Diskusjoner rundt behovet for ny keeper

Jeg har ikke avskrevet Karius selv, men må minne på at 2. Keeperen vår også var en av ligaens beste før vi hentet han. Husker spesielt hvor imponert Thorstvedt var av Mignolet. Jeg husker jeg hadde troa, men fant fort ut at han aldri var den toppkeeperen jeg hadde drømt om.
Men jeg mener også det kan være riktig å vente til sommeren med og hente ny keeper og gi Karius sjansen nå.

Klopp kjøper Karius og gir han nr 1. Når vi ser tilbake, ser vi at vi etter kjøpet stadig bytter førstekeeper. Ikke så rart da at forumet stemmer våre tre sisteskanser likt frem i pollen om hvem som skal stå i mål. Triste greier i en klubb som Liverpool. Problemet må håndteres og løses snarest.

Av de tre er bare Karius et Kloppkjøp, noe jeg tror gir Karius flere sjanser enn hva han ellers ville fått. Jeg kan ikke se noen annen grunn til at denne mannen nå vokter buret.

Jeg forventer at det snarlig vil komme en høyreist selvsikker kar inn dørene, som føyser av den store prislappen og omtaler det hele som et kompliment og intet annet. En Dijk med keeperhansker.

Jeg er veldig overrasket at det later til at flere er fornøyd med Karius. I alle kamper han har spilt for oss har jeg skjønt lite av hva han driver med. Han er usikker i alt han gjør men allikevel klarer han det kunststykket kamuflere det sånn passe. Posisjonering, i feltet, utspark, rask igangsetting og ikke minst redninger. Han er aldri på tå som De Gea og Courtois. Karius er helt plattfot og reaksjonsevnen er deretter. Mignolet er milevis foran Karius. Med alt dette sagt er Mignolet ikke mye å skryte av heller, så dermed må vi få oss en keeper i toppklasse til sommeren. Så selge begge to og har ward som andrekeeper

Det er dette Klopp nå kommer til å forsøke, men som jeg er rimelig sikker på at han ikke kan utføre i praksis. Karius kommer til å stå både 3 og 4 kamper fremover, men så tipper jeg Mignolet er tilbake. Rett og slett fordi Karius er så svak at det ikke er mulig å gi han tillit i veldig mange kamper på rad. Og når Mignolet er tilbake, vil vi se en oppgradering. Fordi Mignolet er en bedre keeper enn Karius. Bare så synd Mignolet heller ikke er god nok.

Jeg er enig i de som mener vi skal kaste på Karius og Mignolet på sjøen til sommeren. Ward bør trolig også selges av hensyn til hans karriere. Når man er 25 år og har ambisjoner, skal man ikke være 2. keeper i en storklubb. Ward kan ganske sikker få en fin karriere, men neppe hos oss. Jeg skulle ønske han fikk noen sjanser denne våren, men jeg tviler.

Det som overrasker meg litt, er at det kun er Alisson Becker og Oblak som ser ut som de eneste alternativene i verden. Jeg er ikke så glad for det.

Når det gjelder Alisson, er det noe i meg som ikke stoler på brasilianske keepere. Litt som italienere i PL. De faller i gjennom. Jeg synes aldri Brasil har hatt spesielt gode keepere. Selv ikke Dida imponerte meg veldig. Man skal selvsagt ikke dømme noen ut fra nasjonalitet, men for min del sitter det i ryggmargen at brasilianske keepere er ustabile. Ederson har riktignok imponert en del, men spiller for ett lag som eier ballen. Han får vel knapt skudd på seg. Med unntak av når City møter lag som presser forsvaret til kaos. Og da ser vi kanskje også hvor god Ederson er…

Oblak; Ekstremt dyktig, men to ting taler voldsomt i mot.

1. Han spiller for en klubb som minst er på nivå med Liverpool FC.
  2. Prisen kommer til å bli lik utkjøpsklausulen. Det er hinsides mye penger for en keeper. Jeg sier ikke at han ikke er verdt det, men jeg tviler på at vi legger pengene på bordet.

Det må da finnes keepere som er i ferd med å slå gjennom, og som vi kan utvikle til godt nivå? Ikke en 18-åring, han har vi allerede. Men en gutt i starten av 20-årene som speiderne ser potensiale i. Det finnes garantert flere slike i Europa nå. Jeg håper vi ser litt utenfor de største ligaene denne gangen. For det beste er tross alt, at verre enn det er nå, det kan det neppe bli.

For Southampton (edit: Sunderland ja…) hadde Mignolet 33 clean sheets på 101 kamper og 135 baklengs.
For Liverpool har Mignolet 66 clean sheets på 201 kamper og 232 baklengs.

Med denne statistikken (Transfermarkt) hevder jeg at det er liten grunn til å tro at en keeper med alder på 29 år har noe særlig ekstra potensiale å hente ut.

Bytte med Reina + noen pundsedler? Ja takk!

Jeg er usikker på om Achterberg er problemet. Han har vært i klubben siden 2009 og jobbet under Benitez, Hodgson, Dalglish, Rodgers og Klopp. Sistnevnte har uttalt hvor imponert han er over Achterbergs arbeidsmoral:

«I really trust in John Achterberg because he does a brilliant job here. He’s one of the hardest-working people I’ve ever met, he works as a coach 25 hours a day.»

Achterbergs perfeksjonisme, høye krav til seg selv og andre, samt hans enorme arbeidsmoral er altså hans sterkeste sider, men det er en fare for at disse styrkene også kan være hans svake sider:

«Achterberg’s constant search for improvement often drove him to focus on one small negative aspect of an otherwise positive situation.

A good example was Tranmere’s giant-killing 2-1 victory over Premier League club Middlesbrough during the run to the 2000 Worthington Cup final.

Achterberg set up Rovers’ winner with a long, accurate throw from his area which sent winger Andy Parkinson galloping clear of the visitors’ defence to score a memorable goal. But when asked about the assist by reporters, he wanted to talk only about an error he believed he had made in allowing Middlesbrough to score.

Achterberg, then and now, always sought to focus on where he could do better.»

Det er selvfølgelig bra å alltid lete etter ting man kan forbedre, men det er ikke utenkelig at et slikt fokus gjør våre keepere usikre og lite trygge på seg selv. Hvis man hele tiden tenker på hvor dårlig man er på enkelte aspekter ved sitt spill, vil dette kunne ødelegge ganske mye psykologisk. Flere har påpekt at både Mignolet og Karius ser ut til å slite med dårlig selvtillit. Kan Achterbergs perfeksjonisme være noe av grunnen?

Ellers kan det jo tenkes at en bedre og mentalt tøffere keeper vil blomstre under Achterberg. I så fall er Achterberg en god trener bare for visse typer spillere, men det gjelder vel kanskje de fleste trenere. Klopp kan muligens være et unntak. Ut fra hva jeg har lest om vår manager, klarer han å lese mennesketyper og tilpasse behandlingen av dem deretter. Keeperne bruker imidlertid mest tid med keepertreneren, så jeg vil tro at det er Achterbergs pedagogiske valg som har mest å si.

https://www.google.no/amp/www.liverpoolecho.co.uk/sport/football/football-news/jurgen-klopp-trusts-john-achterberg-10711912.amp

Det slår meg at når Mignolet var på sitt beste så hadde vi også en gammel keeper på laget, og som visstnok var til stor hjelp på treningene hvis jeg ikke husker hva jeg har lest helt feil.

Dette!

Helt enig i det siste, men synes “clean sheets” statistikk er overvurdert som indikator for en keeper. Den sier noe om et fotballag, lite om en keeper. Litt enkelt sagt er hovedgrunnen til at de beste keeperne har mange clean sheets det at de spiller på gode fotballag.

Ny keeper - Ja takk

Eller at de kanskje klarer å redde skudd på mål litt oftere enn våre keepere. En sammenheng der er nok ikke usannsynlig. Med Robertson og van Dijk på plass mangler vi bare en bedre keeper som kan komplettere overhalingen i forsvaret.

Godt innlegg, og det kan godt være at treneren ikke passer spillerne mtp standpunkt og mental styrke.
Men da må treneren se det, gjøre noe med det, eller pelle seg vekk!
Alle disse fine ordene om jobb-etikk, søken etter perfeksjonering, 25 timers arbeidsdager osv, hjelper ingenting om ikke mannen har talentet for å være trener på ypperste nivå…som også inneholder evnen til å justere eget opplegg til elevenes standpunkt. Også mentalt…
Se på langrenn eller rifleskyting i Norge! Det er hundrevis av karer som trener omtrent like mye som Johnsrud Sundby og de som skyter i VM og tar medaljer hver gang i en verdensidrett, De aller fleste når aldri samme nivå likevel. Ofte pga det mentale…

So close!

Sukk, ja de sier jo et bilde sier mer enn tusen ord, og i dette tilfellet kan man egentlig bare si seg enig i det…

Dette er ikke noe å diskutere en gang. Vi burde kjøpt en ny keeper for lenge siden!! Statistikken er ikke overraskende, men visste ikke at det var så ille.

xG-tall hentet fra understat.com.
Rød firkant = (snitt per sesong) antall mål sluppet inn mer enn forventet
Grønn firkant = (snitt per sesong) antall mål sluppet inn mindre enn forventet

Med en keeper som presterte som De Gea/Oblak/Alisson (denne sesongen) ville vi sannsynligvis ha sluppet inn 11-12 færre mål i åpent spill per sesong. Forventede innslupne mål i åpent spill står typisk for 60-65% av totalt antall forventede innslupne mål. Den %en er enda høyere i realiteten pga våre keepere er dårlige i åpent spill.

Det er kjedelig å tenke på. Men samtidig er det vanskelig å vite om han hadde slått til i klubben vår. Det viser seg svært vanskelig for en keeper å bli hentet som tenåring til en storklubb, for deretter å gradvis spille seg inn på laget. Det er vanskelig nok for utespillere som gjerne har flere plasser de kan spille seg inn på, samt enkelt kan få innhopp i ny og ne. For unge keepere er det nesten umulig.

Slik som Crabara. Ett stort talent, men vil med 99% sannsynlighet ikke bli vår førstekeeper noen gang. I så fall må han enten lånes ut, eller bli satt direkte inn som andrekeeper. Det siste skulle vært interessant å se faktisk. Om han virkelig er så talentfull som det sies, bør vi egentlig kjøpe en god og rutinert keeper, gjerne godt over 30 år til sommeren. Så kan Crabara være andrekeeper, og få jevnlige innhopp. Men det skjer neppe. Sannsynligvis henter vi en keeper som gjør Crabara overflødig i all fremtid.

Statistikkene er rett og slett fryktelige!!
De er ikke LFC verdige og de kan statisisk bevises at negativt har påvirket LFC plassering i PL over år.
Dette har vi ikke råd til lenger!!