Champions League 18/19

Hva skal eventuelt unnskyldes? Går du til kamp med mot eller frykt for å tape

Dette blir ikke riktig. Klopps første sesong innebar spillertesting og utprøving. Å si at poengtap skyldes nerver blir for enkelt.

Verden er ikke sort hvitt, men statistikk er sort blekk på hvitt papir. Man kan lese over dem og finne unnskyldninger gang på gang, men det koker ned til at vi tapte.

Ingen med vett i hodet vil jeg tro, klandrer Klopp for disse finaletapene, men nå er det nå engang slik at mannen, historisk sett, har en lei tendens til å tape disse finalene. Hvorfor? Ja vi har hatt endel uflaks, men bare det? Jeg vet ikke. Men den type statistikk er ofte skremmende! Vi ser ofte at slike omens ofte hjemsøker de lagene som sliter med sånt.

De som fokuserer på sjansen til tap og hva om det skjer. Få dere et liv.

På 3-0 ned i Barcelona, hadde jeg tatt en finale mot Man City (vet de var ute) på under 0-2 fra start om det var det beste vi kunne få.

Nå står vi her på 0-0 mot Tottenham med en ny sjanse til å vinne noe veldig stort.

Kan du vinne, kan du alltid tape. Det ligger i begrepet sport.

Jeg dyrker muligheten til å kunne vinne, for alt den er verdt nå, så får vi telle opp 23.00 eller 00.15 neste lørdag/ søndag.

Jeg er en believer, men også en realist. Den forteller meg at det er 50/50 i en finale, selv om jeg forstår at vi nå må finne oss i å være favoritter, noe jeg ser positivt på.

Det er egentlig en god del arroganse i det å snakke om nerver, omen og slikt.

For da forutsetter man at vi egentlig er/var best, men at et eller annet sviktet. “Noe” sviktet.

Og så glemmes den enkle forklatingen: At det andre laget vant fordi de var bedre enn oss.

“Når frykten for å tape er større enn lysten til å vinne” er jo et kjent begrep innen sport. Ser sammenhenger med “loss aversion” innen dette mtp psykologien i det.

Leste et intervju med van Dijk i dag. Skal poste det i van Dijk- tråden.

Virgil van Dijk: ‘I’m never nervous. If you’re nervous, you limit your quality’

Kort og grei oppsummering.

?? Jeg tror vi vinner, men denne gangen kan jeg med sikkerhet si at vi er det beste laget.

Er fullstendig enig i teorien. Men spørsmålet her var: Er det riktig å bruke den i vårt tilfelle.

Jeg påstår ikke at det er feil, jeg bare lurer på om det er sant.

Henger man litt med huet, er det jo bare å gå inn og lese liveoppdateringen her (igjen). Får fortsatt frysninger!

https://vglive.no/kamp/liverpool-fc-barcelona/386338/rapport

Vilkårlig utdrag:
5 min.: Valverde sa før kampen at Barcelona lærte av Roma-fiaskoen i fjor. Det ville vel vært utrolig om de rotet bort to så store seire to år på rad.

Ikke kom å si noe annet enn at vi skal gi alt og tro 100% på denne gjengen!

Var på Anfield denne kvelden og får tårer i øynene av å se dette to uker etterpå:

Det er ikke alltid slik i sport at den beste vinner. Det er det som er så gøy/kjedelig med dette gamet. CL finalen ifjor var vel et godt eksempel. Real vandt ikke den kampen fordi de var bedre, men fordi Salah røk ut og Karius fikk tidenes hjerneblødning. Samme kan sies om CL2005. Milan var soleklart best, men tapte. Ja det laget som får flest baller over målstreken vinner, men vi var ikke best i det oppgjøret.

Husker du Lyn spøkelse mot Vålerenga? Et perfekt eksempel på at statistikk, nerver og lumske tanker om hvorfor laget “aldri slår” vålerenga, er rådende i fotball. Derfor kjenner så mange LFC supportere på dette med liverpool nervene. Er nok ikke vitenskapelig hold i det, men slike “spøkelser” og myter har kommet av en grunn tenker jeg.

Forhåpentlig fjernes “neste år” veldig snart :wink:

Jeg er enig i det meste av dette. Og jeg tror det kan kombineres med det jeg selv skrev.

Helt riktig at det er svart på hvitt! :wink: men skal man bruke tall og statistikk må man ha evnen til å se bak det svarte som er skrevet på det hvite. Han kommer med forklaringer! Har evnen til å se bak det svarte som er skrevet… dette er laaaaangt unna unnskyldninger.

Hovedårsaken til at Klopp har tapt så mange finaler, er at han nesten alltid (kanskje alltid) har møtt en sterkere motstander. Jeg vet faktisk ikke om Klopp sitt lag noen gang har vært favoritt i noen av finalene.

Med Dortmund ble det tap mot Bayern. I ligacupen tapte vi mot City. Sevilla vant EL 3 år på rad, og møtte ett Liverpool som langt fra var spesielt solid. Real Madrid var favoritter forrige sesong.

Om vi derimot ryker om en uke, da holder ikke lenger denne teorien vann.

Spot on!
Og det er hele saken.

Nesten ulidelig lang ventetid til finalen, men nå går vi endelig inn i siste uka. Jeg ser noen klare fordeler for Liverpool sammenlignet med fjorårets finale:

• Erfaring. Laget begynner etter hvert å få mye rutine fra store kamper. Dette blir den andre finalen på rad i verdens største klubbturnering. Støtteapparatet og spillerne har nok trukket noen erfaringer fra i fjor som kommer godt med i år.

• Spillerstallen og skadesituasjonen. Vi har rett og slett en sterkere stall til rådighet i år. Alisson og Fabinho inn er en klar styrking av laget. Forsvarsrekka er klart bedre og offensivt holder vi fortsatt skyhøyt nivå. Salah var nok noe skarpere i fjor, men Mane har vært så god i år at totalen likevel er helt topp.

Foran fjorårets finale slet vi også med store skadeproblemer. Dette ble understreket av at da Salah ble skadet i finalen kom en kamprusten Lallana inn. Klopp hadde få alternativer på benken. Nå ser det ut som om alle blir tilgjengelig, kanskje med unntak av Keita.

• Motstanderen. Det Real Madrid laget vi møtte i fjor var fotballens mest rutinerte mannskap fra store finaler. De var klare favoritter. Kommende lørdag møter vi Tottenham som ikke har vært i slik finale tidligere. Det er et godt lag, på sitt beste er de fantastiske, men vi har slått dem i begge ligaoppgjørene denne sesongen. Vi sanket langt flere poeng i ligaen og skal være et bedre lag. Så vet alle som har fulgt med på fotball at alt kan skje i en finale osv., men to strake seire innbyrdes bør gi oss et visst psykologisk overtak.

Konklusjon: Jeg tror det blir tett og jevnt, men har stor tro på seier. Det blir den tredje strake 2–1-seiere til Liverpool mot Tottenham.

Tynt, spør du meg. Hva tenker du?

Carragher sier jo her at han vil møte et skadeutsatt Tottenham. Merkelig.

Jeg så det segmentet der dette er hentet fra. Jeg kan ikke huske at han sa han var forbannet.

Synes det er riktig at den europeiske klubbfotballen avsluttes med CL-finale (i hvertfall for land som spiller august -> mai).