Diskusjoner rundt behovet for ny keeper

Her tenkte jeg vi kan putte inn den relativt aktive diskusjonen rundt keepersituasjonen i LFC.
Både keepere og trenerteamet er helt innenfor å diskutere her.
Kjør diskusjon!!

Skrot de «førstevalgene» vi har og begynn på nytt, hent trener og keeper.

Kan til og med høre med keeperen vi henter om han vil ha med treneren sin.

Dirigent
Sweeper keeper
Aktiv i felt
Hurtig igangsetting
Krysser du disse er jobben din

Fordel å ha rekkevidde/høyde og reaksjonsevne også, hehe!
Men viktigst av alt, det som kjennetegnet vår legende mellom stengene Clemence, stabilitet og svært få tabber…

Vil ha en keeper som er sjef i eget felt og går ut å tar det en keeper skal ta.Lei av å sitte med hjerte i halsen på alle frispark og cornere.

Nja, blir litt usikker når jeg ser kravene!

Er så lei av enkle baklengs at jeg nesten ikke bryr meg om keeperen vi henter er god med bena eller god i felt, så lenge han redder den jævla ballen.

Im your man

Interessant!

Hvis jeg skal tolke signalene fra Anfield og hvordan Karius har fremstått i sine beste stunder, vil jeg si han krysser av på tre av de kravene.

Dirigent. Dette er utvilsomt en av Mignolets svakeste. Det har vært tydelig at spillerne er usikre på hva Mignolet gjør når ballen kommer mot vår 16-meter. Her synes jeg det virker som om kommunikasjonen mellom Karius og spillerne er bedre.

Sweeper keeper. Ja, denne er viktig, og jeg mener jeg ser en offensiv og trygg sweeper keeper i Karius.

Aktiv i felt. Nei, her krysser han ikke av!

Hurtig igangsetting. Jepp! Absolutt! Foreløpig synes jeg utsparkene er for ustabile, men utkastene er kjappe og offensive og skaper mulighet for kontring.

Men, det er et par kriterier til som jeg mener vi er avhengig av:

En som redder skudd opp til en viss vanskelighetsgrad. Her har vel ikke Karius imponert veldig ennå? Men jeg ønsker å gi ham kamper nok til at han ikke kan skylde på rustenhet (siden vi allikevel må vente til sommeren på ny, tydeligvis)

God i en mot en. Tilsynelatende en av Karius sine sterkeste egenskaper. Viktig i et lag som har bakerste utespiller på midtbanen i store deler av kampene.

Konklusjon fra min side er at det er for tidlig å avskrive Karius, men at prognosen er at det er behov for ny keeper til sommeren.

Jeg har enda til gode å se at Karius har beina på bakken i det øyeblikket gode keepere satser. Inntil han har det er han uaktuell som førstekeeper i mine øyne. Det er nesten like elementært som å ha øynene oppe når skuddet går.

Med unntak av en keeper i Boing, som jeg abbonerte på rundt 85, har jeg aldri sett en keeper prestere noe som helst fra en satsposisjon 5 cm over bakken.

Det er elementært.

Stå i ro når skuddet går.
Jeg stresser dette med mine keepere, og viser de av og til noen videoer med verdensklassekeepere som sliter med det samme.

Klarer man den timingen kan man begynne å jobbe med satsen, og bevegelsen mot ball - hvor enn den måtte komme.

Helt enig!

Men kan det ligge noe i det Klopp sa at om han presterer, får han stå? Kan det være at det er stressnivået til Karius som er hovedproblemet?

Jeg konkluderer ikke, men i motsetning til brorparten av skribentene her inne, så avskriver jeg heller ikke spillere som beviselig har prestert (en av Bundesligas beste) før de har fått en sjanse.

Det er rart at ikke enkelte lærer gjennom år med avskrivninger og hyllester om hverandre…

Tenker du på meg?

Synes du jeg skal tenke på deg? :grinning:

Nei, det var først og fremst ikke deg jeg tenkte på akkurat her, du argumenterer nå i hvert fall for det du mener.
Jeg kan ikke si jeg synes din argumentasjon om Karius sin sjanse til å bli en toppkeeper for oss er spesielt god hele tiden, det er en annen sak. :wink:

Slik jeg ser på han når det gjelder det tekniske, så ligger han langt bak de beste.
Da tenker jeg fotarbeid på strek, utgangsposisjon, grep langs bakken forfra, sidelengs og i lufta.
Taktisk sliter han litt med posisjoneringen, men ligger stort sett bra.
I feltet er det Jekyll/ Hyde. Han er offensiv, men gjør en del rart teknisk og kan feilberegne ballbaner nokså grovt.

Distribusjon;
-bruker lang tid med beina, gjør dårlige valg
-volleyutspill treffer han sjelden på
-utkast i kontra kan fort bli skjebnesvangre, for han setter medspillere i trøbbel - gjør ofte feil valg

Kommunikasjon er umulig for oss å vurdere.

Kan godt hende Karius kan bli god nok, men ikke med Achterberg…
Siden han ikke klarer å avlære Karius denne hoppgreia er han ikke god nok.
Rart at vi her inne ser en såvidt graverende og amatørmessig feil så klart, men de tilsynelatende ikke gjør tiltak?..!
Derfor ny trener, og det tvert, og så om det ikke virker, ny keeper evt 2 keepere.
Evt begge to samtidig, og da trener en som toppkeeperen vil ha.

Gi Karius sjansen til å få en lang rekke kamper frem til sommeren. Om han ikke bruker den sjansen til å komme i form, få selvtillitt og vise seg som en veldig god keeper så må vi rett og slett punge ut for en topp-keeper til sommeren og sette både Mignolet og Karius på salgs-lista sammen med Bogdan.

Dersom man ikke ser på Ward/Grabara som en god nok duo for 2. og 3. keeper-rollene så må vi ha inn en reservekeeper også. Gjerne en på 32+ år, med noe erfaring fra en toppliga og kontrakt som utløper i 2018. Typ Caballero, Weidenfeller, osv.

Romantikeren i meg sier jaaa! Realisten og treneren i meg sier Ward.

Nettopp derfor (+ Weidenfelder) jeg ikke stoler på keepere og Klopp, og tør være såpass bastant i mine uttalelser.

Men - dette er ikke noe man avlærer i en håndvending. Tar lang tid. Blir nesten som å lære Moreno å slå gode innlegg. Det er jo bare å gjøre det.

Mignolet er ein bedre keeper no enn då han kom. Eg har eit inntrykk av at framgangen kom saman med Manningers tid i klubben.

Har vi egentlig tid til å vente til sommeren?