Champions League

Jeg mener at man burde ta bort de spesielle seedingreglene som nå finnes i kvalifiseringen, det er disse som gjør at serievinnere fra lavere ligaer har kommet med i CL siste 7? år. Så kan man gjerne si at CL primært skulle være en turnering for serievinnere og at de derfor har rett til å være med og jeg ser det poenget. Men samtidig ser jeg at CL, for nøytrale tilskuere, knapt nok er interessant før i februar fordi forskjellen mellom lagene i gruppespillet er så enorm.

Det samme ser man i EM og snart også i VM, en utviklingen som sies å være er “rettferdig” og bygget på at “alle skal få være med på festen”. Det medfører imidlertid at gruppespillene blir ekstremt kjedelige og man utsetter bare fotballfesten frem til de stusslige lagene er sendt hjem!

Hellas vant EM i 2004 til sammenligning.

Sammenligning med hva? Mitt horn i siden til gruppespill i VM og EM er at man har utvidet EM til 24 lag og skal utvide VM til 48 lag…

“Problemet” er at CL nå er en blanding av serievinnercup og “cup for de beste lagene i Europa”.

Jeg er neimen ikke sikker på hva som er å foretrekke. Det er morsomt - og viktig? - med flere nasjonaliteter enn spanske, tyske, italienske og engelske lag i CL, men det er ikke til å komme fra at man skal ganske langt ned plasseringsmessig i PL for å finne et lag som ikke er mer kjent og populært enn f eks Qarabag*.

Skal man gå bort fra at serievinnerne har en viss forkjørsrett så begynner man å nærme seg konseptet med en europeisk superliga. Og jeg tror ikke det er så ønskelig heller. En vrien debatt.

*det er mulig jeg er veldig fordomsfull og at Qarabag har en stor hærskare av fans

tror det er viktig at man lar lag fra de svakere nasjonene få en reell mulighet til å kvalifisere seg til CL. Hvis ikke blir avstanden bare større og større mellom de store ligaene og resten,

Men da tenker du rent økonomisk antar jeg, sportslig har vel lag som quarabag og maribor det mer enn tøft nok i EL?

Det ene fører til det andre. Det er dessverre stor sammenheng mellom økonomi og sportslige prestasjoner.

Absolutt, men han mener ikke at det er det sportslige nivået som utvikler de mindre klubbene (for sportslig har de mer passende utfordringer i EL) det er pengene…

Pengene har definitivt også utviklet for eksempel Rosenborg, uten at jeg tror interessen eller det sportslige nivået på ligaen som helhet bedres. Da er det heller omvendt, neppe tilfeldig at eliteserien opplevde sin boom de årene RBK var i en slags bølgedal og flere lag kunne vinne…

mest økonomisk ja. desverre, penga som rår, men med hundrevis av millioner ekstra for celtic i årets CL kan de kanskje komme tilbake neste år bedre rustet til å delta i CL. Kanskje kan de gjøre Celtic hakket med interresant for spillere som er under toppsjiktet, istedenfor at disse drar til svakere lag i PL eller tilogmed Championship.

Norsk fotball har kanskje blitt mer spennende med flere lag som kan vinne. Men samtidig klarte andre norske lag å hevde seg på den tida i europa

Det å kvalifisere seg til gruppespillet i CL er en økonomisk gullgruve for alle lag, da disse lagene uansett vil få seks kamper i det gjeveste seslkapet i europa. spåortslig sett er lag som Quarabag, Maribor osv kasteballer noe resultatene også viser. Vi ser det hvert år i CL (gruppespillet) at kommer ville resultater. Liverpool slo Maribor 7 - 0, PSG slo Celtic 7 - 1 og Real Madrid vant 6 - 0 borte mot APOEL Nicosia. Det blir for stor kvalitetsmessig forskjell på de europeiske ligaene.

Qarabag har spilt 1-1 både hjemme og borte mot Atletico.
Maribor spilte 1-1 mot Spartak Moskva både hjemme og borte.
Celtic vant 3-0 borte mot Anderlecht.(og tapte forøvrig kun 1-2 mot Bayern).
APOEL spilte 1-1 både borte og hjemme mot Dortmund.

Hvert eneste lag har altså positive opplevelser i Champions League, og ingen av de har vel egentlig underprestert. Er vel heller slik at vi kan si at flere av de har prestert over forventet. Jeg syns alle kan gå med hodet hevet, og de fleste av disse klubbene vet nok at de er med på moroa og kjemper om EL-sluttspillet.

Skrekk og gru for noen viktige kamper for en del lag i dag og i morgen…
Forskjellen på å avansere til neste runde eller å tape er økonomisk helt villt.

Jeg har tippet på en overbevisende seier til oss i morgen (vinner med minst 2 mål), og gleder meg til å se laguttaket. Det kan være enda en genistrek fra Klopp :sunglasses:
Etter morgendagen er det 5 CL kamper igjen å spille vel? Det er en finale i den 5 kampen tror jeg. Og ja, jeg tror faktisk den rare energiske mannen fra Tyskland kan få gutta til å vinne hele greia.
Det er sikkert mange med motargumenter, men når Klopp nå har satt en defensiv struktur på plass, så har vi fortsatt firkløveret i front som overlister alt og alle. Spiller liten rolle hvem motstanderen er. Mané Coutinho Firmino og Salah er et rent helvete for ett hvert forsvar…

Med en offensive foballen Liverpool spiller nå, og med formen alle Liverpool sine angripere har nå, så tipper jeg vi scorer tre mål eller mer mot Spartak Moskva. Det er to fordeler jeg har i Liverpools favør.

• Liverpool spiller hjemme på Anfield.

• Spartak Moskva må vinne, og da må de angripe på Anfield, og Liverpool er gode mot lag som angriper.

Føler meg sikker på at Liverpool vinner denne kampen.

For et mål og for et innlegg.
Mos scorer, Basel leder borte.

Håper Bayern gruser PSG.

jaja, vinner vi gruppa vår kan vi fra dagens kamper møte juventus, bayern og basel i neste runde. Real blir vel også nr 2 i sin gruppe imorgen. Andre potensielle motstandere som avgjøres imorgen er shaktar/napoli eller porto/leipzig.

Og blir vi nr.2 blir det vel Barcelona, PSG, Besiktas eller Roma som er ikkje-engelske gruppevinnarar.

Altså vil trekninga bli ekstremt viktig, det kan brått bli alvor uansett frå neste runde av

Ser ut som om 2.plass er å foretrekke på papiret.

Hadde vært morsomt å møte vår tidligere helt Reina og Napoli eller vår kommende helt Keita og Leipzig i åttedelsfinalen.