FSG - eierskap

I en slik sammenligning stoler jeg minst på tallene til Chelsea. De får uforholdsmessig mye for spillere de selger og har vel tjent inn David Luiz et par ganger. Men igjen, så kunne de jo i så måte brukt mer penger. Skulle vært interessnt å sett den sammenligningen dratt over 5 år til.

Jeg synes det er deilig å ha eiere som ser ting i et 1000-års perspektiv. Vi vinner nok garantert serien i 3018 med deres satsing.

Jepp, bedre sent en aldri, og da skal jeg sitte i baren til St Peter og drikke en flaske god Cognac for å feire Liverpool sitt seriegull nummer 19, håper andre liverpoolians er med på feiringen.

Er usikker på om du har rett i det.

Man kan saktens si at £22m for Aké er mye, men på den tiden var jo dette en spiller som så ut som en kommende juvel. Og prisen er ikke mer oppsiktsvekkende enn det vi fikk for Ibe, snarere tvert imot.

De fikk mye for Oscar, men latterlig lite for Salah, så det slår begge veier. Og Cech gikk for lite.

Ser ellers at beløpene er i euro og ikke pund. Nivåene er altså noe lavere dersom de regnes om i pund.

I så fall vil Chelsea rykke kraftig opp. De første to-tre årene etter at Roman tok over brukte Chelsea mye. Men det dabbet jo av og er i ferd med å bli historie. Jeg har forholdt meg til den siste femårsperioden for at det skal være aktuelt. Dermed kommer f.eks. ikke 12/13-sesongen med, selv om Liverpool hadde et nettoforbruk på ca 60 millioner da.

Har jo vært en økonomisk nedtur i Russland de siste årene. Roman har kanskje mindre å bruke på Chelsea. Godt mulig at klubben nå er selvfinansierende.

Salah ble vel også kjøpt for lite? Jeg tenkte på salg av David Luiz, Oscar og Diego Costa. De fikk vel også for eksempel en spiller som Kate for en lav pris med tanke på at han var årets spiller i PL.

Ja det er sant. Da får vi i så måte også slutte å omtale de i samme åndedrag som City. Ender vi her opp med at det bare er en klubb, City, som drives på en helt annen måte enn vår egen klubb?

Interessant. Jeg var bare nødt til å regne ut korrelasjonen mellom nettoforbruk og tabellplassering i en sesong. Den kom på 0,23. De som ikke er bevandret i statistikk: 0 betyr ingen sammenheng overhodet mellom tabellplassering og nettoforbruk. 1 betyr at nettofobruk har alt å si for tabellplasseringen. En negativ korrelasjon betyr at sammenhengen er motsatt: Jo mer man bruker, jo dårligere tabellplassering.

0,23 er en positiv korrelasjon, noe som ikke er overraskende, men den er relativt lav. Såpass lav at mange statistikere nok vil hevde at ingen korrelasjon egentlig er påvist med det begrensede datagrunnlaget.

Chelsea kjøpte Salah for £11m fra Basel, og solgte han for €15 til Roma. Baserer man salgsum ut i fra antall kamper og hva Salah presterte for Chelsea blir det feil å si at de fikk en latterlig liten sum for Salah.

Ja, City og PSG er helt spesielle. Roman brukte vel mye penger på Chelsea i 4-5 år etter oppkjøpet i 2003. Deretter har det vært mindre utenom kanskje når han kjøpte Torres og Luiz i januarvinduet i 2011. De to andre klubbene har jo også, i mine øyne, kunstig høye sponsoravtaler for å omgå FFP-reglene. Med Roman var det aldri noen tvil om at han betalte i de årene Chelsea gikk med store underskudd. Med City og PSG er alt høyest ullent.

Han scoret jo mot Chelsea sist, så han var verd det :grin:

@Craig_Johnston, godt poeng!

Slik jeg ser det så er vi et spor der om vi sier

City er på nivå 5, United og Chelsea på nivå 4, mens Vi er på 3 og kan komme til 4, men sånn som FSG og klubben som er påvirket av FSG, holder på selger vi gode spillere for tidlig og går tilbake i nivå og får inn nye gode spillere som tar oss til nivå 3 igjen, men kommer ikke videre fordi ting går for sakte, vi kjøper ikke godt nok eller mange nok på kort nok tid.

Slik ser jeg det, og derfor mener jeg vi nå i en eller annen form for rund dans er i en trend der vi er sjanseløse på å vinne ligaen.

Hvilke eiere skal i såfall overta Liverpool om FSG er så håpløse? Ønsker du slike eiere som PSG slik at vi kan hente spillere som Neymar og M`Bappe? Eiere som gjør Liverpool til en pengedopet klubb. Vi kjenner til ditt syn angående FSG, men du sier aldri noe om hva du ønsker i retur.

Lurer på hvem som faktisk har råd til å kjøpe Liverpool om klubben blir solgt. Det vil sikkert koste £1bn, og det er bare et par hundre personer/familier i verden som har råd til noe sånt. Og de må også være fotballinteressert nok til å bruke en så stor sum på en fotballklubb. Det innsnevrer så kraftig at jeg ikke regner med at kommer til å skje med det første.

En ting er hvem som har den nødvendige kapitalen til å kjøpe klubben. Gillett/Hicks klarte i likhet med Glazers å kjøpe klubbene med å påføre dem gjelden av kjøpet. Det ene kjøpet gikk på trynet og for United har veien tilbake for å få en sunn økonomi vært lang.

Sikkert mange som kan finansiere et kjøp, men det store spørsmålet er om de også har midler, kunnskap og interesse til å leke Football Manager etter at de har kjøpt klubben til å oppfylle drømmen til @galanito og det er vel heller tvilsomt med tanke på sportslige nivået som PL holder og det allerede svært høye kostnadsnivået som en har fått i England.

Hvilke eiere og hvem har egentlig midler nok til å kjøpe klubben er er godt spørsmål. Rike russere? Tja øknomien har vel gått ned i Russland de siste årene. Rike kinesiske innvestorer? Nå har øknomien i Kina blitt bedre de siste årene, rike kinesiske innvestorer er nok intressert i å innvestere i europeiske bedrifter og fotballklubber, men om de har midler eller interesse nok i å innvistere i slike astronomiske beløp som det vil innebære å kjøpe opp Liverpool er en helt sak. Da gjenstår det styrtrike sjeiker som ønsker å bruke litt av sin formue på å få seg et leketøy de kan glede seg over noen år. Hva passer da bedre enn en av de meste tradisjonsrike klubbene i Europa. Eiere som kan kjøpe Neymar´er og M´Bapper´er over en lav sko, eiere som kan tilby spillerne £500.000k i uka uten å blunke. Eiere hvor penger betyr alt, og menneskerettigheter betyr null og nada. Er det slik vi ønsker vår klubb skal fremstå? NEI TAKK.

@liverpoolian: Da kan det også hende at vi ikke vinner noe særlig. Lever vi med det, eller mangler vi vinnerskalle da?

He he he @jano1968 Salah og Firmino er vinnerskaller, og Klopp også. Men heldigvis jano er det flere av oss som vet hva etikk er for noe. Jeg vil heller kjempe om plasser blant de fire og kanskje ta ett ligagull de neste 10 sesongene enn å vinne 3 - 5 seriegull med rike sjeiker. Umoralske seriegull har sin bismak.

Hey! Nå begynner jeg direkte å like deg @liverpoolian.