Generelt om Fotball/premier league/Liverpool fc

Vi kan si at kåringen er en vits?
Filmen, overspilling, skitten spill på overgansmarkedet, overgangsnekt.
Ja dette er virkelig en ambassadør klubb for Fair Play!

Sammen med PSG, Chelsea, City og Real en av de værste klubbene i Europa.

Det er irrelevant for begrepet markedspris, fordi markedsprisen kun oppnås på det tidspunktet selger aksepterer prisen som gis. Alle andre forslag til priser får derfor ikke betydning.

Som sammenligning til fotballverden kan kanskje boligsalg best illustrere dette. Det kan foreligge både lavere og høyere bud ved salg av en bolig, men det er prisen huset selges for som er markedsprisen og som påvirker statistikken på et makronivå. Høyere bud kan også for bolig avvises som følge av urimelige betingelser, manglende finansiering m.m. Akkurat som for fotballspillere.

Selv om selger aksepterer en høyere pris en det varen selges for? Nei, den må lengre ut på landet.

Definisjonen over er riltig. Det er ingenting å diskutere. Bare sjekk leksikon.

Men - økonomisk teori forutsetter jo at selger alltid ønsker høyest pris og vil foretrekke den kjøperen som byr mest. Og dette er markedspris.

Derfor blir Coutinho et unntak. Eller rettere - han hadde blitt det dersom det hadde kommet et høyere bud som Liverpool hadde akseptert, men som ikke hadde medført salg fordi Coutinho hadde insistert på Barca og bare Barca.

I så fall ville det høyeste budet vært markedsprisen, siden det var prisen markedet var villig til å gi. Coutinho ble dermed solgt under markedspris.

Unntak. Som ikke rokker ved teorien.

Nettopp. Det er dette jeg har kommunisert i denne tråden opptil flere ganger.

Men bare å gi opp, tror jeg. Folk må få bruke ord og uttrykk slik de føler for., ble jeg nylig fortalt i en annen tråd.:smiley:

Rart ikke Suarez havnet på sykestua. Det der må ha gjort skikkelig vondt. Stakkar.

Carragher om du begynner å lese som et petimeter, og ikke bare uttrykke deg som et, så vil du oppdage flere ting i den tråden du viser til.

Tror selv Ødegaard hadde gått inn og styrket årets lag. Blir spennende å følge med på hvor lenge de kan fortsette slik uten å vrake Ronaldo.
Tror de må forsterke i Januar så vi får skru av telefonene på Anfield før de ringer etter både Salah og Mané.

https://www.google.no/amp/www.goal.com/en/amp/news/how-is-real-madrids-forgotten-wonderkid-martin-odegaard/s60adyc96d9l1mi5jht83bpug

Er det ikke litt meningsløst å benytte begrepet markedspris for fotballspillere? I motsetning til hus så er det vesentlig færre sammenlignbare objekter og kjøp/salg for bruk til noen som helst statistikk. Markedsprisen til Coutinho feks er jo avhengig av alder, lengde på gjenstående kontrakt, hva spilleren selv har lyst til, lønn i nåværende klubb, lønn i kommende klubb etc etc etc. Markedsprisen til en spiller er prisen, men den kan ikke brukes til stort. Hva er makredsprisen til Emre Can? Kanskje maks 10mill om han feks hadde blitt solgt i januar fordi han er på utgående kontrakt? Hva skal det kunne brukes til? Skal man da gå rundt og sammenligne “markesprisen” til en annen ung og lovende sentral midtbanespiller på det tyske landslaget mot denne summen?

“Markedspris” handler vel ikke om hva andre sammenliknbare objekter blir solgt for men snarere hva markedet er villige til å betale for akkurat dette objektet. Vi kan vel ha en markedsøkonomi selv om varen er unik

Problemet mitt med begrepet er at man sier at markedsverdien er hva kjøpende klubb er villig til å betale.
Hvis vi bydde £100m for Messi og ingen andre la inn bud så blir det feil å si at det er markedsverdien, for vi alle vet at Barcelona hadde takket nei til ett slikt bud.

(Forventer opp til flere poster om hvorfor jeg tar feil, men jeg står da likevel på mitt når det gjelder bruken av det begrepet når det kommer til fotballspillere)

Markedsprisen er vel den prisen selgene klubb aksepterer

Det er jeg enig i. Om jeg legger inn et skambud på en bolig som selger ikke godtar er vel heller ikke det regnet som markedsverdien på huset. Men om dette huset skal selges, kommer det før eller siden et bud som selger aksepterer og det er markedsverdien. Sånn sett er boliganalogien litt anderledes, Messi er jo ikke lagt ut på auksjon

Da er vi enig. Markedsprisen er det en spiller blir solgt for, og ikke hva en klubb nødvendigvis var villige til å betale.

Ja, men da da jo de som kom med selveste definisjonen feil.

La oss si Coutinho til Barca var nesten ferdiggjort, og Coutinho stod på flyplassen på vei til Spania.
PSG la inn bud på £200M og Liverpool godtok budet, men Coutinho sa nei takk.

Er da markedspris salgsum, eller høyest akseptert bud?

Har spurt om dette noen ganger, men kan kanskje stå som retorikk - svarene gir seg selv. Uten at jeg selv skjønner det.

Får være opp til Barca om Coutinho får ny markedspris på 200mill

Da er det jo ikke den prisen noen er villige til å tilby.

“Markedspris:
Markedspris, den pris som dannes mellom kjøpere og selgere i et marked”. -Store Norske Leksikon.

Coutinho er verken kjøper eller selger, altså blir det høyeste aksepterte bud

Hva med om noen selger et hus med verdivurdering på 10 mill, til 8 mill siden det er innen familien?

Hva er markedspris da?

Hadde det vært i Asker og andre steder med litt boligpress i tillegg, så hadde en salgssum på det åpne markedet fort blitt 12 mill.