FSG - eierskap

Det blir nesten garantert ikke noe FSG-lignende. Så lenge verdien av klubben er nærmest løsrevet fra hvilket overskudd den generer, er eneste mulighet til å tjene penger at klubben øker i verdi. Og klubbenes verdi øker bare så lenge noen er villige til å betale stadig mer for et leketøy, sannsynligvis nærmer Pool seg en maksgrense der.

Trist!

Jeg føler vi må hylle de som gjør det mulig for oss å hylle Klopp. Jeg håper og tror virkelig FSG forblir Liverpool-eiere i lang tid. Om de nå selger neste sesong så redigerer jeg denne posten om det er i orden…

Enig. FSG er en virkelig ansvarlig eier. Trygt økonomisk fundament, fokus på relasjonen til fans og en tro på langsiktig lagbygging.

Det er flere som skal ha skryt for at Liverpool er der de er i dag.

For min del startet det mot slutten av eierskapet til Hicks og Gillette, da Liverpool sto i alvorlig fare for å bli satt under admistrasjon, det ville blitt en katastrofe for klubben.

Etter en betent rettsak som til glede for alle røde supportere ble våre tidligere eiere tvunget til å selge klubben, en klubb som de ikke lenger var i stand til å betjene. Gjelden vokste over ørene på dem og et tvangssalg ble etterhvert en realitet. Her vil jeg i etterkant si at Liverpool sin opptur startet.

Jeg vil gi min del av hyllesten til de som kartla nåværende eiere og overlot klubben i deres varetekt. For mange av oss kom FSG inn som et friskt pust. De sa rett ut at de kom til klubben for å vinne, noe som låt som søte harpetoner i våre ører. Det var det vi ønsket, det var det vi lengtet etter å høre at det var eiere der ute som ville ta sjansen å satse på vår klubb, eiere som ville gjenreise en fallen storhet som Liverpool F.C. FSG tok sjansen, og nå er de på vei til å klare det.

Det har vært noen skjær i sjøen etter at FSG overtok. Det har vært rettet kritikk mot dem i form av ansettelser av managere og manglene satsing økonomisk. Jeg var selv en av deres kritikere. Hvorfor rettet jeg så sterk kritikk mot våre eiere? Det bunnet nok ut i frustrasjon av at Liverpool ikke vant noen titler, det til tross for våre eiere sine store ord. Det var nok også at Liverpool foretok sin dose med feilkjøp som Carroll, Downing, Benteke, Balotelli osv. Transferkomiteen var også under sterk kritikk, da “mange” av oss stilte spørsmål angående deres kunnskap og viten på transfermarkedet.

Det var noen tunge år etter at FSG overtok, på fem år kunne de skilte med en 2 plass i PL, og en Ligacuptittel, noe som nok var under våre forventninger til deres eierskap. I etterpåkloksakapens ånd kan vi nok i ettetid innrømme for oss selv at vi nok var for uitålmodige, at vi muligens ikke så at FSG satte seg langsiktige mål med å bringe Liverpool tilbake i den posisjon klubben befinner seg på i dag. Det tar tid å bygge opp en klubb som ligger nede med brukket rygg slik Liverpool gjorde i 2010.

Det store kvantespranget kom høsten 2015 da Rodgers ble sparket, og Klopp ble ansatt som manager. En manager som hadde vunnet titler med en stor klubb som Dortmund. Vi så det da ryktene om Klopp begynte, og ryktene bare økte i omfang. Da begynte troen å vende tilbake. Klopp var en vinner i våre sinn, en vinner som skulle ta klubben tilbake til gamle storhetstider. Det sier mye når så mange tusen supportere følger en flightplan som det vi gjorde. Da er forventnigene til en ny manager enorme, og fallhøyden til våre eiere var som en 150 etasjers skyskarper, for tenk om de feilet, at Klopp hadde blitt en flopp. Da ville kritikken vært enorm.

Vi så det allerede i Klopp sitt første intervju, da det ble snakk om Mourinho, og hans uttalelser om seg selv som “The special one” som Klopp kontret og og sa han var “The normal one” Da visste vi innerst inne at denne mannen kom til å lykkes, at han ville få klubben tilbake i toppsjiktet i europeisk fotball igjen. For plutselig var ord som From doubters to belivers, gegenpress og heavy metal fotball ord som klang i våre ører. Det var ord som kværnet rundt i våre hjerner som ga oss godfølelsen tilbake.

Det var mye snakk om manglene satsing fra våre eiere, og jeg, ja nok en gang må jeg krype til korset å innrømme at jeg ikke trodde at Liverpool kunne være i stand til å vinne PL med FSG som eiere. Det var ikke for å snakke “negativt” om våre eiere, men mer for å undrstreke at jeg ikke hadde noe tro på at FSG hadde nok økonomiske midler til å overgå lag som Manchester City og Chelsea, to klubber som bare kunne øse ut penger på dyre spillere. Jeg skal gladelig innrømme at jeg for 2 - 3 år siden ikke hadde noe tro på at Liverpool var i stand til å bruke så enorme summer på enkeltspillere som vi har gjort med Fabinho, Keita, Salah, Alisson og Van Dijk, men heldigvis tok jeg feil i mine spådommer.

Siden Klopp overtok som manager har vi vært i en Ligacupfinale, en EL finale og en CL finale, slik gir håp, og troen på suksess lever i beste velgående. Han har også tatt oss til CL spill to sesonger på rad. Jeg forstår at enkelte kan stille småkritiske spørsmål når alle tre finalene har endt med tap. Er Klopp en vinner? Er han i stand til å vinne titler med Liverpool? Det gjenstår ennå å se.

Pr nå leder Liverpool med 6 poeng ned til Tottenham, og forventningene om PL gull har ikke akkurat blitt noe mindre etter den knallstarten vi har hatt i årets utgave av PL. Håpet lever, vi tør å snakke åpent om det, og Liverpool spiller strålende fotball om dagen. Laget slipper inn lite mål, og Liverpool vinner kamp etter kamp. Det gir forhåpnger. Nå skal vi fullføre de siste 19 kampene i PL, alt ligger i våre egne hender, skal vi endelig lykkes i å ta vår 19 ligatittel? Håper det.

Jeg er en av de som har vært veldig skeptisk til FSG og har hardnakket påstått at vi aldri vinner ligaen med dem som eiere.

Nå ser det ut som jeg det er stor sjanse for at jeg må bite i det sure eplet, men det eplet skal jeg spise med glede!

Tok jeg feil her er jeg glad for det.

Av nysgjerrighet,

Hvis vi nå ikke vinner ligaen i år, er du da igjen misfornøyd med eierne, eller ser du nå uansett at klubben blir styrt i riktig retning?

:joy::+1:t3:

PS. Var ikke ment som en spydig kommentar, men tolket innlegget som at det var basert på at vi nå kanskje vant serien/titler :blush:

Av en eller annen grunn er #fsgout helt borte. De forsvant for ett år siden. De kommer kanskje tilbake hvis vi ikke vinner tittelen i år?
Jeg syns FSG har gjort en god jobb. De har lært og tilpasset seg hvordan PL fungerer. Det tar litt tid hvis det du virkelig kan er baseball. Baseballer forresten en fin sport som flere burde følge med på. Mens baseball har en utrolig rekke med statistikker har fotball ikke så mange. Tror FSG trodde det var lettere å skape et vinnerlag av Liverpool.
Det kan godt hende at vi ikke vinner tittelen denne sesongen.men jeg er sikker på at vi vil gjøre det i løpet av de neste årene.

1. Vi har det nest yngste laget i PL og de vil bare bli bedre.
  2. Vi har Klopp!
  3. Vi vil fortsatt kjøpe gode spillere som er bedre en det vi betaler for dem.

Hvordan det enn går, så er det ingen tvil om at vi nå er på riktig vei, så nå skal vi bare fortsette i samme retning, og nå vil det være totalt feil og ikke være fornøyd med eierne!

FSG og de som trodde på dem for lenge siden, skjønte uten tvil mye mer enn det jeg gjorde.

Takk.

Det er stort av deg og innrømme slike enorme feil.

Jøss!
Så flink du er! Dette var hyggelig lesning…
Ikke alle er menn nok til å si jeg tok feil.
Men du har mye rett i det du skriver, og selvom det høres for noen litt drømmeaktig ut eller romantisk, så er det en megaforskjell etter at Klopp kom inn porten. Dette var eiernes fortjeneste.
Jeg skjønte tegninga samme dag som folk satt å så på flightradar, kjøpte flybillett til London på flekken og dro å så på hans første kamp for klubben på White Heart Lane.
Han hadde ikke fått satt veldig mye preg på laget på de få dagene, men jeg så allerede da konturene av en kommende vinner…
Takk FSG!

Blast from the past. Snublet over denne artikkelen. Utrolig spesielt å lese den nå med fasiten i hånd. Garantert ikke den verste artikkelen, men uansett bemerkelsesverdig å se hvor vi var den gang, og hvordan det var under Hicks og Gillett.
Artikkel 27.mai 2010: " Liverpool manager Rafa Benítez promised ‘substantial’ transfer budget by Tom Hicks"
2.juni 2010: Benitez sparket.

Dette er altså noen par mnd før Liverpool er på konkursens rand og alt stod på spill.
Hicks uttaler:

‘’But the truth is the club is much better off than it was three years ago.

‘’We’ve done our best. I’m disappointed on a personal level that our efforts have not been received as well as I wish they had been.’’

Galantio er en fin fyr​:+1::+1::+1:

Takk, FSG.

World series i fjor og CL i år!! Grattis FSG.

de startet veldig rotete, men etter de fikk på plass skikkelig lederskap og manager så har alt gått rett vei. Økonomisk har de alltid vært gode.

Hu dama må være limt fast i J. Henry…

Hadde det vært meg, så hadde jeg sørget for at hun var limt fast til meg…:sunglasses::heart_eyes: