Fotballquiz

Det kan være , men det var ikke det jeg tenkte på. Det har noe med drakten han har på seg å gjøre.

Høyest nummer noensinne?

Det var et bedre forslag enn mitt, for etter å ha sett van Dijk ved siden av Carragher (han andre) skulle jeg foreslå at han var den første spilleren med drakt i XXL.

Men så husket jeg Mølby.

Ja, Ejaria satte rekord når han spilte med trøye nr. 53 for Sunderland sist. Det var én høyere enn den tidligere rekorden, satt av Niklas Bendtner (52) når han var innom klubben.

Flest fornavn i et navn? Trent Alexander Arnold

Skuffende at ingen løste denne oppgaven. Alle som har litt interesse for engelsk fotball har hørt om legenden Dixie Dean.

DET var noen syke rekorder. Fotballen var vel litt anderledes i 27/28 men dog…

Han har faktisk et tradisjonelt etternavn, Trent, som fornavn og to tradisjonelle fornavn som etternavn. I tillegg har han mellomnavnet John.

https://surnames.behindthename.com/name/trent

Trodde her at du mente at han kun hadde spilt for én klubb - den ene klubben, i stedet for en av klubbene gir jo en annen mening.

Apropos rekorder så tar jeg meg friheten til å komme med en ny nøtt:

Denne spilleren har verdensrekorden for et ganske uvanlig fenomen i fotball. Det er ganske imponerende hvor mange ganger han har fått det til.

Rogerio Ceni? Keeperen som scoret 131 mål?

Carra, din luring! Jeg som hadde masse fine hint på lager.

Beklager… Vet det er surt når man ikke får brukt opp hintene sine. Drømmen er jo å lage en quiz som det tar dagevis å løse, der det kommer mange hint som alle er godt utpønsket. Vrient. For quiz-løserne her inne er kjappe og flinke.

Spilleren som fortsatt var i 20-årene hadde nettopp blitt seriemester, overlegent vunnet sin andre Ballon d’Or, spilt en europacup-finale og vært landslagskaptein i et stort mesterskap. Da forbauset superkjendisen en hel fotballverden ved å melde overgang til en relativt liten klubb som holdt på etablere seg i den øverste divisjonen i sin serie.

Hvem?

Det blir muligens for lett, men dette hintet er så bra at jeg har ikke lyst til å brenne inne med det. Derfor skynder jeg meg, før noen svarer riktig:

Et års tid etter at spilleren ankom, hadde denne klubben en ganske spesiell spillerstall. Hele syv tidligere, nåværende eller kommende landslagskapteiner - fra samme land - var i spillerstallen på samme tid. Spilleren vi vil frem til er den ene av disse syv.

Sikker på at denne spilleren har flere Ballon d´Or. Jeg klarer ikke å finne mer enn 10 spillere som har det - og får ikke øvrig informasjon til å stemme.

Kanskje Keegan - og når han signerte for Southampton eller kanskje Newcastle? Newcastle var andre divisjon når han gikk til de. Waddle, McDermott og Beardsley var jo også der.

1980

Kevin Keegan spilte for Hamburg, som vant Bundesliga sesongen før.
Keegan hadde nettopp vunnet sin andre Ballon d’Or.
Han hadde ledet England i EM.
Han hadde spilt - og tapt - europacupfinalen mot Nottingham Forest.
Og han var fortsatt bare 28 år da han gikk til Southampton.
Sesongen etter spilte disse sammen med ham: Mick Channon, Alan Ball, Mick Mills, Peter Shilton, Dave Watson and Mark Wright.

Jeg hadde rett spiller, selv om jeg var usikker på om det var han, hvilket år det skjedde og til hvilken klubb. Tar du en ny eller er mitt svar godkjent?

Jeg tar en. Den er lite gjennomtenkt, så det er bare flaks om det blir bra.

Hvilken spiller?
Denne spilleren tok Premier League med storm og ble av de fleste hevdet å være årets kjøp. Han vant også et trofé i sin debutsesong og ble kåret til årets spiller av både klubben sin og supporterene. I hans andre sesong ble han dessverre skadet, men det kan ikke alene forklare hans raske fall fra stjernehimmelen. Et mislykket utlån ble gjort til en større klubb i en av de annet europeisk toppliga, men han hadde ingen suksess der og ble stående med 3 kamper og ingen mål. Sommeren etter signerte han for en amatørklubb på fjerde divisjonsnivå. Han gjorde et lite forøk på et høyere nivå etter dette, uten å lykkes - og har nylig valgt å legge skoene på hylla.

Michu