9. Roberto Firmino

Veldig enig! Jeg har rett og slett sluttet å kommentere alt dette våset omkring vennskap og “tapte” kamerater! Det blir for dumt! Dette er profesjonelle fotballspillere som har “alt”. Savner de varmen, reiser de en tur så fort sjansen byr seg. Vil de besøke en kompis i Spania eller gud vet hvor, så reiser de når anledningen byr seg. Dette er stort sett familiefolk som forhåpentligvis har flere kompiser og venner i klubben eller byen enn de som snakker samme språk! Og de som ikke har dette, kan vel sitte og spille playstation med hvem som helst… :wink: Utrolig hvor mange rare ideer folk lager seg for å finne noe negativt for seg selv, og ikke minst klubben! Tenk positivt folkens!

Vel, nå har riktignok den ene av de to forsvunnet, men jeg står fortsatt ved at Firmino er langt viktigere for laget enn Coutinho.

Godt å høre at han skal få ny kontrakt!

Helt enig her. Jeg tror og han er viktigere. Han har definitivt gjort seg fortjent til en solid lønnsøkning

Chris Bascombe i The Telegraph skriver at Liverpool FC ønsker å beholde Roberto Firmino ut brasilianerens karriere, og vil derfor tilby angriperen en ny kontrakt.

Snodig denne. Mannen er 26 år. Skal han få tiårs-kontrakt?

Man ønsker vel å gi han mer lønn…

Tipper 6års kontrakt som trer i kraft fra 1.juni!

Så dere hevder at trygghet og sosiale rammer ikke spiller noen rolle for profesjonelle fotballspillere. Dere kaller det til og med for vås når noen hevder at vennskap, trygghet og det sosiale livet utenom fotballen kan være viktige faktorer for mennesker som skal prestere. Med førstehåndsinformasjon i ryggen kan jeg med sikkerhet fortelle dere at dere tar feil.

Jeg har selv drevet lagidrett på et høyt nivå. Jeg flyttet og byttet klubb ved en anledning. Jeg byttet fra et lag, et miljø, der jeg følte meg sikker og trygg og kom til en by der jeg hadde minimalt med nettverk. Å komme inn i en etablert spillergruppe var heller ikke lett, og jeg er faktisk relativt sosial av meg. Jeg er også ganske så robust, men jeg opplevde helt opplagt at kvaliteten på mitt spill dalte betraktelig. Sosial utrygghet førte til at prestasjonene ble svakere. Er jeg alene om dette? Nei, selvsagt ikke, erfaringene deles av utallige andre, også i fotballens verden, også i PL. Historiene er mange. Også i Liverpool. Se bare på kvalitetstapet til Markovic. Da Moreno kom til klubben, presterte han heller ikke i nærheten av det han hadde prestert i sitt trygge Sevilla. Det er mennesker vi snakker om her, unge sådanne, ikke roboter. Klubbene i PL har faktisk flere ansatte for å forhindre dette kvalitetstapet. Til og med i lille Lillestrøm ansatte man to mann på heltid for å hjelpe afrikanerne som kom til klubben med det sosiale på begynnelsen av 2000-tallet. Og Lillestrøm har i denne sammenheng et begrenset budsjett.

Så her snakker dere mot bedre vitende. Trygghet og sosialt nettverk kan (kan - ikke må) absolutt påvirke spillere, både på banen og på lengre sikt ved å etter hvert søke seg bort. Meningsinnholdet deres blir derfor, dessverre, preget av manglende kunnskaper, i mine øyne. Ikke bare det, dere bruker kanoner når dere skriver. Ord som tøv, vås og tøys er brukt. Begrepsbruken deres er overdreven, Dere skyter med kanoner, men glemmer å sikte.

Synes du ser litt bort i fra at kommentarene fra @carragher og @ziggen er linket mot Firmino. Han er allerede etablert i spillergruppa og sikkert et helt greit etablert nettverk utenfor Coutinho. Han greier seg nok fint skal du se. Dine generelle betraktninger er det dog vanskelig å være uenig i.

Som sagt, kan - ikke må. Men det er en del av risikobildet, selv om jeg også håper og delvis tror at Firmino vil takle dette selv om han nå har mistet tre av sine beste venner i Liverpool på ett år - Enrique, Lucas og Coutinho. Glem heller ikke at også kona nå har mista flere av de hun har vanket med i de siste årene. En skal heller ikke undervurdere konenes rolle opp i det hele. Men det vil framtida vise.

Jeg tror nok at Klopp har snakket til Firmino om dette og om planene videre for at han og familien skal trives. Klopp har selvsagt sett hvor nære Coutinho og Firmino har vært siden Firmino kom til klubben og vet hvor vondt det må være for Firmino å se kompisen sin dra. Er det noe Klopp verdsetter høyt så er det nettopp trivsel og samhold i spillegruppa.

Det er vel ikke dette noen av oss sier? Du snakker om å fyre av! Jeg mener at bortfallet av Coutinho i troppen ikke behøver å bety så all verdens mye for trivselen til Firmino i Liverpool. Grunnen til at i hvert fall jeg, kommenterer dette, er at jeg synes mange maler fanden på veggen før noe i det hele tatt skjer! Selvfølgelig er et solid nettverk viktig for trivsel. Du refererer til deg selv. Jeg har jobbet med barn og unge i over 25 år, og vet at trivsel er svært viktig for å prestere. De aller, aller fleste fungerer utmerket selv om en bestekompis flytter. Jeg tror vi er enige i det meste, men som sagt, alt for mange blåser dette kameratskapet ut av proporsjoner. Det er DET jeg mener er “galt” :wink:

Viktig poeng!

Jeg har bare prøvd å argumentere mot den oppfatningen enkelte her inne virker å ha om at fotballspillere tjener såpass bra at de ikke blir påvirket av slike ting. For meg viser det en mangel på forståelse for tingene når det blir fremstilt som at det er lønnen som gjør mennesker lykkelig og ikke de man omgås.

Det finnes drøssevis av undersøkelser som viser at lønn ikke bedrer trivsel og lykke når lønnen først har passert eksistensnivå.

Helt glitrende. Hvem i ledelsesteorien lanserte dette først?

Du tenker kanskje på Maslow’s behovspyramide! Denne beskriver godt det diskuterte temaet her, nemlig hvilke faktorer som påvirker prestasjonsevne, også for fotballspillere.

Nei. Gjør ikke det. Det var en annen ledelsesfilosof som lanserte at lønnen ikke var en motivasjonsfaktor sålenge den var god nok…

For dere som mener disse tingene ikke potensielt kan påvirke Firmino’s situasjon, ta gjerne en titt på denne😊

Jeg lurer virkelig på dette. Dette er ingen spørrekonkurranse…

Aha, da misforsto jeg deg. Tenkte du refererte til den øvrige diskusjonen om Firmino kunne bli påvirket negativt av at Coutinho har reist.