Diskusjoner rundt behovet for ny keeper

Disse spekulasjonene kommer kort tid etter uttalelsene til Grobbelaar, pussig sammentreff, men regner med at det er en helhetsvurdering av Klopp/ledelsen for at Achterberg muligens skiftes ut.

Enormt “Om”!

Har totalt 28 kamper for oss. Min påstand er at hans relativt gode statistikk (?) har vært mer på tross av enn på grunn av Karius. Hvordan laget som helhet har prestert og motstand. Det er så mye som virker grunnleggende feil i spillet hans at jeg har ekstremt liten tro på han.

Nei, det er ikke alltid gresset er grønnere - men på den andre siden er jeg fargeblind. I mine øyne er gresset både brunere, gulere og mer oransje på den andre siden, og slik Karius har framstått for meg i flesteparten av kampene så er det best for helsen min om vi kjøper ny førstekeeper til sommeren.

Står Karius i mål frem til sommeren er jeg 100% sikker på at Mignolet drar.
Så da er spørsmålet om Karius har stått så bra at ny førstekeeper trengs eller ikke. Om konklusjonen blir at Karius er “god nok”, blir da Ward andrekeeper, og syns Ward det er godt nok ?
Ser ikke bort fra at det kan hende vi trenger to keepere til sommeren

Jeg har sett de 28 kampene, og jeg har vært svært kritisk til Karius. I mine øyne har han gjort mange elementære feil. Det verste er hoppet rett før satsen. De fleste av disse feilene var borte på søndag. Da så han plutselig ut som en god keeper. Om-et er der. Vi får forhåpentligvis noen kamper til å se hvor stort keeperbehovet er.

I en vanlig Liverpoolkamp tror jeg boksingene til Karius er en styrke. Liverpool er bygd for hurtige kontringer. Vi trekker ned rubbel og bit på kornere mot for å kunne starte kontringene så langt ned som mulig. Med en boksing ut til 16-25 m kan vi også få en overgangssituasjon. Jeg vil følge med på om slike utboksinger medfører flest forlengs eller baklengs på sikt før jeg sier noe bastant om dem. I kamper der vi leder og blir presset er det ingen tvil om at keeperen bør ruge ballen mest mulig. Jeg var også roligere når Karius bokset enn når han satte i gang spillet kontrollert. Hvor mange Tottenhamoverganger var han ansvarlig for med sine utkast og utspark?

Jeg har lenge ivret for at Ward må få prøve seg. Det er en tålmodighetsprøve å være keeper, og i alle fall for Ward. Lurer på hva han har tenkt når tabbene og de dårlige inngripene til de to andre har dukket opp.

Karius spilte sin beste kamp søndag, men det er mest pga han reddet to 1-1 situasjoner. Disse er også hans styrke, og ikke tilfeldig er det faktisk de som i hele keepergjerningen krever minst teknisk utførelse.

På streken er det forferdelig rufsete, og han står svært sjelden i balanse når skuddet går. Mignolet er han svært overlegen her.

I feltarbeidet er han vassere enn Mignolet og han har en viss aura og autoritet over seg når han kommer ut. Er svært god på baller med litt luft under seg, og har generelt god timing da. Ved harde innlegg sliter han mer taktisk og teknisk, og vi ser han bommer ofte. Likevel langt foran Mignolet her.
Vil heller ha Karius ut i feltet, enn en keeper som Frode Olsen (som aldri gjorde en feil i feltet).

Ballbehandling med henda og grep. Rufsete. Kan miste de enkleste baller. Bak Mignolet, for her er Mignolet virkelig trygg.

Distribusjon. Bedre med beina enn Mignolet, men husker godt høstens kamp mot Arsenal. Vil aldri bli trygg på han. Han slår lengre enn Mignolet, men muligens ikke med venstra. Mignolet har fått opp treffsikkerheten og treffer ofte der han sikter(tilsynelatende).
Taktisk er Karius krise. Som på søndag, begynte han ca i det 58. min et forferdelig kvarter, der han satt oss i konstant trøbbel da han fikk ballen. Det er viktig for keeperen og kjenne på klimaet i kampen, og ta signalene fra medspillerne. Setter man i gang tidlig, så må det være mulighet for overtall i kontringen.

Står fortsatt på tidligere konklusjon. Ut med to, og inn med Ward, på kort sikt. Lengre sikt tar jeg gjerne Oblak.

Og dette er ikke gjort i en håndvending å få bukt med.
En ting er når man vet om det, og jobber med det konstant - en annen ting er om det ikke er et annerkjent problem. Er det et kjent problem kan det ta månedsvis å få bort, for det ligger i ryggmargen.

Jeg er enig i det meste du skriver her, men da for de 27 forrige kampene. På søndag så jeg lite til ubalanse, feil plassering og dårlige vurderinger i det defensive arbeidet. Mange av de offensive vurderingene er jeg enig i at var horrible.

Jeg vil også bruke noen flere kamper til å finne ut om det var Karius, Van Dijk eller Henderson sin inntreden i laget som gjorde at forsvaret så ut som et forsvar og ikke en haug med individer. Om Karius kan tilskrives noe av æren her, så har vi en keeper på gang etter mitt syn. Jeg tror dessverre, for keepersituasjonen, at Henderson sin inntreden var den viktigste enkeltfaktoren, samtidig som Lovren og Van Dijk sammen har en enorm hodestyrke.

Mot Tottenham vist Karius for første gang hvorfor han er hentet til klubben.I de tidligere kampene har han ikke vist noe som skulle tilsi at han er en førstekeeper.Blir spennende å følge han videre og se om han tar nye steg eller om det er tilbake til usikkerheten som har preget spillet hans.

Ønsker å være enig, men han er bare ikke god nok. Noe Sanes mål egentlig er fasit på.

Skulle det vise seg at han nå kom i siget, fikk bort unoter, ble teknisk fullkommen og mer taktisk klok … ja da skjønner jeg lite, bortsett fra at da sitter for mye i hodet. Litt som Mignolet mentalt.

Enig ang Henderson. Rett og slett fantastisk spiller. Et varp. Krysser alt for at han holdes skadefri.

Van Dijk og Lovren var gode. Lovren er dessverre såpass god at det er vanskelig å sette han ut, men likevel lurer tabben(e) på det verst tenkelige tidspunkt å trå frem på. Gjetter på Porto hjemme.

Klavan er for meg den beste stopperen hittil, så jeg ser gjerne at han får prøve å spille seg varm med Van Dijk. Kanskje skadene setter en stopper for det. Mye smålugg hos Matip, Lovren og Klavan.

Denne har surret rundt i haue en stund. Hvilken usikkerhet?

Kanskje feil formulert,men jeg mener at Karius til nå i tillegg til de tekniske svakhetene har framstått dårligere enn han egentlig er p.g.a usikkerhet og mangel på tillit som førstekeeper.Han ble kjøpt som førstekeeper,ble skadet og kom aldri i gang som forventet.Kanskje han nå får selvtillit og viser hvorfor han var av de bedre keeperne i Bundesliga.Ønsker en bedre Keeper inn til sommeren,men greit å gi han noen kamper nå.Hva med CL?Skal Karius stå der også?Karius var jo CL keeper da Mignolet var førstevalg.

Store ord. Keepernes Messi i følge Roma’s keepertrener.

Ok. Har egentlig alltid tenkt at han spiller som om han har en høy selvtillit og er nokså tøff i spillestilen.
Det var det jeg tenkte på.

Jeg kastet en ‘brannfakkel’ her tidligere, om at kanskje de unge tyske keeperne er noe overvurdert. I og med Karius ble valgt som nr.2 sesongen før han kom til oss, en usikker Trapp og en Leno man finner mange av på dusinet. At keeperen til Leipzig regnes som en av de bedre i BL, osv.

Karius har i alle fall fått litt av et fall, om han innehar samme nivå som da han regjerte i Mainz.

Jeg tror du er for analytisk når du vurderer keepererollen, @red. Kanskje husker du heller ikke kritikken som nærmest haglet mot de GEA i hans første år eller to i United. Jeg kjenner Man United fans som sa mye av det du sier om Karius nå.

Som, mest tidligere, en ivrig golfer så vet jeg hvor mye tro, mindsett, ro og slik ting har å si for å presentere godt. Teknikk terper du på drivingrangen eller treningsfeltet, men når du er ute på banen må du stole på at disse forberedelsene er innebygd i inn muskelminne, reflekser og alt det der. Dette tror jeg også gjelder keepere (og hoppere for den saks skyld). Gode og riktige beslutninger må tas nærmest automatisk, det må sitte i ryggraden og kan ikke overstyres. Det blir for stivt, tregt og krampaktig og det har man ikke råd til for å levere på høyt nivå.

Espen Bredesen, eller Espen “the Eagle” som han var kjent for før megahoppet i første omgang Falun 1993. Faktisk spilte jeg kr200,- på at han skulle vinne etter å ha sett han i NM uken før til 25 i odds. Deilige penger som nyutdannet.

Litt tilbake til poenget. Trenerne så potensialet i Bredesen, men han fikk det ikke ut. Plutselig løsnet det. Kan det være slik at de som har vurdert Karius og jobber med han hver dag har sett noe mer enn deg?

I mine øyne er det slik at Karius ble hentet som førstekeeper. Han var allerede vurdert som en bedre keeper med et høyere potensial enn Mignolet. Brukket arm, en dårlig start har satt han langt tilbake.

Husk Bredesen ble sist. Ikke én gang, men flere ganger, kun året før han vant.

Jeg er glad for at Karius nå ser ut til å få sjansen til å vise seg frem over tid. Jeg blir ikke veldig overrasket om han tar den. Mignolet har hatt sine sjanser og kan avskrives.

@smoltz69 når du først trekker inn hoppere, så har jeg lyst til å påpele at det er få idretter der trenerbytte har raskere og mer varende effekt. Kanskje kan det våre slik i forhold til keepere også. Har Manchester United byttet keepertrener ofte?

Har vi snakket om dette før? Jeg bruker ofte å trekke frem skihoppere i sammenligninger. Skihopping kommer veldig nært keepergjerningen når det kommer til detaljer og finjustert teknikk.

Kan godt hende jeg er for analytisk, og innerst inne håper jeg det.

Når det gjelder De Gea husker jeg det godt, men jeg kastet meg ikke på den galeien, for jeg hadde sett hvor god han var i Atletico og så at det kun var i feltarbeidet han slet i sine første PL-måneder.

Nei, vi har ikke snakket om det før, men det kan se ut som vi har noe i felles i forståelsen av keeperrollen.

Må si at Karius ser teknisk bedre ut defensivt enn tidligere i sesongen.

Men igangsettingene medfører hjerteinnfarkt

…og mål…