Champions League 18/19

Jeg sliter med å se hvem som virkelig ønsker en slik liga.

De store klubbene virker skeptiske. Jeg forstår at noen ønsker enda mer penger inn i fotballen, men til syvende og sist havner disse pengene samme sted : I lommene til spillerne i form av enda høyere lønninger.

Er behovet for enda høyere lønninger for de aller best betalte spillerne, virkelig ett behov?

Meningen med å tape er vel å få høyere plassering i draften?

Ja storkamper uke etter uke vil fenge mange. Men hvor stor vil en superliga bli, regner med man må begynne med noe og utvide gradvis. Blir det feks 8 lag til å begynne med må man spille endel ganger mot de samme lagene gjennom en sesong, for må regne med at de som blir med verken får cl eller pl-spill. Kommer sponsorene og tvselskapene til å hive seg over dette og gi like mye penger som PL + CL gir idag til de som bryter ut? Kan fort ta tid å etablere en superliga med alt det økonomiske rundt som må påplass, så tipper det er litt risiko for de som hiver seg på først.
Hadde vært artig om lag som city, chelsea, psg, real og barca hiver seg på, ender med økonomisk fiasko og etter to sesonger vil de tilbake til ligasystemene og blir degradert til nivå 5😄

Tror nok det er snakk om langt flere klubber enn det.
La oss si topp 3 klubbene (i alle fall) fra Spania.
Topp 3-4 klubbene fra Italia.
Topp 4 eller 6 klubbene fra England
Ajax er vel med, Porto eller Benfica muligens?
Topp 3-4 fra Bundesliga.
Alt i alt så tror ikke jeg det er så vanskelig å fylle en slik liga med 20 lag. De har jo tross alt vært i samtaler om det, så selv om de ikke sier noe, så har de nok planene i bakhånd.

Tja, det er litt vanskelig å si om storklubbene faktisk ønsker dette, eller om det bare er noe de har i bakhånd som en evig trussel mot UEFA for å kunne få mest mulig penger ut av CL. Det er jo uansett slik at de største klubbene er alltid ute etter å få mest mulig penger inn. For mest mulig penger betyr størst mulige stjerner på lagene.

Jeg er redd for at de foreslåtte justeringene av CL er et første, snikende skritt på veien. Et skjebnesvangert kompromiss.

Heldigvis gikk Bundesliga ut nylig og avviste ideene.

Tror ikke de som står bak den Superligaen helt forstår hvordan UEFA vil reagere på noe slikt. Jeg tviler sterkt på at UEFA og de lokale forbundene ville godtatt å ta tilbake de gjestelagene som “ryker ut”.
Den delen av planen virker fullstendig utopisk i mine øyne. Hvorfor skulle UEFA godta å hjelpe sine verste konkurrenter

Ganske høy andel britiske lag.

De med fast plass har det jo greit nok, men hva med de som “rykker ned”? Skal Dortmund banke på døra hos det tyske fotballforbundet og spørre pent om å få slippe inn i Bundesliga igjen?

Edit: ikke vær så kjapp, @ciedre!

:joy::rofl: Beklager, men i det minste er vi da helt enige

Heldigvis blir det neppe noe av en slik superliga, behold CL slik den er i dag.

Dette handler ikke om bare CL.

Forslaget om Superliga er to forslag.

Det ene - la oss kalle det “2019” fordi denne varianten ble foreslått i år - innebærer en endring av CL. 2019 skal derfor erstatte CL.

Det andre - som vi kan kalle “2018” - er det ytterliggående forslaget, som betyr at et antall storklubber hopper av hele ligasystemet. De bryter helt ut og danner sitt eget. CL og de nasjonale ligaene blir værende, men uten dagens største klubber.

2019 kan anses på to måter: 2018-tilhengernes første skritt på veien mot 2018. Og UEFAs kompromissløsning, og forsøk på å forhindre 2018.

Jeg tror en superliga kommer før eller siden, av flere grunner:

• UEFA overholder FFP mye dårligere enn de etablerte storklubbene ønsker og noen av dem får posisjonen sin truet av de nyrike klubbene
  • Det er allerede for stor forskjell mellom de beste og nest beste i de ulike ligaene. Forutenom i England står kampen om ligatittelen om 1-3 klubber i de store ligaene og mange av dem møter knapt motstand i en stor del av kampene sine. Dette påvirker interessen for å se kamper og følge ligaene
  • Klubbeierne forventer å tjene mer penger gjennom en superliga, da kan de sikkert også innføre lønnstak og beholde en større del av inntektene selv
  • UEFA og FIFA er gjennomkorrupt, det er høy risiko o å måtte bygge forretningen sin på slike organisjoner. Qatar-VM midt i sesongen er et godt eksempel på hva som da kan skje

En evt superliga er ennå et stykke unna, og det kommer helt an på hva klubene selv ønsker, om de ønsker selv å delta i en slik liga. Håper det ikke kommer til å skje.

Ada Hegerberg.

4x Champions League-mester 4 år på rad.
Første siden Puskas til å score hattrick i en CL-finale.
44 mål i CL, 7 unna rekorden.
Har ennå ikke fylt 24 år.

Og denne spilleren er stemplet som for “egoistisk” for landslaget. Skandaløst at hun ikke blir hørt, med sine forslag.

At der kommer gradvise forandringer til CL, El, EM og VM er en selvfølge og er noe som har skjedd siden oppstarten.

Noen ny superturnering på siden av dagens CL/EL og ligaspill/hjemlige cuper… lite sannsynlig.

At de store lagene skal hoppe av hjemlig liga og/eller hjemlige cuper eller europeiske turneringer … not happening. Mangler støtte fra hjemlige forbund, UEFA og FIFA. Ingen støtte fra de politiske ledelser i hjemnasjonene, ingen støtte fra EU og ingen støtte i befolkning…

D.O.A.

Dette forslaget om superliga høres ut som noen fanboys med for mange timer bak FIFA 27 :joy: her vil de customize med alle favorittlagene sine og putte inn et par andre de liker nest best. “Tenk å dritrått da å spille mot Real og Barca HVEEEEER UKE DA!!” Også skrur vi på cheatmode med evig penger, så er vi der lissom.

Herlighet sier nå jeg…absolutt all morro og spenning ved å møte et annet storlag vil forsvinne totalt! De forskjellige ligaene vil smuldre opp og fansen bli splittet.

Veldig bra at både UEFA og FIFA truer med full utkastelse fra både CL og VM/EM. Dette vil smerte toppspillerne hardt.

Den dagen en superliga blir til, er jeg ferdig som fotballtilhenger. Da er meningen helt borte for meg.

Vi liker ikke vinnere i Norge. Vinnerskaller! De som tør å kreve det beste for å bli best. Da er man bare “vanskelig” og ikke villig til å være en del av et lag. Det ironiske her er jo at hun i aller høyeste grad er en del av dette Lyon laget.

Og vi lurer på hvorfor norge er så svake i fotball? :joy:

Det ligger nok mer bak enn hva vi vet, etter hva jeg har hørt ville Hegerberg ha særbehandling og egne privilegier, og at det ble slik at de andre jentene på laget ikke ønsket henne med videre.

Ingen enkel kamp. I en slik kamp betyr form veldig lite, ligatabellen betyr enda mindre, og vi har to lag som vil gå inn og tenke at de har en god, fair sjanse til å vinne.

Er mye hearsay rundt denne saken. Tror ikke et sekund på gubbene i NFF. Ada sa i intervjuet til VG;

“– Jeg synes at kulturen blir dratt ned. Vinner-kulturen, kulturen med å sette kvinnefotballen i en god posisjon for utvikling. Det er tonnevis av jobb som må gjøres fortsatt. Som jeg har sagt: Jeg har prøvd å påvirke så mye jeg kan de siste årene jeg spilte for landslaget, men det virket ikke som det hjalp. Det virket ikke som de ville høre.”

Når en spiller på det nivået med sine erfaringer og meritter kommer med forslag til endringer, bør man lytte.