en stor utvikling, leser jeg. Mer fysikk, mer pondus i duellene.

Men kanskje enda et utlån er det beste. En av Liverpools trenere har kalt Wilson en “slow burner” - en som utvikler seg langsomt og når potensialet sitt lenger oppe i 20-årene enn flertallet.

Av alle de unge talentene som har kommet og gått i Liverpool gjennom årene, er det ingen som kan vise til stats som Wilsons. Ingen. Ikke i nærheten.

At en slik spiller skal forsvinne uten å ha fått førstelagsfotball er virkelig rart. Jeg tror egentlig ikke på det. Men ryktes det at han er åpen for forslag, vil budene helt sikkert komme. En ung, målfarlig, britisk ving med akademiutdanelse fra Liverpool og referanser fra Frank Lampard, er ettertraktet.

Det kan fort bli mer enn £25m.

Det er vel heller ikke så mange av dem som har vært på utlån til Championship i en alder av 22 år, så den sammenligningen ser jeg ikke helt verdien i. Vi snakker tross alt om en liga hvor Fulham og Cardiff var blant de tre beste lagene for ett år siden.

Det store «problemet» med Wilson er imidlertid at han er feil spillertype, han er for treg til å spille på vingen i Liverpool (og de aller fleste gode klubber), samtidig som vi ikke benytter oss av en 10-er. Da er alternativet for waliseren å forsøke seg som indreløper, men der blir han nok alt for veik.

Da Sessegnon herjet i Championship ble han en spiller mange av oss ble begeistret for. Når Wilson oppnår tilsvarende suksess kommer skepsisen. Mindre lett å tro på våre egne? Men who knows? Et interessant perspektiv på linken under.

For treg faktisk…hvor treg eller rask er egentlig Harry Wilson :thinking:

Omtrent som Shaqiri og Coutinho kanskje, da er man for treg til å være bakromstrussel, for treg til å utfordre på utsiden av backen og lite effektiv på kontringer. På topplagene rundt om i Europa finnes det veldig få av denne typen vinger.

Omtrent…kanskje…merkelig uttalelse å være så bastant på at en spiller er for treg, uten å vite hvor raske/treg denne spilleren egentlig er.

Blir som de som påstår Origi er for treg, og så viser fakta at Origi er den spilleren med høyest målte topphastighet i klubben :crazy_face:

Sessegnon var 18 år da han herjet. Wilson er 22. Og Sessegnon har etter all sannsynlighet litt mer tempo i kroppen enn Wilson.

Tror dog Wilson meget mulig kunne vært en “impactspiller” fra benken med sin dødelige venstrefot. Erstatte Shaqiri, mens vi henter en ny spiller som blir konkurrent på venstrekant/spiss.

Så dersom man ikke vet nøyaktig hvor rask en spiller er i akselerasjon og toppfart er det umulig å si om han er rask eller ikke? Kan plassere Lovren på vingen da, kanskje han også egentlig er rask. Og jeg vet ikke 100 % nøyaktig hvor stor andel av hodeduellene Wilson vinner, kanskje han kan spille stopper.

Det er i det minste en god start og basert på fakta :wink:

Som jeg har sagt før, så bør Wilson lånes ut neste sesong, han bør bli lånt ut til en klubb som han kan spille en sentral rolle, slik at han får mange kamper. Med et nytt utlån i en PL klubb, så får Klopp og Liverpool se hvordan han takler nivået i PL. Det er et stort hopp fra Championship til bra PL nivå.

Hvis det forholder seg slik at Wilson ønsker seg bort, så må selvsagt et salg vurderes, men primært går jeg for et nytt utlån for å teste han ut i en tøffere liga enn Championship.

Vinklingen din er noe feil. Han må utkonkurrere Shaqiri, noe som jeg er tvilende til. En annen Liverpool-spiller, altså. Våre egne argumentet blir bortvist.

Et utlån til Aston Villa hadde nok vært en god løsning for alle parter. Det hadde gitt Wilson PL-fotball i en klubb som trenger påfyll av angripere og som er vant til å bruke lånespillere. John Terry stoler sikkert på vurderingene til Frank Lampard, og han har jo uansett fulgt Wilson i Championship og vet hva han kan og hva han kan brukes til. For Liverpool hadde 30+ kamper for Wilson i PL vært perfekt.

Skulle det ikke gå så bra, vil jo WIlsons markedsverdi synke. Det er risikoen. Vi får kanskje aldri så mye for Wilson som akkurat nå - med mindre han etablerer seg og lykkes på ordentlig.

Skulle gjerne sett at Wilson kom hjem, konkurrerte med Shaq og «vinner» den duellen. Jeg tror ihvertfall at Wilson er mer enn klar nok for PL, og jeg tror også at han har såpass mye mer inne at han kan klare og bli en mer enn god nok rotasjonsspiller i Liverpool.

Har sett Wilson i en håndfull kamper, men er fortsatt usikker på hvor god han egentlig er, han har vært god i Derby et lag som klarte å snike seg til en playoff plass, men også et lag som havnet 20 poeng bak Norwich på tabellen. Må si jeg også er usikker på om han er bedre enn Shaqiri.

Når jeg leser flere av innleggene her, virker det på meg som flere av skribentene ikke er klar over at Wilson er venstrebent. Ja han har spilt mest på høyresiden, men han har også spilt sentralt og på venstrekanten. Det gjør jo han til en midt i blinken spiller etter Klopps ønsker - en anvendelig spiller som kan spille i flere posisjoner / ta forskjellige roller i laget. Og han tilbyr noe vi ikke har hatt for mye av denne sesongen, kvalitets-langskudd!
Har sett bortimot halvparten av kampene til Derby denne sesongen, og jeg må si Wilson har imponert meg veldig i 4-2-3-1 systemet de for det meste har spilt i. Og vi snakker om kanskje den mest krevende divisjonen i verden mtp. krav til fysikk og antall kamper. Han har etter min mening definitivt levert, og vist at han er klar for større utfordringer. Jeg vil påstå at dem som påstår Wilson er treg og veik, de har ikke sett mye av Wilson denne sesongen (eller så har vi vidt forskjellig fotball-forståelse). Viktig å merke seg at dem i 3-ern bak spissen på Derby ikke bare har offensive oppgaver…

Og det med å utkonkurrere den ene eller den andre; Stallen består av flere enn dem 11 som starter, og det av en grunn - vi snakker om en prestasjonsgruppe som skal konkurrere om plassene. Ingen synes det er negativt i en stall ledet av Jurgen Klopp - de som evt. synes det er ulevelig å ikke ha fast plass, de har Klopp kvittet seg med for lengst.

Den artikkelen er garantert bare sprøyt. Avisene skal jo ha noe å skrive om for å få sine klikk.
Tenk litt på det - hvorfor skulle egentlig Wilson ønske seg bort fra Liverpool når han er bedre rustet en noen gang til å kunne kjempe seg til en rolle i verdens beste klubb?

Jo, de fleste har sett målene hans og alle er med venstre. Det mot MU vil jeg faktisk si alle har sett. Derimot finner jeg det noe poengløst at det som har blitt skrevet tilsier at vi ikke vet hvordan fot han bruker, men OK.

Og alt det du skriver om Wilson, kunne like gjerne vært skrevet om Shaqiri. Han har også spilt sentralt og på begge sider. Godt skudd har han også.

Jeg også er imponert over Wilson, ikke misforstå. Men vi er så heldige å har noen av verdens beste angripere, som har fått spilt sammen i noen sesonger, og prestert. Med spillere som Origi og Shaq som har kommet inn ved skader og slitasje, og bidratt. Senest hjemme mot Barcelona. De var en viktig del av prestasjonen, og det er kanskje en underdrivelse.

Det er dette Wilson må utkonkurrere. Selv om han har utviklet seg voldsomt.

Poenget med foten er at han har gode forutsetninger for å spille til venstre også. Av flere leserinnlegg over antydes det at han er høyrekant, og bare det. Venstrekant nevnes i allfall ikke.
Sett det i kontekst av hva Klopp selv flere ganger har uttalt om spillere som kan ta flere roller i laget. :slight_smile:

Wilson scored his first goal against Brentford in late September, finishing off a breakaway he started from his position on the left wing. His latest goal came against Leeds at Elland Road, in the play-off semi‑final second leg. It was a penalty with no shortage of pressure attached to it but it was tucked calmly into the corner . In that match, Wilson was playing right wing. He says the biggest development he has made, however, came during a challenging period in the middle of winter, when his manager, Frank Lampard, asked him to play central midfield for the first time in his career.

[…]

“When we had a few injuries in central midfield he popped me in there. It’s a position I’ve never played before but he said he could see me in there. It was the pointers he had for me, more off the ball than on the ball. On the ball, I believe in the quality I’ve got. Off the ball, he helped me to plug those gaps and work out what to do in that role. To get tips off a manager who has had the career he had in central midfield means a lot.

Wilson believes his new adaptability will stand him in good stead as he looks to progress his career. Like all good young pros he will not look beyond the next game when talking about his own future, but it is clear he hopes still to return to Liverpool and make the grade.

“It is only going to benefit me because now I don’t necessarily play on the wing; I play either side, No 10, central midfield,” says Wilson.

Da har vi tolket innleggene litt annerledes ellers har jeg oversett noe.

Wilson vil mest trolig få prøve seg i preseason, om det er på kantene eller sentralt, så kan vi vurdere. Han er attraktiv, med flere klubber som er interesserte, og kanskje ser vi han gå på ett nytt utlån.

At vi kan legge ned akademiet om han ikke får sjansen, men blir solgt/utlånt, er jeg uenig i, og er grunnen til at jeg valgte å involvere meg såpass i tråden.