Diskusjoner rundt behovet for ny keeper

Hvorfor ikke? Vi har jo flere kandidater til den ubetydelige rollen som tredjekeeper i klubben. Oblak og Ward ville vært en massiv forbedring av dagens situasjon.

Som jeg sa i mitt innlegg har jeg ikke nok komptanse til å uttale meg om Achterberg, men som så mange andre ser jeg at våre keepere ikke akkurat har utviklet seg i nevneverdig grad under nåværende keepertrener. Så på grunnlag av det er jeg ikke ueffen på at Klopp bør vurdere å byte ut Achterberg.

Hva keeperne angår er jeg ikke imponert over Mignolet, han gjør ofte tabber, og slipper inn for mange mål i forhold til sjanser i mot og skud på mål. På bakgrunn av dette bør Mignolet selges i sommer.

Karius har heller ikke imponert i vesentlig grad, men han skal få sjansen til å overbevise før jeg trekker min endelige sluttning angående hans fremtid i klubben.

Han blir ikke brukt uansett hva de to andre gjør. Med andre ord må man ha inn en keeper til. Tviler på ward er i klubben neste År siden han har null tillit. Ward forbedrer absolutt ingenting fordi han allerede er i klubben, og har ikke tillit. Oblak selvfølgelig forbedrer oss plenty.

Kan skaden ha noe å si for spilletiden?

Tenker at også Klopp ser at vi har utfordringer på keepersiden. Utad virker han rolig som skjæra på tunet, men spørs om det er reellt. Dersom det er slik at det ikke er tilgjengelige forsterkninger (og da tenker jeg noen som virkelig forsterker oss) tilgjengelige, så har han ikke noe annet valg enn å bakke opp de vi har på best mulig måte tenker jeg.

De fleste av oss håper på Oblak, og det kan godt være at klubben allerede ser (eller har sett) på muligheten for å hente han. Personlig tror jeg klubben har “lodda” mulighetene, men at prislappen gjør at man ønsker å se an hvilke andre som er tilgjengelig. Tipper det er en av årsakene til at Klopp vurderer at klubben skal vente til et bedre vindu - sommervinduet. Selv om Oblak har utkjøpsklausul er det jo ikke sånn at det nødvendigvis er plankekjøring likevel. Kan jo for eksempel være slik at spilleren ikke vil til England, slik det skrives var tilfelle med Javier Pastore. Kan jo også være at han selv ikke ønsker å skifte klubb midt i sesong, eller at han allerede er i kontakt via agentene sine med andre klubber, f.eks. Real Madrid. Mange mulige forklaringer.

Mange som har ramset opp gode alternativer til Oblak. Alisson fra Roma er en jeg vil se på min nr. 2 på prioriteringslista. Mattia Perin i Genoa har også gitt meg et godt inntrykk det lille jeg har sett av han denne sesongen, men er nok neppe noen reell kandidat som forsterkning/ førstekeeper.

Saken som har dukket opp i dag med Achterberg virker snodig. Vår tidligere keeperhelt Grobbelaar er jo en som bør ha god peiling på hva han snakker om, så velger å lytte til det han sier selv om jeg tidligere har opplevd noen av hans uttalelser som litt kontroversielle. Uansett så tenker jeg at Achterberg som alle andre blir evaluert, og dersom det virkelig er der skoen trykker så blir det tatt affære.

Vil overraske meg dersom vi får inn en ny keeper i dette vinduet. Tror ikke årsaken er at klubben ikke vil, men at det ikke er noen som forsterker oss tilgjengelig akkurat nå. Starter vi februar med dem vi har i dag, så er mitt ønske at Klopp lar en keeper stå en lang rekke kamper, og ikke bytte i cupene. Jeg synes Mignolet og Karius er jevngode, men av en eller annen grunn er jeg litt mer usikker når Karius står. Foretrekker uansett at Karius får sjansen en periode fremfor all byttinga.

Har lenge ønsket at Ward skulle få prøve seg, men begynner å innse at det nok ikke kommer til å skje.

Achterberg har vært i “søkelyset” mang en gang tidligere. Det som er nytt er uttalelsene til Reina. Det er hard kost (hvis det stemmer…). Hadde Achterberg hatt samarbeidsproblemer eller ikke vært god nok hadde han vært ferdig for lenge siden. Vet ikke om jeg skal ta det Grobbelar sier særlig seriøst. Han var keeper for flere årtier siden da kravene til fotballspillere var helt andre enn idag, og har vel oppført seg som “klovn” til tider…

Det er mulig det er noe i det Grobbelar sier, men det at han sier det er ikke pent. En ting er hva han selv mener om saken, men å oute Reina er shady etter mitt syn.

Han påberoper seg nært vennskap og fortsetter med å melde at Reina mener slik og sånn om Achterberg. Dette kunne han etter mitt syn spart seg. Reina er ikke tilstede for å lese korrektur. Tror ikke Reinas nære venner flyr rundt slik.

Mignolet var hentet inn før Reina dro.

Han fortsetter med å fortelle om egne meritter som keepertrener og lander på kulen spør dere meg. Det hele kan nesten oppfattes som en svak jobbsøknad.

Håpløst at Mignolet skal inn å stå FA-cup i dag, når man allerede har massive problemer på keeperposisjonen må man i det minste la den utvalgte få mye kamper for å øve seg og “komme inn i det”.

Helt enig. Karius bør stå mest mulig nå. Har ikke stått mange kampene, og når han nå er utpekt til nr. 1, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor. Siden han skal satses på resten av sesongen, trenger han påfyll av selvtillit, trygghet og ro, og det får han av å spille kamper. Tror rotasjonspolitikken på keeperplass med fordel kunne vært endret akkurat nå.

Synes det er på sin plass at Mignolet får stå dagens kamp, selv om Karius nå er Liverpool sin førstekeeper er det vel så viktig at Mignolet får stå noen kamper. Det blir på samme måte som at det var Karius som sto CL kampene når Mignolet var Liverpool sin førstekeeper. En manager må holde begge keeperne varme og i kampform om det skulle oppstå en skade på en av keeperne. Fornuftig valg av Klopp.

Klarer ikke stoppe å tenke på hva Liverpool kunne utrettet dersom de ikke ansatte Achterberg, beholdt både Reina og Valero. Jeg tror vi hadde hatt 2 PL titler.

Interessante uttalelelser, men det aller mest interessante her er meningen om at det kun er én mann - keepertreneren - som har fortalt Karius om hvor høyt han kan ligge på offensive dødballer og ellers når Liverpool angriper.

Det vitner om inkompetanse på høyt nivå om det er er gjengitt riktig, hos Grobbelaar.
Om det stemmer at det er kun én mann som bestemmer slikt, er det Klopp, siden det er han som er øverste mann.

Så da mener du selvfølgelig også at begge keeperne har stått bra i år? Siden alt Klopp gjør er så fornuftig?

Anbefaler deg å lese hva jeg tidligere har skrevet om keepersitusjonen i Liverpool, da finner du svaret selv.

Nå forholder det seg slik at Klopp har Mignolet, Karius og Ward som sine keepervalg. Ward er helt ute i kulden, og får ikke spille og da står han igjen med Mignolet og Karius. Nå er Karius Liverpool sin førstekeeper og da bør han vokte målet i PL og CL så lenge Klopp velger å bruke han som sin førstekeeper.

Som andre målvakt er det helt greit at det er Mignolet som står i Fa cupen for å holde seg i kampform, det er flere lag som lar andrevalget på keeperplass stå i Fa cupen/Ligacupen.

Men de andre lagene har et førstevalg som fungerer og da kan man tillate seg å eksperimentere i cupene. Vi derimot, har en “førstekeeper” som har spilt lite kamper det siste halve året og derfor trenger mye kamper.

Er forøvrig rart å være så bekymret for skader på keeper når man åpenbart ikke er så bekymret for om noen av de tre fremste blir skadet

Støttes 100%! Mignolet må være “ferdig” nå. En eventuell skade på Karius kan gi Ward en sjanse?

Det er bemerkelsesverdig hvor mange gode eller lovende keepere som har kommet til LFC, og etter en tid har forårsaket en rekke poengtap etter tabber eller dårlig målvaktsspill. Med mindre man tror det er noe spesielt med lufta på Merseyside, er det nærliggende å se etter en annen fellesnevner.

Det er påfallende at disse problemene oppsto umiddelbart etter Achterbergs ankomst til Melwood. Pepe Reina hadde det tidspunkt bært ligaens beste målvakt i fire påfølgende år (Golden grove). Pepe var eksepsjonelt god på streken, og hadde et svært presist signaturutspark som ga spissene utallige målsjanser. Det var en stor nytelse å se på oppvarmingen til Pepe på kampdag, der det var verdensklasseredninger som gjorde meg som gammel keeper nesten målløs. Etter at Achterberg overtok forsvant det offensive utsparket, og tabbene begynte med ett å melde seg - slik at keeperspillet ble høyst middelmådig.

Svært gode keepere som Mignolet, Bogdan og Karius har i tur og rekke blitt nervøse middelmådigheter under Achterberg. Sett i lys av Grobelaars og Reina uttalelser bør det ringe en alarmklokke også hos Klopp, selv om han synes å mangle deffensiv legning, interesse og kompetanse. Løpet er kjørt for Mignolet, som har en del naturlige svakheter. Karius kan likevel ha alle de nødvendige kvaliteter for en toopkeeper, og kan i tospann med Ward være det de helrøde trenger. En etablert toppkeeper ville ha vært fantastisk, men det synes ikke å være slike på markedet for et beløp Klopp er villig til å bruke. I alle tilfelle bør Achterberg fjernes umiddelbart, og Mignolet bør følge etter så snart som mulig.

Du har mange gode poenger, poeng som jeg ikke har tenkt på (det gjelder forøvrig også flere av de andre som har innlegg her om temaet). Jeg er nok ikke godt oppdatert omkring temaet rundt Achterberg, og trodde han hadde en høy stjerne basert på hva jeg har lest. Men jeg har tydeligvis ikke fått med meg alt. Mye god lesing for meg i denne tråden!

Selv har jeg nok fokusert på at keeperne har blitt litt offer for at forsvaret har manglet en leder, altså at en god keeper også vil bli utrygg og gjøre tabber dersom forsvaret sliter. Men ja, jeg må nok ta til meg at det som det blir poengtert rundt Achterberg kanskje er en enda større årsak til problemene mtp. keepere.

Samtidig må vi huske på at vi i stor grad har hørt en versjon av saken - det kan godt hende det er relevant informasjon vi ikke kjenner. En sak har som regel to sider.

Jeg tar det som en selvfølge at også Achterberg blir evaluert, og at det blir tatt affære dersom han er et problem. Har ubegrenset tillit til Klopp.

Skrev Oblak, Ward og Grabara. Det burde være mer en godt nok. Vi kan alltids hente inn en gammel aldrene keeper på free transfer(Manninger) og bruke han som tredjevalg om du føler deg usikker på Grabara som tredjemann.

Enig i dette.
Jeg ønsker en keeper som kan stå i alle turneringer.
Synes det er tullete å skifte fra PL til CL til FA til LC.
Får man inn en topp klasse keeper kan han stå i CL, PL og FA så kan Grabara eller Ward stå i LC.