FSG - eierskap

Her kan man diskutere FSG og eierskapet

Akademiet og spillerne som er der
10. Philippe Coutinho
Rykter og spekulasjoner
Rykter og spekulasjoner
Rykter og spekulasjoner
Rykter og spekulasjoner
Jürgen Klopp
Rykter og spekulasjoner

Jeg håper at FSG forblir våre eiere i lang tid fremover. De virker som gode businessmenn som driver sunt og fornuftig. Det eneste som kanskje ville vært bedre ville vært et eierskap hvor fansen eide klubben, men spørsmålet er hvor lett det ville vært å gjort dette på en god måte. Faren med en slik løsning kan være spanske tilstander med presidentvalg og masse lovnader og styr.

Russiske oligarker, arabiske sjeiker eller andre særdeles suspekte eiere håper jeg vi slipper. Blodpenger tjent på brutalt vis vil koste mye mer enn det smaker. Kinesiske eiere vil nok kanskje være et lite hakk bedre, men heller ikke det er særlig mye å trakte etter.

Vi er på rett vei med FSG og Klopp.

Jeg er enig i tilnærmingen, men FSG må la fagfolk stå for det fotballfaglige, som f.eks spillerkjøp.

Det gjør jo de allerede. Problemet er vel mer hvem som identifiseres

Det er jo akkurat det de gjør, og som de får kritikk for hele tiden av en eller annen grunn :slight_smile:

Njaaaaaaaaa, da kan det jo være at vi trenger bedre fagfolk…

Etter de skaffet oss Jürgen Klopp og tok supporterene sin protest i billett-saken i betraktning, så er jeg meget fornøyd med FSG. Håper de gir Klopp en solid bunke med penger i sommer.

Alle rykter tilsier vel at han har en god del å handle for. Om han velger å bruke dem er noe helt annet.

Nja? Så vidt jeg vet så kjøper ikke Henry, Werner & Co spillere. Tolket det du skrev på denne måten, men du mente kanskje at det ikke er fagfolk som er i komiteen nå? Flesteparten av dem er vel fagfolk med et bra rykte (i hvert fall før de kom til LFC…), men er enig i at det ikke ser ut til å fungere så bra.

Dog tror jeg problemet til LFC er veldig sammensatt, og ikke så enkelt som at de som kjøper spillere ikke har peiling. Det kan vel også tenkes at LFC har ansatt folk som passer bedre i en toppklubb, altså at de kan plukke ut og hente spillere som kan bidra i en klubb som allerede har kvalitetsspillere. Paradoksalt nok så er jo noen av de mest suksessfulle målene til LFC de som har gått til andre klubber. Hva hadde Liverpool fått til med Costa, Willian, Sanchez, Mkhitaryan osv på laget? Der virker det som om de vet hva de holder på med. Men når vi ikke får tak i disse spillerne og vi må finne spillere på hylla under så fungerer det ikke spesielt bra, i hvert fall ikke sammenlignet med lignende klubber.

Det er også et problem at Liverpool taper på veldig mange fronter når vi skal snakke om attraktivitet. Vi er i en veldig attraktiv liga, men PL har en drøy håndfull klubber som er mer attraktive. Og så har du klubber som Atletico Madrid, Dortmund, Juventus osv som man kanskje kunne tro Liverpool matchet i attraktivitet, men som også virker å være hakket foran oss pga deres status i hjemlig liga. Javel, Dortmund og Atletico har jevnt over liten sjanse på ligatittelen, men de spiller i hvert fall stort sett i CL og har gjort det bra der. På den fronten har Liverpool kun EL å tilby. Noen sesonger har vi ikke EL engang… Det jeg prøver å si er at komiteen har ikke noe lett jobb.

Dette blir for lettvint og unnskyldende etter min smak. Her nevner du spillere som i utgangspunktet var gode og som de fleste kjente til. De var kanskje ikke stjerner, men veletablerte spillere med suksess i klubbene de spilte i. Hva med de mer “ukjente” som Dortmund, AM eller Tottenham for den slags skyld har kjøpt? Vi har kjøpt alt for mange middelmådige spillere som i løpet av en eller to sesonger har blitt solgt eller leid ut. Vi har flere av dem i troppen og sliter med å bli kvitt dem. Er dette god butikk? Nei, det er bare trist. Det er ikke rart at Liverpool ikke lenger er et topplag, men på nivå med West Han og Soton. Jobben til komiteen må være å finne diamantene og skape virkelig gode spillere som kan briljere. I allefall om man skal jobbe etter en slik modell. Jeg ser ikke mange stjerner etter 5 år med Henry og Co. som eiere. Dessverre.

Dortmund og Atletico har åpenbart vært bedre til å finne spillere i den kategorien, stort sett i hvert fall, og derfor stilte jeg det spørsmålet om vi har riktige folk i komiteen. Forresten så skal det litt til for å klare og hente totalt ukjente spillere som blir stjerner i første sesongen.

Angående Tottenham så vil jeg ikke holde dem som noe forbilde. De ligner veldig på oss, og nå fikk de seg en sesong med en bra ligaplassering, slik vi hadde det for noen få sesonger siden. Men jeg er forsåvidt enig med deg, noe jeg også skriver i innlegget du svarer på. LFC er tydeligvis ikke attraktivt nok til at vi kan hente førstevalg, så det spørs om vi rett og slett har feil typer i komiteen. Kanskje ambisjonene har vært for høye. At de først gikk etter mål vi ikke klarte å hente, og så har man ikke god nok oversikt over det som er på hylla under. Ikke vet jeg. Det er vel egentlig den største kritikken jeg kan komme med angående komiteen. Når førstevalgene ryker så virker det ikke som om de har stålkontroll, og det er også enkelte typer jeg savner i laget vårt. Ledere feks.

Angående stjerner så er forklaringen todelt og ganske enkel. 1. Vi er ikke attraktive nok til å hente stjerner. 2. De stjernene vi har fått frem er vi ikke attraktive nok til å klare og beholde. Det samme problemet som feks Atletico og Dortmund har, men de er tydeligvis bedre på å skape lag ut av det de sitter igjen med. Vi får håpe at Klopp nå klarer det samme i Liverpool.

Klopp hadde en ganske lang kontrakt i utgpkt men har signert ny langtidskontrakt. Jeg ser at flere mener at FSG vil selge men for meg så virker ikke det særlig trolig. At en rik sjeik kommer og legger absurd mye penger på bordet kan selvfølgelig skje, men jeg tror FSG ser på lfc som et langtidsprosjekt

Mitt kjære Liverpool er endelig i gode hender med Klopp, takk FSG.

Glad vi har Klopp å ikke denne skruen her.

Noen flere tanker rundt ny kontrakt for Klopp. Må si jeg deler mange av tankene her.

http://www.espnfc.us/english-premier-league/23/blog/post/2909245/liverpool-should-invest-more-in-the-club-than-jurgen-klopp

Storveis når vi går til 54167 tilskuere.

Dvs at ca 10000 flere får oppleve kamp på Anfield 19 ganger i PL, og selv om cupene vil være mulig å bare spille borte, kan vi si at tallet blir 200000-300000 totalt sannsynligvis.

Dette vil gi mersalg og tettere på alt som er av serveringssteder i, på og rundt Anfield-området.

https://www.ft.com/content/3a4a580a-6701-11e6-ae5b-a7cc5dd5a28c?ftcamp=published_links%2Frss%2Fhome_us%2Ffeed%2F%2Fproduct

Jeg vet det har blitt avvist, men her er en artikkel fra anerkjente FT, som nevner kineserne.

Eierne kommer nok ikke til selge seg ut nå, men det som er interessant er at consortiumet håper å få komme inn som deleiere. Det høres ok ut, synes jeg. Eierne har fremdeles styreretten, og klubben får tilført kapital og mere kompetanse.
Å få den ene hånda ned i den statlige kinsiske pengengebingen hadde for meg vært noe fristende.
Med forbehold om at de ikke blir for overstyrende.

Det spørs litt hva man diskuterer. Er et stabilt topplag et lager som vinner ligaen med jevne mellomrom eller er et stabilt topplag et lag som spiller i CL med jevne mellomrom? Jeg er helt enig om du her snakker om ligatittelen. Jeg ser ikke lenger på LFC som en tittelkandidat, men da skal det vel nevnes at jeg egentlig ikke ser på Tottenham og Arsenal som reelle tittelkandidater heller. Det er City, Chelsea og United når de våkner. Kanskje har de våknet igjen nå. Det er disse som har penger nok og stor nok tiltrekningskraft til å kunne vinne ligaen med jevne mellomrom.

Men når det gjelder CL så ser jeg ingen grunn til hvorfor vi ikke kan ta en av de plassene med FSG som eiere. Men den sportslige ledelsen må gjøre en bedre jobb for at det skal bli mulig. Det er nok penger der etter min mening og de andre klubbene har nedturer med jevne mellomrom de også, så det er muligheter. Men det må gjøres en bedre jobb. Liverpool har vært plassen hvor middelmådige spillere (spillere med høyt toppnivå, men som er for ustabile) kan leve som stjerner. Burnley kampen er litt typisk, hvor vi mangler spillere som står frem når resten sliter. I Liverpool er det liksom alt eller ingenting for ofte.