Fotballquiz

Der er mannen. Godt svar.

Merkelig fenomen i grunn, med kun den ene sesongen, og ingenting å skrive hjem om verken før eller siden.

OK, da prøver jeg meg: Denne spilleren hadde kun en A-landskamp 3 år før dette VM’et. Han var med i troppen uten at det nok ble forventet at han ville få spille. Pga skade fikk han likevel sjansen og grep den med begge hender. Han får en stor del av æren for at laget nådde såpass langt og havnet på turneringens all-star lag etterpå. Etter VM fikk han nærmere 40 landskamper.

Mulig denne var litt vanskelig men det ligger et hint mellom linjene

El Goyco aka Sergio Goycochea? Argentinas keeper i VM i Italia i 1990 da Pumpido ble skadet. Han debuterte tre år tidligere, i 1987, som også var hans eneste kamp før dette VM’et.

Tror hintet ditt var “grep den med begge hender”. Det fikk meg inn på keepersporet.

Steike bra, må være riktig.
Men da ligger ikke hintet mellom linjene, men akkurat på linja…?

Sergio Goycochea er nok riktig. Manuel Neuer hadde en ganske lik inngang til VM i 2010. Tragiske omstendigheter rund Robert Enkes død og en ribbeinskade for Rene Adler gjorde at Neuer fikk sjansen i mål i Sør-Afrika. Han vant dog ikke “golde glove” i turneringen. Den gikk til Iker Casillas. Han hadde også 2 kamper, ikke én, før VM.

Hehe, det stemmer. Hintet var “på linja” og ekzpies svar er helt korrekt

Da prøver jeg en:

Denne karen har klart kunststykket å bli seriemester med to forskjellige lag på to år, uten å spille en eneste seriekamp for noen av klubbene.

Mark Schwarzer for Chelsea og Leicester?

Riktig, smoltz!

Prøver meg på ein eg og. Nemn ein spelar som har vunne the treble to år på rad, med to ulike klubbar.

Samuel Eto’o

Korrekt! :+1:

Hva med denne enkle:
Hvilken klubb har hatt minst en spiller i samtlige VM-finaler siden 1982?

Det var et kult spørsmål

Siden Italia har vært med i mange av de finalene og de sjelden har hatt profiler i andre land så tipper jeg på et italiensk lag.
Med unntak av Premier League selvsagt, men dette er nok ikke et PL lag uansett.

har lyst til å svare Juventus, men mtp vm-finalen i 1990 (Tyskland v Argentina) samt en del Brasil finaler så må jeg gå for;

Inter

Ikke riktig.

Googlet nå…

Ser ut som spm har to riktige svar;

Inter og lag X (laget du tenkte på sikkert)

Se der ja, det var jeg ikke klar over.

Der stod det andre laget også gitt…

Eg er enten for ung eller for lite kunnskapsrik ang fotball-trivia, for dette spørsmålet syns eg var kjempevanskeleg :laughing:

Om jeg har forstått reglene er det min tur;

Nevn minst 3 norske fotballspillere som har vært i en VM eller EM tropp men på det tidspunktet ikke hadde spilt i toppserien i Norge.