Fotballquiz

Han spilte blant annet i Premier League, Spania og Asia. To ganger hadde han en manager med samme etternavn. Han var en del av en giftig angrepsduo frem til både han og partneren ble solgt til ulike klubber i et annet land og møttes igjen som motspillere. Én tittel på CV-en.

Da han dro utenlands for første gang i karrieren, ble han den første svarte spilleren til å spille for sin nye klubb.

Han spilte sine første kamper på seniornivå for en klubb hvor de tilsynelatende liker traktorer. Noen år og klubber senere fikk han med seg overgangen fra First Division til Premier League.

Han ble den første målscoreren i PL for klubben sin og ble siden solgt til en tyrkisk klubb. Den nevnte spisspartneren har spilt for Liverpool.

Ipswich er kjent som “The tractors…”. Hmm…denne må der være mulig å klare.

Kan det være Dalian Atkinson…?

Helt riktig. :slight_smile:

Han spilte for åtte klubber i tre land. Han vant fire seriemesterskap på rad og var toppscorer i serien i fem år etter hverandre. Han spilte landslagsfotball på en tid da landslaget hans ikke fikk det til. Han kunne ha gått til Tottenham, men endte i Bayern München. Senere valgte han bort Fulham også. Da han la opp hadde han scoret mer enn 300 mål.

Jean-Pierre Papin?

Jean-Pierre Papin er kanskje den mest kliniske avslutteren jeg har sett. Den siste jeg ville møtt én mot én hvis jeg var keeper.

Yes.

For Marseilles. Og et Frankrike som var i en bølgedal, selv med Cantona, Papin og Ginola på laget.

Denne spilleren har samme fornavn som en Disney-prinsesse. Han ble en gang sett på som den neste store i hjemlandet, men – som de fleste andre som skulle bli den neste store i landet – klarte han aldri å leve opp til forventningene. Han spilte store deler av karrieren i sør-europeiske klubber, men hadde klart mest suksess i hjemlig liga.

Kallenavnet hans får nok de fleste av oss til å tenke på mat, men på originalspråket er det ikke nødvendigvis flatterende. Han var en periode utestengt fra all fotball. Han fikk mange landskamper og deltok i tre VM, men opplevde mer suksess på aldersbestemte landslag.

Ariel Ortega?

Korrekt. :slight_smile:

Denne spilleren har deltatt i to VM og ett EM.
Han ble seriemester i to land.
Han ble “Årets utlending” et år.
Han har fått en sang oppkalt etter seg, men ikke i hjemlandet.

Det får holde foreløpig…

Taushet tolker jeg som at dere sliter…

Neste hint: Han tilbrakte et par år i en klubb på en øy som er mest kjent som fødested til en meget kjent europeisk leder/hærfører.

Nei, beklager

Flamini, nei han var fra øya han…

Nei, nei og nei