9. Roberto Firmino

Hei, hei!
Som me alle veit er det enkelte ting som er verre enn andre …

Andre enn meg som synes det er litt irriterende at en farget spiller automatisk tolker det firmino sier som rasistisk?
Han visste vel ikke hva han sa engang men det måtte jo være rasistisk
At han i første omgang selv gjør noe som klart kvalifiserer til kort spiller jo ingen rolle.

Jeg kommer til å felle noen tårer om Firmino blir utestengt åtte kamper for bruk av et vanlig uttrykk i Sør-Amerika.

Firmino er jo for pokker like mørk som Holgate også. Jeg har sett klippet flere ganger og så langt jeg ser sier han Puta, eller hvordan det skrives, som betyr hore.

The words uttered were not clear, and only the players in the melee and the referee can claim to have heard what was said. Twitter’s Portuguese-speaking lip readers immediately insisted that one of the things Firmino said “esta loco seu filha da puta”, which generously translated from Portuguese means “are you crazy you son of a prostitute”.

Jeg kan ikke skjønne at ikke den dytten blir sett på som svært farefullt spill. Holgate har ikke mulighet til å få ballen og velger, helt bevisst, å dytte Firmino inn i reklameskiltene. Eneste grunnen til å gjøre det må jo være at han ønsker å skade Firmino.

Fra den kampen kan man jo sette fingeren på en del mer enn denne situasjonen. Rooney skulle etter min mening vært vist ut etter taklingen på Gomez. Dette var en kamp hvor det ene laget helt klart får lov å være med i kampen fordi dommeren ikke slår ned på situasjoner som oppstår. Liverpool er klart bedre, men Everton får holde følge fordi de får lov til å spille stygt.

Litt funny hvis Holgate kaller Firmino for Colgate… som rimer på Holgate :wink:

Meget smart av dommeren å ikke gi kort til Firmino og Holgate, og andre for den saks skyld, i denne situasjonen, om det fortsatt er slik at et panel ikke kan omgjøre feks et gult til rødt, slik det var for noen år siden, siden dommeren allerede hadde dømt.

Mulig dette nye videopanelet kan både skjerpe inn straff, dele ut straff og lefle med kortfargene begge veier. Tidligere kunne en spiller som fikk rødt, få omgjort til gult, men ikke motsatt.

For ordens skyld ville jeg gitt rødt til Holgate, og tilsnakk til Firmino :slight_smile:

Ja alle vi røde som jo er helt nøytrale angående denne episoden, ser det nok slik:)

Det Firmino sa var da ikke noe galt, og et helt berettiget spørsmål i kampens hete.

Vi er som alltid helt nøytrale i forhold til slike episoder akkurat som vi var når det gjelder suarez:) Everton hevder nok den samme nøytraliteten. FA skal være nøytrale så får vi se hva utfallet blir.
Men slik skal det være. Den dagen jeg klarer å se straffeepisoder, offsider, gultkort, rødekort og resultatet med ett helt nøytralt blikk når jeg ser kamp, så er det på tide å bruke tiden til noe annet. Det vil nok aldri skje.

Viser det seg at Firmino har sagt det det blir skrevet han har sagt så tenker jeg denne episoden bare forvitrer bort.

Men legger man vekk Liverpoolbrillene så kan man ikke mene at det er rødt kort til Holgate, kan man? Gult kort for sure, men ikke noe rødt. Hvordan kan det være rødt kort egentlig? DET hadde vært billig det.

Så fremt Firmino ikke slenger rasistiske kommentarer, så er det gult kort for munnbruk. MAKS. Det Holgate gjør med å dytte han inn i tribunen kvalifiserer til minst gult, og dommer kunne fint gitt nok et gult kort for at han røsker til dommeren slik han responderer på det Firmino sier.

Skandalen er at Holgate slipper unna. Får Firmino reaksjon fra FA for å berettiget reagere på hva Holgate gjorde så er det så kvalmt PK.

Det legger også føring om at det er helt greit å bevisst prøve og skade en motspiller.

Å dytte noen med hode først inn i en murkonstruksjon når ballen er ute av spille vil jeg påstå ganske klart er innenfor det nye regelverket for voldelig oppførsel

Ja, gult. :wink:

Ergo er det vel et sannsynlig utfall.

Vet ikke hvor lenge slike etterforskninger tar, men la oss for guds skyld håpe at Firmino ikke blir funnet skyldig og må stå over mot Man City…

Rødt kort for farlig spill i mine øyne. Når det er rødt kort med en høy fot til tider så er det å bevist skyve noen inn i reklameskiltene med slik kraft at han flyger over og havner blant publikum ikke bare farlig for spilleren men for tilskuerne også.
Så ja, det der burde vært rødt kort, og i alle fall minimum gult.