Champions League 18/19

Hjemmedraktene :+1::blush:

Liverpool and Tottenham supporters’ trusts have urged sponsors to return their Champions League tickets to help fans.

UEFA have allocated less than 50 per cent of the tickets to the clubs’ fans.

"We ask Nissan, Playstation, Gazprom, PepsiCo, Banco Santander, Mastercard, Heineken and Expedia Group to help redress the balance in the current unfair allocation that means fans of both competing clubs receive less than 25% of available tickets.

Jeg håper virkelig du har rett, men når det gjelder denne saken så tror jeg faktisk tar feil.

Husk at FIFA feks kan utestenge spillere fra spill i alle ligaer.

Hva hjelper egentlig det. FIFA kan ikke nekte spillerne å dra til klubbene i en eventuell superliga.
De største trusselen de kan komme med er

1. Dere får ikke noen gang komme tilbake til FIFA/UEFA klubber, men en slik bestemmelse kommer aldri til å overleve i retten, siden de ikke kan nekte arbeidere å dra til nye klubber.
  2. Dette er nok den mest effektive trusselen, og det er at de kan nekte dem å få spille mer for landslaget. Dette kommer ikke til å påvirke alle spillerne, men enkelte kommer nok til å tenke seg om to ganger på grunn av det.

Og hvem skal dømme kampene?

Jeg er helt sikker på at en slik liga vil på grunn av sine økonomiske muskler kunne tiltrekke seg mange
toppdommere fra de større ligaene, og hvis ikke så er jeg helt sikker på de komme til å få tak i fra andre ligaer hvor lønningene har vært lave.

Referees in the top-flight of England can earn as much as £70,000 per year.
Den nye ligaen kan si de betaler £700,000 i året i stedet til de beste dommerne, og de kommer til å hoppe på den avtalen fort som bare faen.

Hvem skal organisere turneringen, mediaavtaler, suspensjoner, etisk forbund osv.

De største klubbene i verden har allerede i dag egne samarbeid med media etc i tillegg til de økonomiske musklene til enkelte nasjoner (se eierne av PSG, City etc). En helt ny liga med kun de største lagene i verden er garantert å vekke oppmerksomheten til medier etc, og prisene på de mediaavtalene kommer til å bli skyhøye. Brått er det ikke lengre snakk om store klubber mot små klubber i flesteparten av kampene. Det blir de største, mot de største, hele tiden. Media kommer til å betale formuer for slikt, og de samme vil supporterne. Vi må bare innse at de fleste supportere er ikke som oss, de ser ikke sjarmen i Liverpool mot Derby etc, de vil se Liverpool mot Milan, Madrid og Paris så ofte som mulig.

FIFA kommer til å nekte dommerne å dømme, suspendere de media som vil sende turneringen etc.

Som sagt, hvis de største klubbene skulle bestemme seg for dette så har faktisk ikke FIFA så mye de skulle hatt sagt. De har svært få trusler som kan stoppe de største klubbene. De har som nevnt over trusler de kan bruke mot spillerne, men selv de kommer nok til å bli tiltrukket av skyhøye lønninger og muligheten til å konstant spille mot de beste. Man kan prøve å hinte til spillerne om det etiske med å forlate UEFA klubber til fordel for en slik ny liga, men som man ser hos City og PSG, så driter de største stjernene en lang faen i etikk til fordel for penger.

Du får en like for gode (og grundige) argumenter. Og kanskje har du rett. Men svaret får vi i framtiden og jeg kan sette mye penger på at dette ikke vil skje.

Jeg også tviler på det skjer. Men jeg frykter det, og enda mer frykter jeg at UEFA/FIFA frykter det mest, og derfor ikke straffer klubbene slik de burde.
Man har jo allerede sett at små klubber blir straffet hardere enn de største når det gjelder FFP, og det er nok utelukkende på grunn av trusselen om en superliga som UEFA har hengende over seg.

Jeg tror ikke folk vil se internasjonale klubber spille mot hverandre hele tiden. Man vil se sitt lag, sin egen by, mot erkerivalen i byen, nabobyen og de fra cocky London. Det handler om lokal, regional og nasjonal identitet.

Liverpool mot Real Madrid, Barcelona, Juventus, Bayern og PSG er som å spise bløtekake hver dag hele året.

De lokale supporterne og vi tenker slik. Men det virker ikke som eierne tenker slik, og heller ikke de fleste yngre supportere. Hadde det vært slik at diverse eiere var enige med vårt syn så tror jeg de hadde vært ute i media mye tidligere og benektet at dette kan skje.
Det er jo allerede bekreftet at enkelte slike møter angående en superliga har vært mellom klubber. Så må man bare spørre seg om dette er noe de faktisk reelt vurderer, eller om det bare er skremselstaktikk ovenfor UEFA for å sitte igjen med mer penger fra CL.

Det som vil forhindre en superliga, er storklubbenes egne selvbilder.

For idet de danner en superliga (som man ikke kan rykke ned fra eller opp til), bryter man også ut. Man forlater de nasjonale seriesystenene.

Dermed vil de gjenværende klubbene fortsette som før. I PL vil man la klubber rykke opp, divisjon for divisjon, for å erstatte det antall klubber som bryter ut. Deretter fortsetter alt som før.

Og i mai året etter vil det bli en ny seriemester i PL, som heter Everton, Tottenham eller Wolverhampton. Noe tilsvarende vil skje i Bundesliga, Ligue 1, Serie A og La Liga.

Kanskje ikke da, men kanskje året etterpå, vil det bli murring. Hvor gøy er det å spille i en showliga når seriemesterrne kåres et annet sted, og mindre klubber klatrer oppover statistikken over serievinnere? Og hva når Champions League opprettholdes, finaler spilles og vinnere kåres? Da vil utbryterne virkelig føle at de står - utenom. Dette er så klart turneringer som fortsatt vises på TV verden over.

Deretter vil sponsorene begynne å sende pengene sine tilbake til den ordentlige, organiserte fotballen. Og spillerne vil ønske å være der. Eller nye stjerner vil bli født.

Innen maks tre år er Superligaen blltt en uspennende showliga med 35 år gamle trekkplastre.

Men hva skjer da om klubbene ønsker å returnere tilbake til ligaene? Starter de da på nivå 4/5?

Her er vi 100% enig :+1:

Vil tro det allerede finnes regler om hva man gjør dersom en ny klubb vil inn i den organiserte fotballen.

Noen som husker proff-utbryterne i lengdeløp skøyter tidlig på 70-tallet?
En tilnærmet ikke-nyhet alle andre steder enn i Nederland og Norge. Men i de to landene dro skøytestevnene dengang like mye publikum på stadion som fotball. Om ikke mer. For ikke å snakke om tv-sendingene.
De 15-20-25 beste (fra flere nasjoner enn de to nevnte) brøt ut, ble “proffer” og lagde eget forbund og eget mesterskap.

Så skjedde akkurat det som carragher beskriver over her.
Tror det holdt i to år. Når det stundet mot OL i Innsbruck (saken er biff, saken er kjøttkaker - ol’et :grinning:) ville alle være med

Hvorfor kalle det en showliga? Det er jo like fult et ligasystem hvor vinnere og tapere kåres. Det virker også som du sterkt undervurderer tiltrekningskraften de største klubbene har. Hva får deg til å tro at media ikke vil hive seg rundt for å vise denne ligaen?
Hvor mange norske fotballsupportere vil beholde tv2 sumo hvis alle Arsenal, Liverpool, United og City kampene i den nye ligaen blir vist på Viasat superleague sport +. Og kommer tv2 engang til å by på rettighetene til PL hvis slikt skjer?

Du får det til å høres ut som den hjemlige ligaen er det viktigste for klubber, men det er jo CL som er størst hos de fleste. Jeg tror City hadde heller ville kallet seg selv superliga vinnere enn PL vinnere.

Ja du er en mye bedre supporter enn de fleste av oss. Det har du fått proklamert rikelig nå i et par måneders tid. Du vet når liverpool går videre. Du kjenner aldri skuffels og du syntes alle som ikke er like positive som deg er noen tullebukker som ikke fortjener status som supporter. Got it.

Jeg kaller det en showliga fordi det blir et lukket system. En boble. De samme klubbene hele tiden i evige omkamper.

Man kan vinne - ja, men med hvilken spenning? Ingen kan bryte inn gjennom opprykk. Ingen kan rykke ned gjennom svake prestasjoner. Og ved siden av dem, bak en glassvegg, kåres seriemestere og CL-vinnere. Kanskje de ikke en gang kan kjøpe spillere derfra, men er avhengig av utgående kontrakter.

Dette blir ikke gøy for dem.

Takk.

Er det gitt at de må bryte ut av nasjonale ligaer hvis de etablerer en superliga? Kan de ikke bare frasi seg CL-plassene sine og heller konkurrere parallelt i superligaen i stedet?

Med tanke på at det er FA som tildeler lisens til klubbene og Uefa som tildeler lisens tik FA tror jeg ikke den varianten er spesielt aktuell…

Det spørs om de nasjonale seriene vil tillate lag å fortsette dersom de velger å bli med i en superliga.

Neppe.
Og da vil dette dø ut etterhvert.
Jeg forlater i hvert fall Liverpool hvis de blir med på noe sånt.