Akademiet og spillerne som er der

Når ordet “registrert” brukes i reglene, tolker jeg det som registrert for spill i klubben, noe man ikke kan være dersom man er utlånt til en annen klubb.

"What is a ‘club-trained player’?

One who, between the age of 15 (or the start of the season during which he turns 15) and 21 (or the end of the season during which he turns 21) has been registered with his current club for a period, continuous or not, of three entire seasons or 36 months. This is irrespective of his nationality and age."

Ser nå at du har rett, de telles som trained in assosiation om de lånes ut, men kan miste “trained in club”. Da legger jeg meg flat, og lærte noe nytt i dag så takk for det :smiley:

Siden Dortmund vant cupen i Tyskland så vil Hertha Berlin gå rett til Europaligaen neste sesong, da mest sannsynlig med Allan på laget. Han har fått mer tillit mot slutten av sesongen. En hel sesongoppkjøring sammen med laget burde gjøre at han får en del kamper neste sesong. Forhåpentligvis kan han spille seg inn som fast inventar på midten hos Hertha. For så å bli klar for spill for Liverpool fra neste sommer av.

Nå er skandalen et faktum! Det har skjedd igjen :rage:

Klubben må virkelig skjerpe seg med hvordan den påvirker unge spillere som kommer til klubben. Først var det Coutinho og nå, i følge livebloggen på forsiden, vår egen Tagseth.

Hvorfor tillater klubben at de klipper av seg sine flotte manker? :cry:

Hahaha! Der tok du meg kraftig på sengen! Jeg lurte fælt på hva du hadde hisset deg opp over, og så skjønte jeg at du spøkte, men jeg tok ikke den med håret før på siste ordet. :laughing:

Kan det ha noe med Fellaini å gjøre?

Har drømmelaget ditt Higuita i mål, Fellaini på midtbanen og en ung Henke Larsson sammen med Voronin på topp? Da snakker vi om et lag med dreis på sveis!

Enig at det kan bli kjedelig hvis alle skal kjøre samme barbermaskinlook som Gerrard og Carragher. Det var en periode for noen år siden hvor flere spillere så ut som de hadde hatt et uhell med grasklipperen.

Det er bra at Karius, Can og Lallana beholder de Elvis-inspirerte sleikene. Henderson og Coutinho har vel hatt litt samme stil?

Kanskje klubben har latt seg inspirere av Daniel Passarella? Da han var landslagstrener for Argentina, nektet han jo å ha med spillere med langt hår, noe både Batistuta og Redondo fikk erfare.

«(…) Passarella famously mandated that his players cut their hair to be part of the team. Apparently this provision led to a high-profile break with one of Argentina’s most popular players, Gabriel Batistuta (“Batigol”) who was consequently absent from the tournament.»

Passarella uttalte følgende om saken:

«It’s not a military attitude, because it’s not that I like hair to be short. Not at all. But there are studies about this. They’ve done analyses of the players (…) the number of times they touch their hair when they have it long and when they have it short. I think it’s a discourtesy. Long hair is dangerous.»

Carlos Valderrama og Rene Higuita var fine.
Gullitt var fin. Pochettino var ganske ‘søt’ da han spilte selv, og jeg husker Patrick Berger med den forferdelige hårbøyla. Det hadde kanskje Baros også, om jeg ikke husker feil.

Mange med mye hår før. Breitner bl.a.

"The idea of a Dream Team composed entirely of players responsible for football’s most outlandish beards and haircuts is not without its admirers. With the long-haired, moustache-sporting David Seaman or Rene Higuita between the sticks, protected by a defence including Portuguese full-back Abel Xavier, former USA centre-half Alexei Lalas, Nigeria’s Taribo West and Argentina’s Fabricio Coloccini, they would prove a difficult obstacle for most teams.

In midfield, Juan Pablo Sorin and his manic mop, German world champion Paul Breitner and his bushy beard, and Belgium international Marouane Fellaini and his trademark afro, would be nothing less than a handful. Up front, Djibril Cisse’s various hair-related extravagances, Rudi Voller’s moustache and Henrik Larsson’s dreadlocks would immediately earn the triumvirate a well-deserved place in the team.

The substitutes’ bench would also be bursting with enough talent to make the hairs on the back of the neck stand on end. Edgar Davids, Ruud Gullit, Trifon Ivanov, Claudio Caniggia and even Ronaldo (2002 FIFA World Cup Final version) could all make a case for inclusion in the first team. One thing is certain: their place in the history of eye-catching hairstyles is already guaranteed."

Nå har Rhian brukket ankelen. Hvorfor skal alle stortalenter vår brekke noe eller få alvorlige kneskader rett før de tar steget opp til A-stallen?
Føler at det er mange som får skader rett før deres gjennombrudd.

Ble litt usikker hvor jeg skulle poste dette, så det endte her.
Fant nettopp ut at vårt unge norske bidrag i Liverpool, Edvard Sandvik Tagseth, har begynt å gjøre seg bemerket. På akademiet har de tester de gjennomfører(10 psykiske og 10 fysiske) hvor 10 poeng er best og 1 dårligst. Det regnes ut et snitt for hver spiller ut ifra de 20 testene. Lenge har M. Owen toppet denne, men er nå detronisert av unge Tagseth. Har ikke noen tall eller nøye beskrivelse av disse testene.
Har ikke link til dette, da informasjonen kommer direkte fra familien.

Tok meg den frihet å flytte innlegget hit, så det ikke “drukner” i rykter og spekulasjoner :slightly_smiling_face:

Vi tar gjerne imot mer innsideinformasjon fra familien Tagseth :smiley:

Skal dele det jeg får tillatelse til👍

Edvard er helt klart et meget spesielt talent. Ikke bare i norsk målestokk men internasjonal. Er glad han ikke får den samme oppmerksomheten som et viss annet talent har fått for det er bare forstyrrende på utviklingen for en unggutt. Men det er liten tvil om at som nordmann hadde det vært ekstra stas med en god nordmann som går gradene i klubben.

Lurer på om vi i framtida vil oppleve at det kommer noen fra akademiet og spiller seg til en fast plass på laget.Dette nåløyet er utrolig trangt.De største klubbene har nå landslagspillere i alle posisjoner og spillere på benken som også er hentet for flere hundre millioner.Skal man komme opp å ta plassen fra noen av disse kreves det enormt og en manager som virkelig har trua på deg.Å man er avhengig av å spille kamper viss utviklinga skal fortsette.Ett innhopp i ny og ned samt noen kamper i ligacupen er ikke nok.Hadde spillere som Gerrard og Carrager etablert seg på Liverpool viss de hadde kommet opp i dag?Eller hadde de blitt sendt videre til en klubb i lavere divisjoner.

Trent Alexander-Arnold er muligens i ferd med å gjøre nettopp dette. Født og oppvokst i Liverpool, ble en del av Liverpools akademi i 2004 som 6-åring etter å ha blitt oppdaget av Ian Barrigan.

Ellers lanserte jeg jo tanken om å spille med 10+1 spillere i enkelte kamper. Spesielt på hjemmebane burde det være rom for å starte med 10 vanlige førstelagsspillere, men at det vekselvis brukes én ung spiller sammen med de etablerte. Woodburn burde f.eks kunne få med seg rundt 5-7 kamper fra start i PL denne sesongen. Det gjelder selvfølgelig de mest talentfulle som spiller seg for gode for u23-fotball. Wilson, Kent, Ojo, Gomez er noen av de som burde spille mest mulig fotball - og skal vi ikke låne de ut så burde vi iallfall ta ansvar nok med å bruke de oftere.

Modellen vi har nå - med å kaste de innpå i 2-5 kamper med 2 minutter igjen å spille - er helt bortkastet utover å få debuten sin. Samt å kaste alle innpå samtidig i tidlige cupkamper, kanskje sammen med Klavan, Stewart, Lucas og de mest perifære førstelagsspillerne. Altfor dårlig.

Om de skal etablere seg på førstelaget mener jeg at det stort sett bare er to veier:

• Låne de ut over flere sesonger - stadig bedre nivå.
  • Fase de inn mer og mer når de åpenbart briljerer på u23-nivå, spesielt ved å spille sammen med de aller beste på førstelaget. Mye bedre utvikling i å spille blant etablerte relasjoner som gir best mulig flyt.

Eksempelvis mener jeg at hvis vi ikke skal la TAA spille minst dobbelt så mye som han gjorde forrige sesong, så vil han ha mye mer utbytte av å spille fast for en PL-klubb denne sesongen.

Dette er kanskje det jeg er mest skuffet over med Klopp. Gjetordene om hvilken fremragende spillerutvikler han var ville ingen ende ta, og måten han ga sjansen til de unge spillerne i Dortmund som senere ble stjerner. Sterk kontrast til hvordan jeg ville beskrevet måten han hittil har gjort det - men kanskje vi får se et skifte nå som vi har sterk kontinuitet i troppen. Lettere å komme inn som ny og ung da. Behandlingen av spesielt TAA og Woodburn de neste 2 sesongene vil være veldig sterke indikatorer på hvilken framtid unge talenter har i klubben vår.

Per nå klarer vi fint å utvikle spillere som tar nivået helt opp til de skal bryte seg inn i førstelaget. Der faller alle gjennom, en etter en. TAA kan bli den boosten alle trenger.

Klubbene i PL skulle fått spilt med sitt U23 opp til Leauge One.
Det ville dermed blitt færre spillere på utlån, og akademiet ville fått større betydning.

Det har jeg tenkt på 800 ganger! Hvorfor ikke et Liverpool2? Slik vi har det i serien hjemme? Det ville vært en mye bedre løsning ennPL2 slik som i dag. Jeg er nesten sikker på at klubbene ville fått langt bedre inntekter på billettsalg også…

Helt klart U23 lagene burde spilt i seriesystemet, da ville talentene fått prøve seg mot A spillere noe som ville gitt bedre matching av enegelske fotballtalenter. Det hadde vært positivt for de unge spillernes utvikling.

Hadde også svært gjerne sett noe slikt, men for å unngå at andrelagene fullstendig hadde dominert denne serien så måtte det ha vært begrensninger på antall eldre spillere/A-lags spillere som lagene kunne ha stilt med.