9. Roberto Firmino

Jeg synes også at Klavan i dag er en bedre spiller for Liverpool, men det har ikke vært slik fra første dag han kom inn porten. Klavan har (i mine øyne) vokst med oppgaven, og jeg vil samtidig presisere at jeg ikke har vært blant dem som har klagd over Klavan som hverken spiller eller person(lighet).

Poenget mitt var dog ikke at Sakho som spiller var sårt savnet, men en forsvarer i tillegg til de vi hadde var savnet - og så lenge vi hadde en som var tilgjengelig og på lønningslisten men likevel uspiselig (for Klopp), så ble det som det ble. Noe av det samme kunne slik jeg ser det også ha skjedd med Coutinho hvis han hadde bli tvunget (via sin kontrakt) til å bli værende ut sesongen - for det var svært få som hadde trodd at dette skulle eskalerer igjen etter sommerens baluba (bare det i seg selv forteller meg at Klopp ikke tok sjansen). Dessuten fikk vi inn VvD som jeg mener er viktigere for forsvaret enn hva Coutinho var for angrepet (jeg bytter mao. Coutinho med VvD hvis det var valget iom. forsvaret er vårt svakeste punkt).

Coutinho sin beste venn i Liverpool var/er Moreno.

Men bare så det er sagt - selv om jeg er uenig i salget av Coutinho, kan det bli bra likevel altså. Det er kun risikoen som er for høy. Risikoen for at vi blir et dårligere fotballag. Særlig på sikt.

Jeg leste forresten en artig sak her om dagen. Jeg leste om Las Vegas Golden Knight i NHL, en serie jeg følger sånn noenlunde. Denne klubben er nystartet. Det er jo ikke opprykk og nedrykk i NHL, men nye klubber kan komme til hvis gamle klubber gir seg eller flytter. Men det som var spennende var at da de startet virksomheten fikk Las Vegas plukke én spiller fra hver av de resterende 31 klubbene. Klubbene kunne reserve seg med fem spillere, tror jeg det var, at de altså satt opp en liste med fem spillere som Vegas ikke kunne plukke. Likevel forteller jo dette om en idrettskultur der klubbene står mye sterkere enn spillerne. Nå synes jeg denne modellen er for drøy andre veien, det kan ikke være lett å være spiller under slike omstendigheter. Stifte familie, etablere skolesituasjon osv. kan jo ikke være lett.

Men bare et artig apropos fra liberalismens hjemland. Vel, liberalisme og liberalisme…

Brasilianere er ofte svært sosiale sammenlignet med oss. Selv familien vår ble “funnet” av en brasiliansk familie når vi bodde i Brasil en liten periode. Vi stotret på engelsk alle mann. Et fantastisk vennskap på tross av språklige utfordringene. Kontakten har vi enda.
Det er jo ikke slik at brasilianere kun kan være venner med brasilianere. Jeg tror Firmino er trist akkurat som vi er om en bestevenn flytter bort. Det er jo helt naturlig og logisk nok vil det ikke bli det samme som før, for Firmino. Det vil bli annerledes og nye vennskap vil vokse frem.
Beklager Hammock, men jeg tror du krisemaksimerer litt her.

Det håper jeg, Fripp. Er heller ingen krise jeg forsøker å mane fram, bare en risiko.

Bare måtte søke etter risikomaksimere, men fant det ikke.

Tror du ikke Klopp har tatt en risikovurdering ved et salg av Coutinho basert på flere fakta enn vi har? Jeg synes det blir vel enkelt å kalle han en romantiker og skylde valget hans på det. Hva om Klopp vet noe vi ikke vet og at risikoen ved å beholde han er større enn å la han gå?

Det kan godt hende at man kan være uenig med Klopp altså. Og at han er en fotballromantiker er jo hevet over enhver tvil. Det har han jo også sagt om seg selv, og for det meste er jo det et gode. Ellers er jeg enig med deg i at Klopp har mer innsikt enn meg om situasjonen på treningsfeltet. Men tallene til Coutinho viser ikke en spiller i streik, de forteller ikke om en spiller i den dypeste melankoli. 13 målpoeng på 18 kamper, mange av dem fra midtbaneposisjon, er skyhøye tall. Tar en med hockeyassister i tillegg, er det enda råere. Så jeg har ikke sett en trist spiller i høst. Hvorfor skulle han plutselig bli så veldig trist i tida framover?

Det vil si at alle som sutrer og klager litt vil du ha ut? Hva med å korrigere og lære folk at slik oppførsel ikke tolereres - har du ingen tro på det?

Konsekvensen av en slik «kom-deg-til-helvete-bort» mentalitet vil ikke tjene Liverpool på sikt. Det er på tide å snakke om klubbens behov og ikke spillerens og agentens preferanser. Spilllerne driter jeg i med mindre Liverpool oppfører seg urimelig.

I denne saken var de fleste skjønt enige om at Coutinho skulle få viljen sin, men fem mnd. senere. Det er smått utrolig at folk ser ut til å «heie» mer på Coutinhos eget ve og vel enn Liverpools behov.

Nå mistolker du meg her, Klopp prøvde å korrigere Coutinho men det var nytteløst. Det var håpløst å få Coutinho til å bli i Liverpool, og da er det den beste løsningen å selge dem: Dete forsto Klopp også.

Korrigere er også å ansvarliggjøre og påpeke at vedkommende har forpliktelser. Du har en kontrakt som du nettopp har signert og må forholde deg til den frem til sommeren. Da skal du få gå.

Du argumentere godt, men om han ville vært trist eller ei har ikke jeg nok informasjon til å uttale meg om. Det betyr uansett ingenting. Å være trist er sjeldent noe vedvarende, det går over. Om kun dette er årsaken til at Liverpool lot han gå blir jeg negativt overrasket.
Jeg tror det finnes andre årsaker til salg som om at Klopp ser på Coutinho som langt fra perfekt til fotballen Liverpool skal spille, en nødvendighet for å kjøpe andre spillere han ønsker og som er viktigere enn å beholde vår eksmagiker, det kan være familiæreårsaker eller andre årsaker som vi ikke ser.

Jeg er enig med deg i det, men det fungerte ikke slik, dessverre. Nå er jeg bare så inne i h… lei av hele Coutinho diskusjonen. Mye har blitt sagt, og jeg har sagt mitt. For min del legger jeg Coutinho diskusjonen vekk noen dager, jeg orker ikke mer de nærmeste dagene. Coutinho har blitt Barcelona spiller, og det forholder jeg meg til. Vanskelig og akseptere selvsagt, men jeg har heldigvis klart å akseptere at så er tilfelle. Nå ønsker jeg å glemme hele Coutinho, legge han bak meg. Aller helst skulle jeg ønske jeg kunne spyle hele transfersagaen ned i dass, men det klarer jeg ikke, jeg vil bare ta en pause i videre Coutinho disksjoner. Så vil jeg heller diskutere spillerne som er i Liverpool.

De viktigste spillerne er jo de som fortsatt spiller for klubben.

For meg var det ikke et valg mellom vvd og pc, vi kunne hatt begge, selv om jeg forstår hva du mener. Jeg håper også at du har rett om Moreno, selv om det var Firmino som var forloveren til Coutinho, og ikke Moreno.

Tristhet kan også gå over til å bli mistrivsel, og da er det brått langt mer alvorlig.

Var det ikke Coutinho som var forloveren til Firmino?

Det kan stemme😀

Nå var det vel ca. 4 år igjen av kontrakten, og jeg tviler på at det var kommet inn en tilleggs-klausul i kontrakten som sa at han skulle få gå sommeren 2018 (det blir i beste fall spekulasjoner). Det som derimot kan ha blitt sagt (iom. Coutinho tok opp igjen ballen og spilte til tider fantastisk i høst/vinter) er at han kunne få gå hvis Barcelona kom tilbake når denne sesongen var over og budet inkl. klausuler var bedret. Dette kan så agenten (eller Coutinho selv) ha lekket til Barcelona som så kom på banen allerede nå med forbedret bud der de samtidig sa; Nå eller aldri!

Hvorfor tror jeg så det? Fordi Barcelona kommer til å vinne serien uansett, og fordi de ikke kan bruke Coutinho i CL: I utgangspunktet burde det derfor ikke være noe grunn til at Barcelona igjen kom aggressivt på banen nå (men de var kanskje redd for at R-M eller PSG hev seg på hvis/når Liverpool vinner CL og spillerens verdi stiger?).

PC kom til LFC.
Han trengte LFC og LFC trengte han.
Mer var ikke LFC for denne mannen.

I fjor sommer endret dette seg. Vekten tippet i PC sin favør. Han føler ikke han skylder klubben noe. Som han selv sier «Jeg gav LFC 5 år». Et utsagn som egentlig forteller det meste.

Nå er han dratt. Likegyldig for meg hva han får til videre. Han er bare en del av historien om 5 år uten pokaler.

Så er det opp til de som solgte han å få vekten i likevekt igjen. Nemlig bevise at LFC heller ikke trenger PC. Det var jo derfor de lot han gå… ikke sant Klopp?

Nå må vi ikke sykeliggjøre våre spillere. De er fysisk og psykisk på topp, de har tilgang til de beste psykologer, trygghet, hus, bil og hva enn de trenger i livet. Ja og ikke minst får de gjøre det beste de vet hver dag hele året og i tillegg tjene million beløp hver uke. Det er ikke synd på dem selv om de ikke får gå til en annen klubb. Da må det finnes andre grunner enn litt tristhet og misnøye. Triste har vi jo alle vært og vi tar da ikke skade av det om ikke tristheten bunner i traumatiskehendelser/opplevelser. Det er definitivt ikke traumatisk å måtte spille for Liverpool!

Vet ikke hvor nærme de var i Hoffenheim, men jeg syns jo at Kevin Volland hadde vært en spiller å ta sjansen på uanvhengig av hvilken connection de har. Kunne vært en spennende spiller for oss - og han spilte sammen med Firmino i Hoffenheim.