9. Roberto Firmino

Mulig jeg tar feil, men jeg syntes Firmino virket trist under Everton kampen. Kanskje han allerede da visste om Coutinho salget? Han pleier å alltid å smile masse under kamp. Så var dette munnhuggeriet med Holgate.

Det kan jo være han ikke likte salget, men kommer fort over det ?
Mange spekulasjoner fra min side her :blush:

Backer fra Brasil tar jeg gjerne imot. Han Alisson (keeper) virker jo også å være lovende. Heldigvis er fortsatt Moreno i troppen! Uten at en må overdrive dette problemet heller…

Liverpool består, selv om Coutinho går, Firmino kommer over tapet av Coutinho, nå får han finne seg til rette med Salah og Mane. Vi må ikke svartmale det hele. Coutinho salget var uunngålig.

Skal vi tenke slik må vi enten få flere inn, eller droppe å kjøpe flere. Det er naturlig at de som snakker samme språk og kommer fra noenlunde lik kultur er mye sammen, og dermed blir gode venner.

Jeg for min del håper vi ikke nå skal beholde Moreno for det sosiale, for det har vi holdt på med litt for lenge.

Fullstendig uenig, selvsagt var salget av Coutinho unngåelig. Vi kunne jo bare sagt nei.

Han ville bort, han ville ikke engang fortsette til sommeren. Han ble tilbudt høyere lønn for å bli, men sa tvert nei. Barcelona hadde ikke gitt seg de ville presset på i hvert eneste transfervindu, og Coutinho ville vært like frustrert hver gang Barcelona kom på banen og Liverpool nektet å selge. Trur du Klopp ville solgt Coutinho om det ikke var uunngåelig? Liiverpool ville hatt en misfornøyd spiller som ikke ville vært motivert til å spille for klubben. Klopp vil ha spillere som ønsker å spille for Liverpool, og det har Klopp helt rett i.

Ja, jeg tror Klopp ville ha solgt Coutinho selv om det ikke var uunngåelig. Klopp er en romantiker.

En spiller som ikke er fornøyd i januar, kan være fornøyd i mars. Det å forvente å ha en spillergruppe der alle er hundre prosent fornøyd hele tida er en drøm. En må faktisk også tåle litt støy i spillergruppa når alternativet er verre. Å stadig miste sine beste spillere, og særlig de som er på vei inn i sine beste år, når vi holder på å bygge opp et mesterlag, er uheldig, det er dumt. Særlig med tanke på at vi hadde de beste kortene her. Coutinho hadde fire år igjen av kontrakten sin. Vi er midtveis i sesongen og er i sluttspillet i CL og i medaljekampen i PL etter en snart tre måneders streak uten tap. Glem heller ikke at det er VM i sommer.

Spillere må lære seg å innfinne seg. Alle mennesker vil ha noe, men det er ikke alltid de kan få det. Den tanken må spillere bli overbevist om. Det er den pedagogiske oppgaven der som Liverpool ikke har fått til, de har ikke klart å overbevise Coutinho om at noen ganger er ett menneskes behov mindre viktig enn en klubbs behov. I stedet for har de smigret ham, gitt ham tilbud om økt lønn, gitt han kapteinsbindet osv. En gal strategi i mine øyne. Man har forsøkt å smigre, men ender opp med en spiller som i samråd med sine agenter erfarer at klubben er for ettergivende og dermed lett å sutre seg vekk fra. Se også på historikken til klubben de siste sju-åtte årene. De fleste klubber selger også sine beste spillere, men ikke i den frekvensen vi gjør det. De selger i alle fall ikke sine beste spillere hvis de har fire år igjen av kontrakten. Vi er på vei til å kappes økonomisk med de beste, men i mine øyne ligger vi etter i hvordan vi ser oss selv. Jeg ser den samme mentaliteten hos deg. I innlegget ditt tok du utgangspunkt i hva spilleren ville, ikke hva klubben ville. Du godtar premisset om at det er det spilleren vil som bestemmer hva klubben skal mene. Det er et valgt perspektiv. Perspektivet er ikke skrevet i stein.

Coutinho sutret seg vekk fra Liverpool. Og vi lot ham. Jeg mener det var feil. Det kan gå bra, men risikoen er for høy.

Bør ikke underdrive det heller. Trivsel er tross alt svært viktig for oss alle, og fotballspillere i et nytt land har det ikke lett.
Jeg tipper de har langt vanskeligere for å ha ett normalt liv utenfor jobben enn resten av oss, derfor er det viktig at trivselen er til stedet.
Firmino har nå ingen andre spillere rundt seg som han kan snakke morsmålet med, mens han for 6 måneder siden hadde 2 i tillegg til deres familier.

I tillegg har fotballspillere den fordelen at det er stor etterspørsel etter de beste, og det er derfor heller ikke vanskelig for en spiller som Firmino å finne seg en ny klubb der det er andre brasilianske spillere

Symptomatisk at dette ikke ble nevnt før nå.

Et meget bra innlegg!! Noe i meg er enig, noe annet ikke. Det eneste jeg føler meg trygg på er at PC ikke ville slitt benken eller streiket hele veien frem mot sommeren. Det er VM på gang og Barca ville holdt kontakten med han. Han signerte frivillig 5 årskontrakten med LFC. Om dette var grunnet muntlige lovnader om å få gå dersom, hvis om… kan være det samme. De ble ikke gjort skriftlige.

Det jeg er i tvil om, er hva en sur PC ville innvirket på troppen for øvrig.

Føler meg sikker på er at smilene uansett ville glinset blendahvitt om de mot våren fikk løfte trofeer i FA eller CL.

Hva kunne LFC tapt på å nekte PC overgangen? Kanskje det at spillere vil vegre seg for å signere lange kontrakter med klubben. I frykt for å bli låst når drømmeklubben ringer.

Mener selv det er avgjørende for LFC at aktuelle spillere tror klubben kan oppfylle deres drømmer. Enten i LFC eller via LFC. Unge spillere signerer for dem de tror vil gjøre dem bedre.

Når det gjelder Firminos og øvriges sorg og lengsler, tar jeg det med en klype salt. Nå får nye stjerner skinne. Nå får kollektivet mulighet til å se at de er gode nok uten PC.

Om Firmino drar er det fordi han har fortsatt å glitre for oss. Det samme gjelder øvrige.

Da er det skumlere om prestasjonene daler og ingen vil ha våre spillere. Måtte det aldri skje!

Vel, jeg tror ikke Klopp ser det slik (selv om “litt” er et relativt begrep all den tid en ikke vet hvor mye litt er). Sakho synes jeg er et rimelig godt eksempel på at Klopp ikke tolererer “litt” selv om det var behov for han som spiller i perioden han var ute.

Nå er ikke Sakho og Coutinho sammenliknbare saker i det hele tatt. Sakhos brudd på etikketen var langt mer opplagte, langt mer graverende. Sakho er jo heller ikke i nærheten av å være en god nok spiller (slik vi spiller fotball). Men Klopp er uansett en romantiker på godt og vondt. I Sakho-saken. I Coutinho-saken.

Synst du at det er greit at dagens spillere bare skal få sutre seg bort? Er dette en utvikling du støtter?

Nå vet ikke vi hvordan Coutinho-sagaen ville ha sett ut (resten av sesongen) hvis Liverpool/Klopp hadde nektet og la han gå. Det kunne like gjerne endt opp med brudd på etikketen via spillenekt, “skader”, dårlig stemning på treningsfelt, mediaoppslag, agent og ikke minst uro fra Barcelona sin side. Det var mao. mye her som kunne skapt mer uro enn fred (fred ved at laget tross alt går videre).

Sakho er/var ikke nærheten av å være en like god spiller, men han var tross alt forsvarer i en lagdel der behovet i periode var rimelig tynt.

Veldig bra innlegg @Hammock .

Her mener jo du mye av det samme som de mest negative kritikerne, men skriver det på en annen måte - i tillegg vet vi at du er positiv ellers.

Mitt halmstrå av håp for at risikoen ikke er for høy, er Klopp.
Vi hadde en diskusjon for et par år siden om Coutinho passet Klopp og at han hadde høy skadefrekvens, og om vi skulle cashe inn ved et høyt bud - og de høye budene vi snakket om da var vel lavere enn det vi fikk nå(?).

Uten en direkte erstatter inn, før Keita kommer, ser det unektelig litt tynt ut. Likevel tror jeg vi vil klare oss, om vi ikke får skader på flere ‘førstevalg’ samtidig.

Jeg liker ikke å snakke for mye om formasjoner under Klopp, men noe kan justeres mtp posisjoner og posisjonering. Skulle Klopp prøve seg med 3-backs linje vil Coutinho savnes mindre, tror jeg. Han hadde vært vanskelig å plassere da. Nå kan vi spille med to spisser og ha tre spillere med grovere kaliber på midten.

VvD i midten, Klavan venstre og Matip høyre, og med Robertson og Gomez som vingbacker hadde sett trygt ut defensivt. Kanskje det er lettere å spille Gomez inn som stopper slik også. Tror TAA kunne gjort en strålende jobb som vingback.

Her banker du spikeren rett ned på et slag. Bravo.

For å ta det siste først. Jeg synes Klavan er en bedre spiller enn Sakho, slik vi spiller fotball, med høy linje og store krav til valg ved midtbanen. Så jeg en av dem som ikke har savnet Sakho, selv om jeg har savnet en forsvarer.

Jeg er hellig overbevist om at kongen av Ludo, ja - Coutinho, ikke ville ha streiket og vært lei seg i lang tid hvis vi hadde hatt suksess med vår pedagogiske oppgave. Dette vet jeg selvsagt ikke, det blir en spekulasjon basert på den personligheten jeg har sett siden han kom til byen og med et VM nært forestående. Coutinho har også levert gode tall i høst. Jeg ser noen forsøke å diskreditere ham ved å se på poengsnitt med og uten Coutinho. Slike tall blir for lite kausale, i mine øyne. Det er for mange variabler der. Da velger jeg heller å se på mer individuelle tall. Tretten målpoeng på atten kamper i PL er sterkt. Mange av dem fra midtbaneposisjon. I tillegg blir jo tallene ganske elleville hvis en teller med hockeyassister også, altså hvor ofte PC har vært tredje sist på ballen. Vi mister en god fotballspiller som bare vil bli enda bedre.

Men en kan jo ikke annet enn å spekulere andre veien også. Det kan også bli ufred gjennom å selge. Hvordan vil andre spillere se på salget? Hva forteller salget om ambisjoner? Hvordan vil Firmino ta salget, det å miste sin beste venn i forblåste England? Vil andre spillere nå stille seg i kø når noe annet fordelaktig dukker opp?

Best vi henter en Brasiliansk spiller med høye kvaliteter og som kommer godt overens med Firmino fort som fy, for det er en spiller vi er tjent med trives i Liverpool.

Definitivt ikke, jeg bare vurderte Coutinho ut i fra det jeg har lest på diverse nettsteder, og slike sutrehuer av spillere ønsker jeg og bli kvitt. Jeg vil ha spillere som ønsker å gi alt for Liverpool og spillere som ønsker å spille under Klopp.