Fotballquiz

Beckenbauer? Hvis man tar med trenerkarrieren?

Dere, jeg har gjort en feil. I quiz-sammenheng er slikt nesten utilgivelig. Jeg har kastet bort deres tid og krefter på grunn av slurv fra min side. Målet for oppgaven var Iniesta, og jeg byttet om antall EM og VM mens jeg skrev. Jeg burde ha oppdaget det tidlig, på grunn av kommentarene, men gjorde det ikke. Familieselskap - men det er en dårlig unnskyldning. Så beklager. Tror jeg bør ta en quiz-pause. Dette var dumt.

Forgiven, not forgotten :slight_smile: Ingen grunn til pause av den grunn, mener nå jeg. Men jeg holder deg personlig ansvarlig for manglende søvn!

Da er det vel @ekzpie sin tur.

Denne karen er en tidligere kaptein for et lag som etter hans tid, noe overraskende, har blitt seriemester. Han ble brukt som både stopper og spiss. Han innehar fortsatt en rekord i ligaen.

Steve Walsh.

Grattis! Den tok du fort. Var det “noe overraskende” som forenklet det litt mye kanskje?

Siden jeg sjansa på at det var PL så var det ikke så mange å overraskende lag å velge i. Men det kunne jo hende du var på jakt etter et lag i Saudi-Arabia :slight_smile:

Denne spilleren ble den første med sin nasjonalitet til å spille i PL og har senere spilt i flere av toppdivisjonene i Europa. Han har over 40 landskamper for sitt land.

Salah

Adebayor?

Nei. Det er det jo ikke

Mulig Adebayor også passer, men det er ikke han jeg tenker på.

Det er en spiller fra et europeisk land.

Hva med Ibrahima Bakayoko? Vi husker han kanskje fra Everton.
Har senere spilt i Marseille, Livorno, Ossasuna og PAOK.
Står med 45 landskamper.
Var første spiller fra Elfenbenkysten i Premier League (1998-99).

Spilleren vi skal frem til har spilt i Danmark.

Bendtner?! Haha! Vet det ikke er han

Spør du lorden selv så er vel “Bendtner” riktig svar på alt :slight_smile:

Han var innom en annen britisk klubb før han fikk PL-debuten.
Edit: han var også lånt ut til et par andre.

Hm, forrige hint ble rotete.

La meg klargjøre og utdype: han ble kjøpt av en engelsk klubb som ikke ga han en PL-debut, han ble deretter lånt ut til en annen klubb på den britiske øya. Heller ikke her fikk han smaken av PL. Senere ble han kjøpt av en av “topp 6” hvor han fikk spille i PL.

Gunnar Nielsen? Landslagskeeperen til Færøyene som har imponerende én kamp for City uten å ha spilt en eneste kamp for Blackburn (som kjøpte han først og lånte han bort til skotsk fotball), og som har fortid i dansk fotball og til nå 42 landslagskamper? Kan det være han?

Hurra!

Da fortsetter jeg? Denne spilleren har spilt i Malta, har spilt for landslaget sitt og har også spilt for et lag som det året vant Premier League. EDIT: litt misvisende kanskje, men han spilte for dette laget i flere år, ikke bare det ene året de vant PL!

Ble lurt av første spiller som representerte sin nasjon i PL. Tenkte at det måtte være én eller flere siden. Gunnar Nielsen er fremdeles den eneste.

Leste også toppdivisjoner som toppligaer, men det er min egen feil. Registrerer også at Ibrahima Bakayoko møtte alle kriterier i første spørsmål. Trodde jeg hadde den der.