FSG - eierskap

Orker ikke diskutere hvorvidt FSG “satser nok” for å vinne.
Premissene for hva satsing er oppfattes på så mange ulike måter her inne.

Hva spillere har kostet består av mer enn kjøpesummen.
Legg til lønn multiplisert med kontraktslengde.

Hvilke spillere vi har kjøpt beror på hvor spillere ønsker seg, og dikteres ikke nødvendigvis av pengeposen vi setter på skrivebordet til selgende klubb. Hvorfor de ønsker seg til visse klubber synes jeg også veier for og imot å signere dem.

Jeg er f.eks. glad vi ikke får midler fra utenfor klubben for å lønne 29 år gamle spillere £450.000 i uka, dersom dette er hva noen vil betegne som satsing.

Jeg fryder meg over Oxlade-Chamberlain, som ønsket seg til Liverpool av det som virker som en genuin tro og ønske om å spille for klubben i systemet til Klopp. At han takket nei til 50% høyere lønn for å bli underbygger dette.

Van Dijk kunne gått til andre klubber der han ville vært nær garantert troféer og mye høyere lønn, men ville til oss.
Han kostet, men eierne backet å smadre klubbrekorden og gjøre ham til verdens dyreste forsvarsspiller for å få ham hit.

Jeg vet ikke hvilke spillere FSG-kritikerne foretrekker at vi henter, men det er ikke alltid tilstrekkelig å åpne bankboka for å skape et vinnerlag.

Jeg tror ikke vårt faktiske nettoforbruk utelukkende handler om hvor villige FSG er til å satse. Jeg tror også det handler om Klopp, at han er en lagbygger og at han ikke kjøper bare for å kjøpe, men er veldig opptatt av å kun få de rette spillerne inn. Dermed kan det ofte drøye litt, som vi har sett flere eksempler på i det siste.

Jeg tror, i motsetning til andre her, at planen forrige sommer var å få inn Keita og van Dijk uten å selge Coutinho, og at eierne var villige til å bevilge midler til det. Dvs i praksis der vi er nå minus Coutinho ut, som blir 10 mill + 142 mill = 152 mill netto forbruk. Nå gikk det ikke slik, men at Coutinho ville dra, kan ikke FSG lastes for.

Helt enig. Mye av kritikken mot FSG burde være rettet mot Klopp om den i det hele tatt er fortjent. Coutinho-salget et strålende eksempel. FSG vil beholde, men har tillit til Klopp og lar han bestemme det sportslige.

Hvis vi havner utenfor topp 4 i år og det er vesentlig grunn til å tenke at Coutinho eller en annen spiller enn Lemar kunne utgjort en forskjell- så er det Klopp som fortjener kritikken.

Jeg tror jeg har hørt “denne våren blir enormt viktig” omtrent like lenge som jeg har hørt “neste sesong” :slight_smile:

Jeg ønsker heller ikke at vi skal bruke penger som fulle sjømenn. FSG har gjort mye bra for klubben og jeg er helt enig i at man ikke bare kan konkludere med at bruk av penger er det samme som sportslig suksess. Det jeg er usikker på er om det er mulig å kunne bli ett stabilt topplag (kjempe om ligagull med jevne mellomrom) uten å konkurrere med de aller beste på kjøp av spillere og spillerlønninger. Jeg tror at årets sesong viser at f.eks. det City har gjort gjør at det antakelig kommer til å bli ennå tøffere å vinne ligaen i årene fremover. De har på en måte satt en ny standard i år. Derfor er jeg usikker på om “vår metode” har noen sjanse i det “pengeracet” som internasjonal fotball har blitt, spesielt i PL. Jeg er helt sikkert for utålmodig men begynner å dra på årene og venter sinnsykt mye på å nok en gang få oppleve ett ligagull, he-he.

Skal prøve å ikke rote meg inn i denne diskusjonen, men vil bare minne dere om våre forrige eiere og kaoset det var. Vil anta at ingen som er glad i LFC vil tilbake til noe sånn…

Jeg trur båre beste spillere vil være tålmodige nok til å se Klopp bygge et lag stien for stein. De vet hva de gikk til når de skreiv kontrakter, og de får svar når Liverpool henter spillere som Van Dijk og Keita. Da viser Klopp og Liverpool ay laget satser hardt for å bli det beste laget i England.

Denne nettofikseringen må opphøre.

Tja… Det sier i hvertfall noe om at vi har store midler til å investere i en tropp med tydelige behov for forsterkninger. Kanskje litt merkelig at det ikke skjer mer på overgangsmarkedet når manglene er så tydlige og midlene er der.

Svaret på kan være så enkelt som tilgjengelighet.

Nei, ikke når det er flere områder som må forsterkes. De samme som man har sett siden Klopp tok over.

Vel, vi har da forsterket forsvar og midtbanen, selv om Keita ikke kommer før til sommeren.
Er likevel overrasket over at vi ikke prøver å forsterke på keeperplassen dette vinduet.

Hvor mange nye spillere skal Klopp hente er det delte meninger om, og det samme med antall overflødige spillere. Vi har kvittet oss med mange, og vi har fortsatt noen urealiserte £M igjen.

Når Klopp velger å bruke talenter fra akademiet, kjøpe førstelagsspillere til under £10M og vi endelig får bedre betalt for de vi selger - da blir det lett å få gode nettotall.

Feks Smith, Ibe, Lucas, Allen, Sakho og Canos brakte uvanlig, til oss å være, mye cash i kassa. Syns også vi tapte lite på Benteke. Tar vi med Skrtel i dette regnestykket hentet vi inn £100M her.
Til sammenligning kostet ikke Matip, Klavan, Karius, TA-A, Gomez og Robertson mer enn knappe £30M, og Can, Coutinho og Sturridge £30M.

Så har vi fått såpass dreis på det offensive de siste årene at vi har solgt tre spillere for opptil £270M.

Fortsatt har vi urealisert kapital i et par spisser, et par keepere, en kantspiller, en høyreback og kanskje en venstreback.

Eller at vi kunne investert i en bedre spiss enn Solanke til å avlaste Firmino. Var virkelig Solanke «den rette» spissen for Klopp, eller var han et billig alternativ?

City vinner jo årets sesong uten å benytte mange spillere som ble signert i sommer. Walker er vel eneste som spiller fast sammen med keeperen.

Har fortsatt stor tro på Ings jeg, og Solanke tror jeg kommer til å bli en god spiss med tiden.
Spissplassen ser jeg derfor ikke på som noen krise når man i tillegg vet at Salah kan spille spiss.
Da er en ny ving langt mer prekær synes nå jeg.

Kan godt løses med et nytt vingkjøp ja, men det tror jeg ikke skjer denne sesongen. Forstår ikke poenget med å kjøpe Solanke. Kommer aldri til å få nok spilletid i Liverpool til å bli god nok.

3 kamper fra start i PL, samt 11 innhopp.

1 innhopp i CL og FA
1 kamp fra start i Ligacupen.

Dette er på det nivået spillerne bør ligge om de skal ta ytterligere steg. Spillere som Woodburn burde kanskje ha fått tilsvarende.

Tja, jeg hørte noen Tottenham-supportere kremte det samme for noen år siden, om en svært begrenset unggutt ved navn… :slight_smile:

Solanke synes jeg innehar mye talent. Jeg liker faktisk at han nå er nummer 2 i køen, i alle fall til tider. Litt vanskelig å vurdere Solanke, Ings og Sturridge, men Solanke er i alle fall ikke klart 4. valg. Skal han utvikle seg, trenger han spilletid. Jeg ser faktisk en potensial toppspiss i han, bare han får litt mer selvtillit og rutine. Noen spisser er enorme de første 4-5 årene i karrieren, men så slukner de dessverre tidlig. Med det potensialet Solanke har, kan jeg se for meg at han bare blir bedre og bedre med årene.

Nettopp. Og han har gitt oss én assist og null mål på all den spilletiden. Har vi råd til det om vi skal sikre CL-plass i mai?