Edvard Tagseth

Må starte på akademiet til Son i Sør-Korea da.

Jeg kan forstå han. Å bli hos oss med en evig runddans av reservefotball og utlån, er det sannsynlige scenariet. Kanskje Tagseth gjør det Ødegaard burde gjort; Drar til Nederland, spiller mye fotball på ett ok nivå, og blir virkelig satset på av en klubb i ung alder.

Deretter kan reisen gå til en større klubb.

Men har ikke de to gjort noenlunde det samme dersom Tagseth nå går til en nederlandsk klubb?

Ødegård har vel spilt i Nederland fra han var 18, og på reservelaget til en storklubb før det. Eneste forskjellen er at han ikke er eid av klubben, men returnerer til Madrid.

Jo på en måte, men jeg mener det alltid vil være bedre å være i en klubb som satser stort på deg, enn å være i utlånsklubber.

Er du eiet av en klubb, vil de alltid tåle dårlige prestasjoner av unge spillere. De ser på dette som en investering i fremtiden. Den unge spilleren vil føle langt mer trygghet og bli mye bedre kjent med spillere og ledere.

Er du utllånsspiller dømmes du fra kamp til kamp. Målet for klubben er kun umiddelbar sportslig tilbakebetaling. Her er ingen rom for 2 mnd hvor det overhodet ikke presteres på banen.

Hadde Ødegaard dratt til Ajax, ser jeg ikke bort fra at han nå ville spilt semifinale i CL, og at storklubbene lå langflate etter han den kommende sommeren. Jeg synes han har sløst bort mye utvikling med tanke på at han som 15-åring spilte skjorta av mange i Tippeligaen. Nå er han 20 år, og er på nivået han burde vært som 17-18 åring.

Fasiten finnes selvsagt ikke for Ødegaard. Alt blir spekulasjoner.

Hm, alarmerende, synes jeg.

Alarmerende? At en spiller som virker å være milevis unna noe annet enn reservelag, klager på teknikktrening, tar jeg med ro. Kan ikke si jeg har inntrykk av at de unge lfc-spillerne ikke jobber minst like mye som alle andre med teknikk. Vi vant jo nettopp u-18. TAA, Kent, brewster og Wilson er jo tekniske spillere

Tagseth var/er regnet som et megatalent. Som 16-åring spilte han fast på sentral midtbane til U18-laget til Liverpool. Gerrard var fra seg av beundring. Jeg så mange av disse kampene. Tagseth var eneren. Tagseth var perlen. Men det var helt klart mer fokus på fysikk kontra teknikk i en lang periode. Han skulle helt opplagt herdes. Og Tagseth tok utfordringa og kastet seg inn i det. Med to langvarige belastningsskader som resultat. Han fikk nå tilbud om ny toårskontrakt. Og Tagseth, som for øvrig er die hard Liverpool-supporter, takker altså nei fordi han mener at det er lite vekt på teknisk trening og tilstrekkelig tilpasset belastning i Liverpool. Det er sjelden vi får vite såpass mye om de interne treningsforholdene i Liverpool, og jeg for min del er ikke imponert over de tekniske ferdighetene til laget som nylig slo City. City-spillerne hadde gjennomgående litt bedre teknikk enn våre spillere. Selv ønsker jeg mye teknikk-trening i denne alderen. Det mener jeg er bedre i det lange løp. Tagseth bytter nå klubb fordi han mener forholdene ikke er gode nok for utvikling i Liverpool. Jeg for min del liker ikke dette. Noe annet som er alarmerende med utviklinga på U18-laget er at avstanden mellom dette laget og seniorlaget i spillemønster er helt klart stigende. Det er uheldig. Det kan godt være at spillestilen til U18-laget er fornuftig på kort sikt, men jeg tror ikke det er fornuftig på lang sikt. Da tror jeg helhetlige strategiske tanker og valg som gjennomsyrer hele klubben vinner fram.

Jeg mener det helt klart er alt for lite info tilgjengelig til å si at dette er et prob. Det er en spiller. Dette er kun urovekkende om det er en trend, med andre ord at det er mange spillere som sier de vil vekk pga teknikktrening. Hadde teknikk og u-18 i det hele tatt blitt nevnt om det ikke var pga denne spilleren sier dette?
Av de spillerne som kommer opp til senior, det er ikke mange, sp tør jeg påstå de er helt på høyde med andre unge spillere teknisk.

Synes også det at Tagseth enkelt gikk fra en offensiv driblefant som Messi, til en kontrollerende type som Scholes såpass greit vitner om et meget godt talent. Han var ofte veldig god i de kampene jeg så.

Tror klubben er best tjent med en felles retning helt fra de starter å spille på stor bane, og dersom u18 viker fra A-lagets metode er dette lite lønnsomt på langsikt, tross pokalfangst i år.

Alarmerende betyr ikke at noe ER dårlig, men at noe KAN peke i den retning. Glem heller ikke Camacho sin rant nå nylig om hvorfor han brukes som back, når han ser seg selv som en teknisk offensiv spiller. Jeg tenkte i alle fall på den da jeg leste om Tagseth.

Veldig betenkelig at en spiller i den alderen på det nivået får to belastningsskader. Det er utrolig svakt av trenerne til Liverpool.

Å få samlet alle på samme treningsområde vil muligens ha en gunstig effekt på slikt. Men selvfølgelig ikke uten at trenerne vil det.

Kan det være at Klopp og co ønsker at de yngre spillerne skal ha et annet grunnlag før de videreutvikles i steget mot førstelaget?

Har ikke sett u18/23- fotballen, så aner ikke. Men enig i at det fra utsiden virker snodig om de holder på med helt andre ting enn på A- laget.

Så langt har vi kun fått presentert saken fra en side og det er også tvilsomt at Liverpool i det hele tatt kommer til å gi noen kommentar. Men likevel plasserer du automatisk all skylden på trenerne i Liverpool?

I min ungdom hadde jeg en kompis som hevdet seg bra nasjonalt i alderbestemte klasser på ski, men han ville være helt i toppen. Det resulterte i belastningsskade. Etter hva jeg forstod så fikk han god oppfølgning av lokale trenere og streng beskjed om ta det med ro, men det ble et tilbakevennende problem siden han ikke klarte kontrollere seg selv.

Selvfølgelig vanskelig å alltid ha full kontroll. Jeg tror også det kan være noe av baksiden ved å få en mindre prestasjonsgruppe. Det blir vanskeligere å kunne ta ut spillere i lengre perioder, enda de egentlig kanskje burde ha en lengre periode med pause. Samtidig kan man si at det å tåle belastningen er en egenskap, på samme måte som at det er en slags egenskap å holde seg skadefri.

Kunne nok moderert kommentaren. Tar til meg den.

Edvard Tagseth tok avskjed med Liverpool på finaledagen:

Lovende norsk spiller, som er blitt overtrent noen ganger i følge eget management. Det er kanskje ikke alle som er skapt for å trene og spille Klopp fotball. Fikk meget gode skussmål av Gerrard når han ledet U18, og hadde store forhåpninger til en ny nordmann på A-laget i klubben.

Drar vell sannsynligvis tilbake til Frosta i Trøndelag, gode muligheter for at han ender opp i RBK.

Liverpool tilbyr Tagseth ny kontrakt

Liverpool confirm 9 summer departures along with contract offers to 5 youth players : Liverpool confirm 9 summer departures along with contract offers to 5 youth players

Nå trener han med Rosenborg.
Ellers så er sønnen til tidligere kombinert løper Bjarte Engen Vik tatt inn på akademiet deres, ser jeg.