66. Trent Alexander-Arnold

@Nymeria og @kriss86 vs @Hammock og @carragher.

Hvis jeg skulle bedømt kampen som en nøytral og god dommer som jeg er så blir resultatet 2-2.

At forsvaret vårt er skadeutsatt er det ingen tvil om. Poeng til @Nymeria.
At vi kunne hatt behov for en stopper til og at utlån av Clyne var risikofylt tror jeg også er riktig. Poeng til @kriss86.
At vi spilte en god kamp mot City og at xg tall er vesentlig er også korrekt. Poeng til @Hammock.
At vi har et meget godt lag og at det er en styrke at spillerne kan spille i ulike posisjoner, også for å holdes varme, er nok også riktig. Poeng til @carragher.

2-2.

Protesterer på overtid belønnes med gult kort :wink:

Poeng

Men interessant at Klopp skal ha latt Clyne gå delvis fordi han ønsket tynnere dekning på backplassene, for å rydde plass til mer bruk av Milner.

Den så jeg ikke komme.

Milner er trolig vår viktigste spiller, så jeg er ikke spesielt overrasket.

Stoler på?

De Gea fikset nesten egenhendig 2.plass, feks.

Dette var en løsning som ble lansert i etterdønningen av Clexit.

Ja, nettopp!

Og vi hadde Karius, til sammenligning.

Som sagt før, xG-tallene indikerer hvordan spillet har forløpt seg, og om det er tendenser og/ eller mer eller mindre varige forklarbare årsaker til overraskende høy/ lav poengfangst.

Jeg tror ikke du har forstått hva som menes. Det er ingen statistikker eller subjektive inntrykk som er lik tabellen. Tabell er tabell. Det finnes ikke full korrelasjon mellom den og andre tall. Men den statistikken som ligger nærmest tabellen er XG. Det er altså ikke snakk om å se seg blind på noe, ca. hver tredje kamp ender med et annet resultat enn hva XG indikerer, men XG forteller ofte mye om prestasjonen og kampforløpet. Og når et lag har 2 mer i XG enn motstanderen, så er det et stykke unna sliteseier. Det er ikke alle 1-0-seire som er det.

Vi har for øvrig seks 1-0-seire i år, sammenliknet med en i fjor. Vi fremstår jo stadig oftere som et lag som en kan stole på. Er ikke det kjekt da? Jeg tror som sagt mange undervurderer den defensive og tålmodige delen av spillet som Klopp sakte men sikkert har løftet frem etter Tottenham-kampen på Wembley for snart halvannet år siden.

Den store slitekampen for meg i år var 1-0-seieren mot Huddersfield. Den var jo jevn, og der skapte vi alvorlig lite. Det gjorde vi ikke mot Brighton.

Eller det forteller at man har komplett udugelige angripere som trenger mange sjanser for å score ett mål.

Ser ikke på XG og liker ikke VAR. Dommerfeil er en del av sjarmen, likeledes stang ut.

Høyreback er vel vårt minste problem. Har 2-3 spillere som kan steppe inn uten at vi blir svekket. Hadde vært verre på vb…

Vi blir jo til en viss grad svekket i den posisjonen erstatteren kommer inn fra, for det blir høyere kampbelasting på de andre midtbanespillerene i perioden fram til den skadede spilleren er tilbake.

Jepp

I løpet av en sesong har jo topplagene nesten alltid høyere målsnitt for og mot enn hva XG tyder på. Dette fordi disse lagene har mer effektive spillere enn de svakeste lagene. De er jo bedre. Det er jo derfor de koster mer. Men i enkeltkamper kan man jo finne avvik.

Nå er det ikke akkurat noen stor kampbelastning på spillerne den kommende måneden. De tar jo seg til og med tid til en treningsleir i Dubai etter helgas kamp.

Ja, akkurat som sjarmen til gamle franske, engelske og øst-tyske biler…
Noe ingen vil ha om de har et valg…

Hmm, er dette riktig da? Toppklubbene skaper jo også langt flere sjanser enn de andre lagene, så da er vel ikke nødvendigvis slik at toppklubber scorer bedre i virkeligheten enn i XG (om jeg forstår deg rett…).

Verdens beste keeper kan absolutt bidra med sitt, men usikker på om toppklubbene scorer på flere av sine sjanser enn de andre. De skaffer seg derimot langt flere av de.

Men dette finnes det jo faktisk en fasit på, så mulig jeg tar feil.

Xg tar ikke høyde for hvem som får sjansen, men ser på sjansen isolert sett. Det er forsåvidt en svakhet, men vanskelig å gjøre noe med.

Personlig tror jeg Fabinho er for treg til å spille back. Han gjør det på Brasil, men føler det blir tøffere for han å spille back mot feks Zaha. Da skal han få slite tungt!