FSG - eierskap

Liverpool har solgt ALLE sine største stjerner, sett bort ifra Gerrard, de siste 10 årene. I mine øyne har Liverpool helt klart vært en selgende klubb og et springbrett for spillere. Om det er pga ditt eller datt, i dette regime eller i forrige, spiller i mine øyne ingen rolle. Faktum er at våre topp-spillere gang etter gang forlater klubben og dette er med på å gjøre det svært vanskelig å bygge et vinnende lag. Neste på lista vil vel være Salah, og han vil være ettertraktet allerede til sommeren. Så får vi se om klubben klarer å stå imot.

Man ser ikke den samme tendensen hos de andre toppklubbene. Der blir oftere spillerne til klubben ikke ønsker de lenger.

Et av de beste innleggene jeg har lest på dette forumet. Er veldig enig i dine betraktninger.

Vil legge til at jeg for min del også er forundret over at man kan være så kritisk til FSG dersom man husker bare litt av hvordan våre forrige eiere forvaltet klubben.
Dersom det kommer inn nye eiere, så vet man aldri hva man egentlig får - uansett hvor stor lommebok eller hvilke intensjoner som proklameres!

Det forundrer meg veldig at noen vil ta den risikoen med klubben vi er så glad i, bare for at eget håp/tro skal øke marginalt og utålmodigheten skal reduseres - i alle fall en liten stund.

Helt enig @psa1 vi har eiere som er stabile, og eiere som drifter klubbene på en sunn og fornuftig måte rent økonomisk. Liverpool bruker ikke penger de ikke har og det er en fornuftig tankegang.

Ser man på Chelsea og ser hvilken gjeld de sitter med til Abramovich, hva om russertassen begynner å kreve pengene sine tilbake? Da vil Chelsea slite. Vi ser det allerede nå at han begynner å stramme inn livreima og transferkassa ikke lenger er så full som den har vært.

Hva med eierne til Manchester City? Hva vil skje når klubben evt vinner CL, da har de vunnet alt som er å vinne. Da er det neppe lenger så intressant å vinne PL, Fa cup eller Ligacupen lenger. Hva vil skje da når oljigarkene går lei av leketøyet sitt?

Går vi ut av PL, ser vi at PSG er i samme båt som Manchester City.

Jeg vil ikke eiere fra helvetes forgård som bryter alt av meeneskerettigheter og alle moralske prinsipper som anstendige mennesker ike ville begitt seg ut på. Ser jeg på eierne til disse pengedopete klubbene er jeg glad for at vi har FSG som eiere.

Enig i at vi har eiere som tenker sikkerhet og trygghet. Bygge sakte men sikkert.

Men både Chelsea og City er på god vei til å klare seg uten midler utenifra.
Man kjøper seg til topps, så setter man inn tiltak for å bli der uten å spytte inn så store summer.

For nyskjerrighetens skyld, hva går dette ut på?

Chelsea har 15 milliarder i gjeld, man kan vri og vrenge på det så mye man vil, men det viser at de ikke hadde klart seg uten midler utenfra, og at det fortsatt bare er eiers godvilje som gjør de klarer seg nå.

City et heller ikke i nærheten av å drive med egne midler om de har tenkt å fortsette med pengegaloppen. Forsvaret deres alene koster mer enn flere lag i PL. De har vel ganske greit også «lurt» systemet gjennom syke sponsoravtaler. De har også bygd opp hele infrastrukturen i klubben med oljepenger

Jepp, de har gjort sitt for å unngå reglene, men de er så vidt jeg vet ikke satt i gjeld.

De har minimalt pga triksing og fiksing ja. Tror heller ikke roman vil kreve inn gjelden fra Chelsea på noen aggressiv måte. Da må han gå konkurs eller noe

Eh, sjekk tallene nærmere. Chelsea nærmer seg jo nullbudsjetter i drift, men har vel fortsatt fotball-Europas største gjeld. City er ikke i nærheten av å komme i balanse. Hva snakker du om. De får jo blant en halv milliard i året på grunn av den sykt oppblåste stadionavtalen. Og utenom den ligger de jo også godt unna balanse. På tross av den kreative bokføringa som preger klubben. Make an effort dude.

Eierne til City bruker City til å fremme sine egne verdier i Midt-Østen. Dette er nok en vinn-vinn situasjon for dem. Alternativet er å pøse ut reklamepenger til et eksternt selskap. Nå får eierne til City avkastning i begge ender. Egentlig ganske smart. Jeg las en svært intresssnt artikkel om dette for noen år tilbake, men finner den fanken ikke igjen. Det er i alle fall sikkert at City har blitt en gigant og har økt i verdi minst 10 ganger. City kommer antageligvis til å fortsette å være et viktig verktøy for ADUG i årevis fremover.

Det blir spennende å se hvor lang tid det kommer til å ta før klubben er selvberget. Fortsatt er jo eierne inne i veldig mange av sponsoravtalene. Og måten de deler opp klubbøkonomien på, blant annet med å opprette eget selskap for å betale alle andre ansatte enn spillere på er jo blårussen verdig. Jeg tipper at de er i reell driftsbalanse i løpet av en sju åtte års tid hvis sportslig suksess opprettholdes. Synd at ffp falt så totalt sammen

Det er et interessant prosjekt og det skal bli spennende å følge fortsettelsen, ja. De skal ha for kreativiteten. Samtidig kan man vel si at måten de fleste klubber driftes på i dag kanskje er litt konservative. Ser man på dette med bissnissøyne er det vel egentlig ikke sp veldig særlig kontroversielt. Man flytter strengt tatt bare verdier fra et selskap til et annet.

Heldigvis er sport mer enn business. Jeg er sjeleglad for at vi er eid av FSG.

Yes, FSG er gode eiere, bare synd at alle ikke ser det samme som oss. Jeg stusser på hvilke eiere de største kritikerne av FSG ønsker seg. Skulle vært intressant å hørt hva de ønsker. Setter pris på et evt svar.

På hvilken måte fremmer eierne til City sine egne verdier i Midt-Østen?

Spør ikke for å være frekk, men av ren nygjerrighet.
Jeg har sett dette argumentet bli brukt mange ganger, men ikke sett noen begrunne det.
Mulig det står i denne tråden, men å lese gjennom 700 kommentarer for noe jeg ikke vet står der har jeg ikke tid til :slight_smile:

14 posts were merged into an existing topic: Metadiskusjoner

Ut fra avstemningen litt ovenfor her så er hele 85% «førmøyd» eller «svært fornøyd» med FSG som eiere i skrivende stund. Kjekt å se!

Noen ganger kan det dog virke som flere her inne er «misfornøyde» eller «svært misfornøyde», men heldigvis er det kun 3% i skrivende stund :blush:

Det skulle vært svært så intressant å høre hva slags eiere disse 3% ønsker. Har påpekt dette noen ganger, men jeg har fremdeles ikke fått noe svar på mine forespørsler.

Det virker som de syns det er en god plan å kaste inn mangfoldige milliarder (pund) over en 3-5årsperiode for å bygge seg opp til å bli et av verdens beste lag, for så å roe ned pengebruken når suksessen følger pengene.

Tror det oppsummerer mye. En blanding av Chelsea og Man City som inspirasjon. Hvor pengene kommer fra spiller liten rolle, så lenge de er der. At klubben legger seg på en linje som er langt over evne skal hentes inn igjen gradvis når suksessen følger.

For å si det slik: Jeg tror det ville vært enklere å gjennomføre noe sånt i Liverpool enn i Man City med tanke på den fanbasen som ligger til grunn, men jeg vet at jeg ville mistet noe av interessen med noe sånt. Det kunne vært gøy med de første signeringene, men gradvis ville bismaken overtatt og følelsen av å miste noe av identiteten ville meldt seg. Slik vil jeg ikke at vi skal vinne. Jeg vil vi skal være smartere og satse på kontinuitet, samt tilført noen par spillere hver sesong som er ment å heve oss dit vi ønsker å høre hjemme - basert på den driften klubben selv klarer å skape.

Altså slik vi drives i dag.
FSG har gjort sine feil, de har gjort feilvurderinger underveis, de var som nyfødte å regne innenfor å drive en fotballklubb - men det sporet vi har havnet i etter Klopp kom inn er akkurat slik jeg ønsker klubben skal drive. Fantastisk! Læringskurven har vært bratt de første årene, men endelig er vi på et stabilt, godt spor.

Jeg er til og med tilhenger av at de utvider Anfield framfor å bygge ny stadion, selv om det ville økt inntektene ytterligere. Identitet i Liverpool henger også sammen med stadionen vår. Vi må gjerne ta ut innmaten og oppgradere alt underveis - men der vi er nå i 2017/18-sesongen er for meg en framgang som FSG har bidratt veldig positivt til.

Jeg vil ikke bytte ut FSG så lenge vi fortsetter å drive slik.