FSG - eierskap

Nettopp…og hvor gode kan en da bli :thinking::thinking::thinking:

Vi kan selvfølgelig vinne titler, jeg håper bare på noe som er mer ekte enn det City, Chelsea og PSG holder på med

Han skal kjøpe Liverpool vell, det var vell ikke vanskelig å forstå :sweat_smile:

Om noen er villige til å betale for storlagpotensiale kan nok dette være det riktige tidspunktet for å selge laget. Der koster enormt mye penger å komme til neste nivå og de pengene får man kanskje ikke igjen ved salg.

Om vi selges nå er det sannsynligvis til noen som ikke er ute etter å tjene penger på klubben, for den er ikke i nærheten av å generere overskudd tilsvarende verdivurderingene vi har sett de siste årene. Så sannsynligheten er høy for en sjeik eller noen kinesere.

Jeg ser poenget i at det nå kan være et svært gunstig tidspunkt å selge klubben på. Liverpool er i ferd med å bygge opp et nytt storlag. Anfield er utvidet, og ytterligere utvidelse av stadion er på trappene. Den store frykten er at en styrtrik sjeik kan være den neste eieren av vår klubb, og det er neppe hva de fleste av oss ønsker. Du har et meget godt poeng i at det vil koste mye penger å ta det neste steget, og det vil koste mye penger å kjempe om de beste spillerne med klubber som PSG, Manchester City. Jeg frykter det kan skje noe iløpet av 3 - 5 år, men håper der selvsagt ikke. Det er også godt mulig at et salg kan skje langt raskere enn mine spådommer. Grøssss.

Om en ser litt pragmatisk på det…en kan fortsette slik en holder på nå, styre sakte men sikkert i riktig retning, skifte ut et par spillere hver sommer, satse på talenter og håpe at Fy Fazan ikke kjøper en direkte konkurrent som passerer oss med finansiell doping…eller konkurrere på samme vilkår som $hitty og Chel$ea :smirk:

Jeg mener da at vi nå konkurerer på likefot med Chelsea. Liverpool har hentet verdens dyreste forsvarsspiller, og verdens dyreste keeper. Liverpool har midler til å hente de beste spillerne, det har FSG bevist i de to til tre siste transfervinduene.

£iverpool?

Ja, overskuddet er reinvestert og brukt der behovet var størst…første 11’eren og kamptroppen er nå konkurransedyktig…men skulle gjerne hatt en spiss som kan spille mer en 15-20 min og som jobber hardere enn Stu, en kreativ midtbanespiller med skuddfot, en konkurrent til begge vingbacker og en reservekeeper av høyere klasse…

LFC vil en dag bli solgt, og når det skjer er det for meg er veldig stor sjanse for at det blir noen som enten er rik på oljepenger i den arabiske verden, eller en kinesisk investor. Vet mange sier de vil slutte å følge med da, men tror det er en veldig stor sjanse for det skjer. FSG har økt verdien på klubben så betraktelig, at det nesten kun er den type investorer som vil ha råd til å kjøpe.

Hvis vi snakker om den arabiske verden eller Kina, må vi huske at det her ikke vil dreie seg om “en eier”. Ikke en forretningsmann eller en sjeik, selv om de vil være det også.

Vi vil snakke om nasjoner, om stater.

Når sjeik Mansour bin Zayed Al Nahyan er eieren av Manchester City via selskapet City Football Group, er eierskapet egentlig knyttet til Abu Dhabi og De forente arabiske emirater.

Når Mohammad bin Salman varsler interesse for å overta eierskapet av Manchester United, dreier det seg egentlig om at Saudi-Arabia vil eie klubben.

Begge disse to sjeikene er kongfamiliemedlemmer i de to landene, og de er tungt rivaliserende. Akkurat nå er kronprins Mohammad bin Salman mest opptatt av å skjule drapet og syreoppløsningen av Kashoggi, men det vil jo være spesielt om Sunni og Shia Islam blir nye motsetninger i fremtidige lokalderbyer i Manchester.

Det er også interessant å notere at Abdullah bin Musa’ad bin Abdulaziz Al Saud er eier av Sheffield United. Han er broren til mannen som myrder Saudi-Arabias forrige konge, og han er gift med barnebarnet til Saudi-Arabias nåværende konge. Bra folk!

Med til historien hører at en annen kongelig fra Emiratene, nemlig Ahmed bin Saeed Al Maktoum, bestemmer over flyselskapet Emirates, som har gjort seg selv til innflytelsesrik sponsor av klubbene Arsenal, HSV, PSG, Milan, Real Madrid og Benfica.

Når kinesiske næringsinteresser kjøper seg opp i vestlige fotballklubber, er det på vegne av staten Kinas økonomiske og ideologiske interesser. Det er Kina som vil eie klubbene, ikke de personene eller selskapene som er registrert som eiere.

Slik har Kina de siste årene sikret seg store eierandeler i følgende engelske fotballklubber:

Southampton
Wolverhampton
Aston Villa
Birmingham
Reading
West Bromwich

Ellers i:

Milan
Inter Milan
Lyon
Auxerre
Sochaux
Espanyol
Atletico Madrid
Granada
Nice
Slavia Praha

Jeg tror realiteten er slik at klubben er, har vært og forblir et salgsobjekt - uansett hva nåværende og fremtidige eiere måtte uttrykke. I dag er dessverre alt til salgs, bare det legges nok penger på bordet.
Bare å håpe klubben ikke ender opp med eiere ala dem forrige vi hadde, blodpenger eller lignende.

For en innsikt du har over de royale i Midtøsten-neppe fra Se og Hør.
Og sikkert ikke en stavefeil i de vanskelige navnene:grinning:

hvis fsg selger seg ut tror jeg vi kommer til å savne dem, de virker å drive ting på en fornuftig måte. Vi kan risikere å få eiere som nevnes i samme åndedrag som chelsea og city og psg.

Henry er snart 70 år nå. Spørs hvor lenge han orker å drifte to klubber.

Han gjør jo ikke det.
Han eier.
Gordon og Edwards driver klubben.
Og Werner er vel fortsatt styreformann.

Gordon er samtidig president i FSG.
Werner er styreformann i FSG også.

Så Henrys alder og ork er neppe det avgjørende.

Liverpool deny FSG looking to sell club following reports in America. A club spokesman said: “I can completely dismiss this unfounded speculation. To repeat once again, the club is not for sale, including any ‘quiet process’ or anything of that nature.”

- Paul Joyce

Det kan jeg nesten garantere ikke stemmer. Alt er til salgs for rett pris. Kommer det en sjeik som absolutt vil eie LFC, og betaler dobbel pris, er det nok gjort.

Dagens mest deprimerende nyheter hvis kjøperen blir en Sheik, russisk oligark eller kinesisk forretningsmann. Hvis noen gjør et kortsiktig leketøy av vårt kjære Liverpool, så blir jeg oppriktig trist. Skal det nå selges, så håper jeg en FSG-lignende konstellasjon blir eier!

Det er dog ytterst får potensielle kjøpere dersom prisen er så høy som 15-20 mrd. Det er noen hundre mann med formuer på dette nivået, men langt færre når vi ser på hvor mange som faktisk er så intersserte i fotball at et slikt beløpt er aktuelt. For 10 år siden holdt det med 2-3-4 mrd for å kjøpe en klubb av en viss størrelse. Når prisen har økt med en faktor på 5-10, så er det neppe mange aktuelle kjøpere igjen.