Drakter 2019/20

Klart det. Man ønsker jo å selge flest mulig drakter. Men klubben selv sitter nok ikke igjen med mer enn £3-5 pr drakt.

Tydeligvis… Det har ingenting med at en leverandør plutselig ikke klarer holde oppe trykket når det skjer gang på gang. Da er enten leverandøren for liten i forhold til etterspørsel (tviler NB er stort!) eller så er planlegging og estimat på viddene. Får håpe det, når det ble utsolgt i fjor likkt som nå kom de ikke inn igjen før begynnelsen av Januar. Hvor fant du kortermet keeperdrakt for voksne? :+1:

Ja, det er en grunn hvorfor leverandørene betaler klubbene hundrevis av millioner for å være sponsor. Klubbene tjener maks mellom 5-10% på hver drakt de selger. Er feks en myte at klubbene tjener inn er storkjøp på draktsalget de får på den spilleren de har kjøpt

Interessant dette med mytene rundt draktsalg osv. Støtter helt klart de som viser til at klubbene sitter igjen med 5-15/20 % av draktsalget, resten går tilbake til draktleverandør.

For øvrig, de som vil lese mer om det som ligger “bak” i driften av en fotballklubb: Transfers, kjøp, salg, eiere, agenter, sponsoravtaler (som diskuteres her) m.m. kan boka “Done Deal” av Daniel Geey virkelig anbefales. Jeg synes hvert fall den var interessant å lese for å forstå mer av det som skjer i kulissene!

I boka bruker han jo blant annet eksempelet om Pogba-kjøpet og at United måtte selge ytterligere 8,9 millioner skjorter med “Pogba” på for å finansiere kjøpet. Han tar utgangspunkt i at United solgte rundt 2,9 millioner drakter året før og at de måtte selge 2,5 millioner drakter for å starte på sin royalty med å tjene 20 % på sine drakter. Dette avliver jo i stor grad myten om at en klubb kan finansiere et storkjøp med draktsalg.

De tjener bare 5-10% så jeg i en artikkel.

Jepp. En typisk avtale mellom en toppnivå-fotballklubb og en draktleverandør er strukturert som en lisensavtale. Draktleverandøren betaler klubben en avtalt sum per sesong (+avtalte bonuser for å vinne trofeer eller kvalifisere til europacuper), i tillegg til en prosentsats (typisk 5-15%) per solgte enhet for rettigheten til å selge produkter som tar i bruk klubbens merkevare. De klubbene som selger flest drakter selger typisk rundt 2-2,5 millioner drakter per sesong (totalt i hele verden uavhengig av navn på ryggen). Om en antar en gjennomsnittspris på én drakt på ca €40 (billigere i noen land, dyrere i noen land, osv.) så kommer man frem til at de aller største klubbene drar inn rundt €15 millioner totalt på draktsalg per sesong. Omtrent lønna til én toppspiller i de rikeste klubbene.

Takk for den oppklaringen! Men jeg er fortsatt skuffet over at man ikke evner å tilfredstille etterspørselen etter populære drakter.
Har nå sett hele paraden og det var overveldende. Mange drakter å se langs gatene i Liverpool… :wink:

Lansering i morra.

Heeeeelt ufattelig dumt av meg.

Var i kopshop på Liverpool One når vi knuste Barcelona 14-0 og stod med str. O.B.Wiik i hånda… tenkte at jeg kom tilbake senere å plukket den opp etter et møte jeg skulle til, så slapp jeg å drasse på en pose… :thinking:

Nå er verdens peneste keeperdrakt «gone» :cry:

Sett noe såååå vakkert???

Ja, Salma Hayek i sine glansdager.

Pfft, like nydelig fortsatt hun

Litt kjedelig de 2.draktene. Spent på 3.drakta.

Jepp. Er i grunn ganske logisk. Hvem tror feks Adidas betaler man utd £75 mill i året de neste 10 årene, uten at de kan tjene det inn på nettopp salg av man utd-effekter, da særlig draktsalg?

Så akkurat nå? :wink:

Den dama holder seg ufattelig godt.

9e734cb6b58980b194c19a58773a19bf

Vi kan åpenbart se fram til godt variererte innlegg på Kopforum utover sommeren :grinning:

Må si at dette ga et visst kvalitetskrav @elpatrone :blush:

Liker ikke damer. Her snakker vi fotball!!

Hadde lurt me trill rundt​:see_no_evil::see_no_evil:

Beklager @Craig_Johnston, skal aldri gjenta seg.