FSG - eierskap

Hadde ho vært blond så…

Ikke vær så kresen :joy:

Ett sted går grensa… Men jeg er godt gift.

Men de er’ke på Anfield.
:thinking:

Linda er på plass jo :sunglasses:

Må snart investere i større troféskap :wink:

Et spesielt lim

Henry har rett: Klopp er perfekt for Liverpool, og vise versa. Slik jeg ser det er også han selv, og FSG, perfekte for Liverpool.

Meget, meget glad vi endte opp med kompetente og noenlunde sympatiske folk på eiersiden, og ikke et gjeng som er opp til ørene involvert i all slags svineri. Det kunne vært en Abramovich, en Mansour, en Usmanov, en Bin Zayed.

Hipp hipp for JH!

Så langt har de vært veldig bra, men jeg ville aldri hyllet en eier før jeg ser deres plan for gevinstrealisering. Foreløpig har de ikke realisert ett eneste pund av klubbens økte verdi eller økte inntekter.

Tja og nei i mine øyne, om du tenker «de kan finne på å selge LFC, med kjempegevinst, til f.eks. sultanen av Brunei»?

Hvis så - jeg synes det er helt greit å hylle eierne for de grepene og valgene som er foretatt så langt, helt uavhengig av hva de skulle finne på når det gjelder realisering av eventuell gevinst.

Alle bra grep forvandles ikke til dårlige grep, dersom FSG skulle finne på å selge sjappa til en eller annen ufyselig enhet.

For meg er det et poeng at LFC per i dag drives som en anstendig bedrift, og ikke som et leketøy, der penger fra tvilsom virksomhet brukes som subsidier.

Om våre eiere tjener seg søkkrike underveis, er jeg helt komfortabel med det, så lenge klubben, laget, moroa for supporterne, etc, ivaretas på best mulig måte. Det synes jeg er tilfellet under FSGs eierskap, så langt.

Selger de sjappa til nevnte sultan i morgen, er utvidelsen av Anfield, ansettelsen av Klopp, utbyggingen av Kirkby, kjøp- og salg-policy (og resultatene), og mye mer, fortsatt ting og tang jeg synes er håndtert helt suverent.

Men, med sultanen som eier, kan det godt hende jeg tar en LFC-pause. Da vil jeg sannsynligvis sitte og mimre om hvor bra det var den tiden da John Henry var bossen.

Så, igjen, hipp hipp for JH!

Sultanen av Brunei er et alternativ, andre lignende interessenter kan være Saudi-Arabia, Dubai, Kina, Azerbaijan, etc. Felles for disse er at de først og fremst ønsker å benytte klubben som reklameplakat for landet sitt og at de har en rekke drap, overgrep og brudd på menneskerettighetene som skal renvaskes.

Om det skjer har jeg ikke lenger noen favorittklubb i England og da vil for min del aldri minnene fra 4 gode år veie opp for det jeg har mistet. Men der er jo folk forskjellige, noen er langsiktige og andre er kortsikrige. Der finnes for eksempel dem som svir av 18 års sparepenger på en måneds russetid og noen som tisser i buksen for å holde seg varm

Enig der - og det er den utviklingen av fotballen som jeg hater - og nettopp derfor er jeg svært happy vi har FSG som eiere.

Det optimale, rent isolert i forhold til slike greier, hadde vært en tysk modell - minimum 50% eid av supporterne osv. Men, da hadde vi også kanskje slitt med finansene, slik de fleste tyske klubber gjør?

Hvorfor det? Vi har jo mye mer inntekter enn de tyske klubbene og dekker vel stort sett driften på egne inntekter.

Jeg er forøvrig helt enig i at FSG har vært gode eiere så langt, men det vil et oppkjøpsfond veldig ofte være for de fleste virksomheter - inntil exit. Derfor vil jeg aldri hylle dem inntil jeg ser hvor eller hvordan klubben avhendes.

Vel, en av greiene med de tyske klubbene er ay inntektene på stadion er betydelig lavere. For medlemmer koster det vel 7-8-9 Euro å komme inn på Westfalen/Signal Iduna. Hadde 51% vært eid av LFC-medlemmer, ville vel prisene på Anfield blitt redusert ganske betydelig. Ren spekulasjon, men jeg tror det er noe i det.

Inntektene til LFC ville vel vært høyere enn hos Dortmund uansett, mer penger i England, men neppe like høye som de er under et veldrevet business-regime?

EDIT: det der ble bare babbel :smiley:

Ingen automatikk, selvsagt, i at en delvis supporter-eid klubb ikke skal kunne drives bra.

Men, vi får vel neppe se noe slikt hos LFC med det første. For mye penger i spill.

Jeg ble nysj - måtte titte litt på FSGs eierskap av Red Sox. De kjøpte baseball-laget i 2002.

Om de eier og utvikler for å selge med sinnsyk fortjeneste, er de i alle fall langsiktige av seg? Kan vel godt hende FSG ikke ser for seg salg som et mål i seg selv?

Red Sox ble kjøpt for 700 mill $ - Forbes mener klubben er verdt 3 milliarder $ per i dag. Det er etter at FSG har eid BRS i omtrent 17 år.

LFC ble kjøpt for 300 mill NOK i 2010 var det vel? I dag, etter snart 10 års eierskap, er klubben verdt 2,2 milliarder $ i følge Forbes.

Ikke for å krangle - på ingen måte - jeg ser poengene dine - men for meg ser det ut til at Henry og Co ikke sitter og venter på den store utbetalingen. Kanskje de synes det er verdt å bruke tiden sin på å drive gode klubber?

Bør man ikke hylle dem for hva de har fått til da? Og hva hvis de ikke selger klubben?

Man kan alltids hylle dem for mye, men jeg vil aldri hylle dem som «perfekte eiere» inntil jeg vet hvordan de realiserer gevinsten sin. Uten sammenligning forøvrig kan man hylle Abramovitsj og emiratene for deler av sine eierskap i Chelsea og City, uten at jeg ønsker dem som eiere i Liverpool likevel.

I så fall kan man jo aldri hylle FSG. For om de fortsatt er hos oss om 20 år, har vunnet rubbel og stubb, og Liverpool FC innehar verdensherredømme, hva så om de velger å selge klubben?

Skal man altså vente med å hylle FSG til klubben er solgt, og da gjøre seg opp en mening? Eller er det ikke lov å selge i det hele tatt, noen gang, for da er man dårlige eiere?

Jeg tror jeg velger å hylle litt underveis jeg…

Det store spørsmålet er: Eier FSG klubben for å tjene penger? Svaret mener jeg og de fleste andre at helt åpenbart er ja. Isåfall må de finne en måte å realisere den enorme gevinsten de har opparbeidet seg i Liverpool og det kan gjøres på en av to måter:

1. Salg
  2. Utbytte fra klubben

Veldig forenklet må de (gitt verdiestimatet til Forbes) ta ut 220 millioner dollar hvert år i all evighet fra klubben for å realisere gevinsten gjennom utbytte og slike summer er ikke klubben i nærheten av å generere. Så klubben må selges for å realisere

Dette svarer forsåvidt på @vifo sitt innlegg også.