FSG - eierskap

Vel, flere av oss ville hatt moralske betenkeligheter med å jobbe i en slik virksomhet. Man gjør valg i livet. Hva man «satser på» og livnærer seg av må man også kunne forsvare - ihvertfall for seg selv.

Og ved å gjøre det sier man indirekte at man støtter dem.
Jeg sier ikke at man skal slutte å bry seg om klubben, men gjennom kjøp av supportereffekter, oppmøte på stadion etc så er man med på å støtte opp om slike eiere og gir legitimitet til deres styresett.
Er uansett hva mans egen samvittighet sier som avgjør i en slik sak, og selv om jeg ikke orker tanken på slike eiere, så betyr ikke det at jeg ser ned på City supportere av den grunn

Det skulle vært intressant og sett hvor mange brukere som ble igjen på forumet om Liverpool hadde byttet eiere som feks Manchester City og PSG har. De som da fortsatt hadde vært aktive på forumet støtter Liverpool gjennom sin deltagelse her inne. Jeg kommer til å være aktiv selv om FSG selger klubben. Nå regner jeg det som lite sansynlig og tar for gitt at FSG står som eierav klubben i lang tid fremover.

Jeg vil være Liverpool fan uansett eier :slight_smile:

Så da bør vi boikotte kinesiske varer, ikke selge spillere dit for vi vil ikke ha pengene deres og vi bør ikke selge TV-rettigheter ditt.

Trenger ikke gå lenger enn Nike og Adidas sine produksjons land og metoder

Jeg tror vi alle her, som bruker timesvis på dette forumet, hadde UANSETT støttet Liverpool. Det er ikke det vi snakker om her. Det er ulike måter å STØTTE laget på hvis en stat som Iran eller Saudi-Arabia hadde tatt over. Jeg hadde ikke på dagen sluttet å ha følelser for Liverpool, det skjer jo aldri. Jeg hadde bare ikke betalt en eneste krone som går nokså direkte til slike eiere. Folk har ulike meninger om dette, og det er helt greit. Men jeg tenker at alle støtter Liverpool FC her. Man kan selvsagt relativisere og si at alt er shady fra før, men for meg finnes det forskjell i hvor shady ting er og hvor grensen går.

Virker ikke slik, men enig med deg

JA!! For faen!!! Vil du ikke vinne noe før du dør??

Ingen fare. Kim Jong-Un er Manchester United fan

Hei og hå.

Må innrømme at jeg er en smule usikker her.

Uten tvil! Pengebruken i PL og fotball generelt har blitt for drøyt, det har allerede ødelagt litt av min interesse for fotball. Skulle vi en dag få nye eiere ala City eller slik Chelsea en gang var, da vil interessen min for Liverpool forsvinne også. Synd å si det, men slik er det. De motbydelige summene vi er vitne til er en stor skam og jeg er redd dette bare er begynnelsen, med mindre de gjør noe seriøst ut av FFP.

Vanskelige greier @madsk kommer med. Hvor går grensen?
Hva om man driver en virksomhet som nyter godt av våpenfabrikkens arbeidere? Cafe, spiseri, dagligvarehandel i nærmeste nærhet. etc.

Helt normalt, det var jeg også da jeg fikk spørsmålet av en kompis, men da jeg fikk fasiten var det helt logisk.

Første gangen vi vant Europacupen (CL) i 1977 var mot Borussia, det var også det samme laget vi vant vår første UEFA cup tittel mot i 1973.

Andre gangen vi vant Europacupen (CL) i 1978 var mot Brugge, det var også det samme laget vi vant vår andre UEFA cup tittel mot i 1976.

Liverpool har faktisk vunnet en tittel i Europa, 3 år på rad, ikke mange andre lag bortsett fra Real Madrid har gjort det.

1. UEFA upen
  2. Europacupen (CL)
  3. Europacupen (CL)

Dette er en prestasjon å være veldig stolt av som man kan leve på resten av livet.

Som en kuriositet.

Tredje gangen vi vant Europacupen var i 1981 mot et spansk lag (Real Madrid)
Tredje gangen vi vant UEFA var i 2001 mot et spansk lag (Alaves))

Nå er det snart 8 år siden FSG overtok Liverpool etter at forrige regime ble tvunget til å selge klubben.

Er vi fornøyde med den jobben FSG har gjort siden deres ankomst?

Her er meningen delte.

Det første FSG gjorde var å trekke klubben opp av grøften, da Liverpool var på kanten av stupet og var kun det berømte håret unna av å bli satt under admistrasjon. Hadde så skjedd ville det fått alvorlige følger for klubben. Så litt ære fortjener FSG selv blant deres største kritkere.

Det neste skrittet FSG foretok seg for å bringe klubben ut av uføret var å sparke Hodgson, en av Liverpools mest håpløse managere i moderne historie.

Etter at Hodgson ble sparket har det en del prøving og feiling og veien har til tider vært kronglete.

Tiden under King Kenny

King Kenny ble ansatt på midlertidig basis etter Hodgson sin mislykkede høstsesong, og valget falt på Kenny Dalglish noe som var en riktig avgjørelse på det tidspunktet. Etter hva jeg har erfart var de fleste supporterne enig i den avgjørelsen. Liverpool sin tidligere storspiller og suksessrike manager var den mannen som skulle bringe optimismen tilbake til Anfield.

Neste avgjørelsen til FSG var å ansette Dalglish på permanent basis. Kan vi egentlig klandre FSG for den avgjørelsen? Som ferske eiere ga de etter for presset fra supporterne og ansatte Dalglish som permanent manager. En avgjørelse jeg var tilhenger av da det skjedde. Det er mulig jeg så meg blind på King Kennys tidligere suksessrike managerperiode.

Etter som tiden under King kenny utviklet seg så vi at han virket rusten og at det var lenge siden han hadde ledet en klubb. Man kan diskutere jobben Comolli og Dalglish gjorde på transfermarkedet. Vi kan diskutere kjøp aom Downing, Carroll og Chartlie Adam om de var de rette spillerne som skulle til for å bringe Liverpool tilbake til Europa. Mye har blitt sagt om disse kjøpene, så jeg lar denne diskusjonen bli liggende i ro og fred.

Nå var Dalglish manageren som hentet Henderson og Suarez til klubben, og begge disse kjøpene var etter mitt syn en suksess. Suarez er en av Liverpools beste spillere de siste 20 årene. Henderson har det vært delte meninger om. En ting vi skal huske er at Dalglish er den siste manageren som har vunnet en tittel med Liverpool. En finale i Fa cupen må også tas med i beholdningen i Kennys korte periode som manager.

Tiden under Brenden Rodgers

Etter at Kenny ble sparket som manager falt valget på en ung og fremmadstormende Brenden Rodgers. Selv var jeg noe tvilende til den ansettelsen da han i liten grad hadde noe å vise til som manager. Her burde FSG ha satset mer offensivt og hentet en manager med mer erfaring og en manager som hadde meritter å vise til. Etter en varierende første sesong førte Rodgers Liverpool til en knallsterk andreplass i PL, og bare tilfeldigheter gjorde at Liverpool ikke vant PL i 2013/2014 sesongen. Da endret mange syn på Rodgers, og mente at han var rett mann. Skal jeg være ærlig endret mitt syn på Rodgers seg også, og jeg trudde da at Rodgers skulle sitte i flere år som manager.

Sommeren 2014 ble Suarez solgt til Barcelona etter flere uheldige episoder med biting, rasisme anklager og etter flere suspensjoner bak seg begynte livet i England å bli uutholdlig for Suarez. Mediene slaktet han, og gjorde han til deres hakkekylling, og han var var det største hatobjektet blant motstandrenes supportere. Salget av Suarez var begynnelsen på slutten av Rodgers sin Liverpoolkarriere som manager. Den gode 2013/2014 klarte han ikke på noen måte å følge opp, og Liverpool rutsjet utfor stupet. Rodgers var ikke nærheten av å følge opp den sterke andreplassen fra sesongen forut… etter en skuffende 2014/2015 sesong, og en like skuffende sesonginnledning på 2015/2016 sesongen var det kroken på døra for Rodgers, en avgjørelse jeg og mange støtet fullt ut.

Hva var beholdningen etter Rodgers?

En sterk andreplass, og et par semifinaler var det vi kan trekke frem som positivt.

På transfermarkedet gjorde Rodgers/transferkomiteen flere gode signeringer. Spillere som Coutinho, Firmino, Lovren, Lallana, Clyne, Milner, Gomez og Can ble alle hentet i Rodgers sin periode som manager. Sturridge var et kjøp jeg hyllet, bare synd at skader og dårlig form har ødelagt for Sturridge. Ings var også en spennende spiller da han ble hentet til klubben. Rare kjøp som Lambert, Benteke, Allen, Assadi, Alberto, Aspas er spillere som kan være med på å trekke ned noe av helhetsinntrykket av transfers mange hadde under tiden i Rodgers sin managerperiode.

Tiden under Klopp

Etter nok en managersparking, den tredje i rekken ble Klopp ansatt som manger, en avgjørelse som falt i god jord hos de tusentalls av Liverpoolsupportere som hadde sett seg lei på Rodgers og Co. Etter at umeriterte Rodgers måtte ta sin hatt og gå tok FSG et syvmilssteg og hentet en meritert manager som Klopp til Liverpool, en manager som hadde vunnet titler og som hadde resultater å vise til i tiden som Mainz og Dortmund manager. Populæriteten til Klopp så vi da når omtrent halve europa fulgte Klopp sin flightradar.

Etter at Klopp overtok som manager høsten 2015 førte Klopp Liverpool til en 8 plass i PL. Til Klopp sin store unnskyldning er det ingen enkel sak å overta en klubb som var i en nedadgående kurve sportslig sett. Selv om den sportslige nedturen hadde pågått i over en sesong klarte allikevel Klopp å føre Liverpool til to finaler den sesongen. Selv om begge endte i tap så vi allikevel konturene av at Liverpool var en klubb som var på vei til å snu trenden. The Normal One gjorde oss fra doubters to belivers i løpet av noen hektiske måneder.

Klopp sin andre sesong var neste steg i oppturen til noe stort, spillere som Mane, Karius, Matip og Wijnaldum ble hentet inn for å forsterke laget. Rutinerte spillere som Klavan og Manninger ble hentet som bacupspillere. Klopp sin første hele sesong som Liverpool manager førte oss tilbake i det gjeve selskap, og Liverpool skulle igjen prøve å kvalifisere seg til gruppespillet i CL.

Forrige Sommer ble Salah, Chamberlain og Robertson hentet inn. Van Dijk ble hentet i januar og Klopp har allerede sikret seg Keita foran neste sesong. Liverpool klarte med bravur å kvalifisere seg til gruppespillet i CL. Etter å ha gåt ubeseiret mellom gruppespillet klarte Klopp å føre Liverpool til en åttendelsfinale. Etter den første kampen mot Porto på bortebane har Liverpool et glimrende utgangspunkt da hjemmelaget ble feid av banen med hele 5 - 0. I skrivende stund ligger Liverpool på en tredje plass i PL, og man er klar for en kvartfinale i CL om ikke en katastrofe skulle inntreffe.

Så for tiden fremover vise om FSG makter den store oppgaven det er å skape et topplag ut av Liverpool F.C, jeg har trua og det håper jeg mange andre også har Jeg er en believer og det føles godt.

YNWA.

“Now we are seven-and-a-half years in, they have learnt well, have made big decisions around Anfield, have an A-list manager and a prudent financial approach. Those are the cornerstones of their approach.

“There will be people – fans, media – who will say they want them to spend more, to buy Pogba for £90m or whatever. I think it’s a perfectly reasonable observation, and it might change. They might become more expansive with their capital now they have nailed down their cornerstones.

“The new domestic TV deal provides further stability, and the overseas revenue is likely to exceed last time. So I would have plenty of sympathy for the view that they can afford to be more expansive going forward.

“I’m an investor by background, and so are they, and I think you can make an argument as an investor that the strategy which makes most value for Liverpool in the long run is to make Liverpool a winning club as opposed to an ultra-competitive top club. To do that, you might have to speculate to accumulate.

“They have the potential, without doubt, to fight each year for the Premier League and to go deep and long in the Champions League.

“To shorten those odds by investing more absolute money is the choice they have in front of them. I wouldn’t be surprised if they do so, but knowing their background I would be surprised if it wasn’t just a gradual ramping-up – always with the backdrop of financial responsibility.

“And given the circumstances which existed when I was at the club, where we were drowning, nobody wants to go back there.

“We will never be the No.1 spender in English football, and yet we want to be champions. So we have got a manager who believes it isn’t just about the money. You can see that what he believes, I believe it too, and that’s why I think we have got the right person.

“We are well positioned to cement third, fourth on average, over say a five-year period – but do I believe Klopp can deliver the title on any given year? Absolutely!”

Liker at vi gjør det nettopp på denne måten: Sementerer klubben i toppen, sikrer stabil drift og muligheten til å legge langsiktige planer FØR pengesekken åpnes for alvor.

Slik vi holdt på å vingle med managerbytter en liten periode må man tilbake til start hver gang, og pengene man har brukt på å hyre inn og kjøpe ut forrige manager samt mye av pengene han har brukt på transfers er tapt.

Med en manager og en filosofi man har tro på, og som ser ut til å fungere slik man ønsker over tid, så tør man å “up the ante” :+1:

Jeg har fått en dag eller to til å summe meg på. Kommer nok til å stort sett holde meg borte fremover, men tenker at jeg må ha misset et vesentlig punkt. For meg er det så naturlig at jeg ønsker at alle klubber skal operere langsiktig og innenfor de rammer som er økonomisk forsvarlige. Det handler like mye om risiko - som god sportsånd. I tillegg vil ryktet til eierne spille en rolle. Å bli kjøpt av Osama Bin-Laden sin stiftelse er ikke noe jeg ønsker.

Helt anonymt så ønsker jeg å sjekke hvor vi står. Manchester City er eid av Sjeik Mansour. Vi er eid av FSG. Mansour har bevist at han ikke står i veien for å åpne lommeboken på vidt gap.

Ville du at vi byttet eier med Manchester City hvis mulig?

• Ja
  • Nei
  • Vet ikke

0 stemmegivere

Hvilke andre eiere ville du ha foretrukket fremfor våre?

• PSG
  • Manchester United
  • Manchester City
  • Arsenal
  • Tottenham
  • Chelsea
  • AC Milan
  • Real Madrid
  • Barcelona
  • Bayern München
  • Foretrekker FSG

0 stemmegivere

Hvis vi skal eies av en “sugar daddy” som sprøyter kapital inn i klubben som ikke er bærekraftig. Hvem ville du foretrukket?

• En russisk oligark
  • Den kinesiske stat
  • En konge, prins eller sjeik fra en arabisk stat
  • En amerikansk investor (bare bedre enn FSG)
  • Det norske oljefondet

0 stemmegivere

Ser West Ham har sine egne versjoner av våre anti FSG medlemmer.

Eierne til WHU er virkelig dårlige da. Fsg er verdens beste eiere i forhold

50 millioner pund til nytt treningsanlegg. Kudos til FSG, viser at de kan bruke penger nok en gang.
Utbygging av Anfield, treningsanlegg, Klopp og ikke minst nye planer om enda mer utvidelse av Anfield.

Amazing!!